چهره جین آستین روی  اسکناس‌ ۱۰ پوندی

بانک انگلستان برنامه‌های مفصلی برای دویستمین سالگر درگذشت «جین آستین» رمان‌نویس کلاسیک و خالق «غرور و تعصب» ترتیب داده است.

به گزارش ایسکانیوز از «گاردین»، سه‌شنبه دویستمین سالروز درگذشت «جین آستین» نویسنده شناخته شده انگلیسی است. به همین مناسبت علاوه بر رونمایی از اسکناس‌های ۱۰ پوندی با تصویر او، نمایشگاهی هم برای نمایش یادگاری‌های این چهره سرشناس ادبیات کلاسیک برگزار می‌شود.

«جین آستین» نویسنده‌ انگلیسی است که روز شانزدهم دسامبر سال ۱۷۷۵ به ‌دنیا آمد. آثار او ادبیات غرب را بسیار مورد تأثیر قرار داده ‌است. شناخت «آستین» از زندگی زنان و مهارتش در گوشه و کنایه‌ها، او را به یکی از مشهورترین رمان‌نویسان عصر خودش تبدیل کرد. او از سال ۱۸۱۱ تا ۱۸۱۶، با نگارش چهار رمان ‌«عقل و احساس»، «غرور و تعصب»، ‌«منسفیلد پارک» و «اما» اعتبار یک نویسنده‌ شناخته‌شده را به ‌دست آورد.

کتاب‌های او در زمان زندگی‌اش شهرت مختصری نصیبش کرد، ‌اما با انتشار «خاطرات جین آستین»، ‌کتاب خواهرزاده‌ «جین» درباره‌ او در سال ۱۸۶۹، این نویسنده‌ بزرگ به مخاطبان بیشتری معرفی شد و تا دهه‌ ۱۹۴۰ در جوامع دانشگاهی و ادبی به ‌عنوان یکی از بزرگترین رمان‌نویسان کشورش شناخته شد.

«جنی آدام» مدیر نمایشگاهی که با بانک انگلستان در ارتباط است، درباره این رویداد فرهنگی گفت: رمان‌های «جین آستین» درباره حرف‌های سطحی پشت سر خانواده «بِنِت» در کالسکه‌ها نیست، این تصور افرادی است که کتاب‌های او را نخوانده‌اند. «آستین» به خوبی ارزش پول را می‌دانست و این یکی از تم‌های اصلی رمان‌هایش بود.

«آدام» ادامه داد: او ازدواج را یک عاشقانه محض نمی‌داند، بلکه آن را به عنوان کلیدی برای ثبات اقتصادی زنان معرفی می‌کند. او هرگز ازدواج نکرد و در بیشتر عمرش پولی نداشت که مال خود بداند و وقتی پدرش فوت می‌کند، زندگی او و مادر و خواهرهایش با مخاطره‌ای واقعی روبه‌رو می‌شود.

یکی از یادگاری‌هایی که از نویسنده «کلیسای نوثنگر» در این نمایشگاه در معرض دید گذاشته می‌شود، مدرکی است که نشان می‌دهد او حسابی در یک بانک باز کرده است. او به محض این‌که از طریق فروش رمان‌هایش صاحب درآمد شد و در کمال ناباوری شاهد ورشکست شدن بانک برادرش شد، حسابی با سود چهار درصد به نام خود در بانکی دیگر افتتاح کرد.

روی اسکناس‌های ۱۰ پوندی که به تصویر «جین آستین» در حال نگارش مزین شده‌اند، جمله‌ای از او حک شده است: «تصریح می‌کنم که لذتی بالاتر از مطالعه وجود ندارد.» گفته می‌شود تصویر «آستین» روی این اسکناس، طرحی ابتدایی از خواهر «آستین» و یکی از معتبرترین پرتره‌های برجای مانده این زن نویسنده است.

نمایشگاه موزه بانک انگلستان فردا (۱۹ جولای) برگزار می‌شود و در آن یادگاری‌های متعددی از نویسندگان صاحب‌نام دیگری همچون «چارلز دیکنز»، «کنت گراهام»، «پی.جی. وودهاوس» و «جورج الیوت» نیز به نمایش درمی‌آید.

منبع: ایسنا

502

کد خبر: 807906

وب گردی

وب گردی