سالانه 15 هکتار جنگل در کشور در آتش می‌سوزد

قائم مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: سالانه 15 هزار هکتار حریق جنگل‌ها در کشور را داریم و در تابستان نیروهای حفاظت از جنگل‌های ما درآماده‌باش کامل هستند.

به گزارش ایسکانیوز، ناصر مقدسی صبح امروز در نخستین سمینار تخصصی پیشگیری از تصرفات غیرقانونی اراضی ملی و عمومی، اظهار کرد: قضاوت باید در حوزه مبارزه با ساخت و ساز غیرمجاز منصفانه باشد و براساس امکانات و وظایف هر دستگاه انجام شود.

وی ادامه داد: بیش از 83 درصد از عرصه‌های کشور ملی هستند که این موضوع باید در حوزه زمین‌خواری با دقت دیده شود و این یعنی مواجه شدن با یک مسئله پیچیده در حوزه زمین‌خواری.
قائم مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری تصریح کرد: در فرانسه، فنلاند و هلند جنگل‌ها به بخش خصوصی واگذار شده که مدیریت آنها نسبت به جنگل‌های ما که مدیریت جنگل‌ها دولتی است، موفق‌تر و بهتر است.

مقدسی گفت: در زمینه پیشگیری باید با قوه قضائیه کار بسیار نزدیک را انجام داد و بسیاری از اقدامات باید به صورت کوتاه مدت انجام شود تا نتیجه‌بخش باشد.

وی تاکید کرد: دخالت‌های غیرعالمانه و تخریبی دهیاری‌ها در حوزه مدیریت ساخت و ساز غیرمجاز به هیچ عنوان قابل چشم‌پوشی نیست و نقشه کاربری اراضی استان‌های شمالی باید برای یک بار ترسیم شود تا دچار تزلزل موجود در این عرصه نباشیم.

قائم مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: تا کی باید دغدغه داشته باشیم که روستاها توسعه میابد و اگر جانمایی روستاها و شهرک‌های صنعتی یک بار برای همیشه انجام شود بسیاری از مشکلات زمین‌خواری و ساخت و ساز خارج از محدوده پایان خواهد یافت.

مقدسی گفت: متوسط در پنج سال گذشته سالی 40 هزار هکتار پرونده تخریب و تصرف در محاکم تشکیل داده‌ایم و سالانه 5 هزار هکتار تبصره یک ماده 55 را اعمال می‌کنیم و در زمان وقوع جرم عوامل یگان ما وارد شده و مانع پیشروی ساخت و ساز غیرمجاز می‌شوند.

وی متذکر شد: در استان گلستان 559 هکتار پرونده تخریب ساخت و ساز غیرمجاز را گزارش کرده و اجرا کرده‌ایم که نشان از اقدامات مناسب در حوزه پیشگیری و برخورد با ساخت و ساز غیرمجاز است.

قائم مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با تاکید بر لزوم توسعه امکانات و ماشین‌آلات این سازمان تاکید کرد: سالانه 15 هزار هکتار حریق جنگل‌ها در کشور را داریم و در تابستان نیروهای حفاظت از جنگل‌های ما درآماده باش کامل هستند.

مقدسی گفت: ما با پرداخت حقوق نیروهای حفاظت که در جنگل با آتش می‌جنگد مشکل داریم و برخی اوقات نمی‌توانیم چند ما حقوق این افراد را پرداخت کنیم.

وی بیان کرد: ما اعتقاد داریم موضوع شفافیت و اطلاع‌رسانی باید با دقت بیشتر انجام شود و هرگونه واگذاری باید در سامانه تخصیص و واگذاری به اطلاع عموم رسانده شود و این یک بحث بسیار مهم است.

قائم مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری متذکر شد: ما یک هزار همیار حفاظت از جنگل‌ها در سطح کشور داریم زیرا تعداد نیروی انسانی حفاظت از جنگل‌ها با توجه به وسعت جنگل‌های کشور همخوانی ندارد و نیاز به همیاری آحاد مردم داریم.

مقدسی در پایان گفت: 19 هزار کیلومتر علامت‌گذاری بین مستثنیات و اراضی ملی را انجام داده‌ایم که در حوزه پیشگیری از ساخت و ساز و تصرف غیرمجاز موثر بوده و این موضوع در تمامی استان‌ها به طور قطع می‌تواند اجرایی شود.

901

کد خبر: 807875

وب گردی

وب گردی