تقدیر گوگل از نابغه‌ رمان عربی

گوگل به مناسبت تولد طیب صالح نویسنده‌ سودانی، برای تجلیل از او لوگوی خود را به وی اختصاص داد.

به گزارش ایسکانیوز، گوگل از طیب صالح که منتقدان به او لقب «نابغه‌ رمان عربی» را داده‌اند و از مهم‌ترین نویسندگان عرب به شمار می‌رود، با اختصاص سرفصل لوگوی خود تجلیل کرد.

صالح سال 1929 در شمال سودان به دنیا آمد. تحصیلاتش را در دانشگاه‌های خرطوم و لندن به پایان رساند و در انگلستان در بخش عربی بی‌بی‌سی سرپرستی گروه نمایش را بر عهده گرفت.او به عنوان مدیر کل وزارت اطلاعات در دوحه و قطر مشغول به فعالیت شد و در ده سال آخر زندگی‌ کاری خود، نماینده یونسکو در کشورهای خلیج بود.

موضوع‌هایی که طیب صالح در رمان‌هایش آورده بیشتر در شهر کارماکال، محل تولدش، می‌گذرد و زندگی روستایی و روابط پیچیده‌ی بین انسان‌ها را روایت می‌کنند. اولین رمان بلند طیب صالح «فصل مهاجرت به شمال» بود که سال 1966 نوشته شد. سیاست، استعمار و روابط غرب با جامعه‌ عرب از دیگر مواردی است که در جای‌جای آثارش دیده می‌شود.

شهرت او خصوصاً در زمینه‌ داستان کوتاه، او را کنار نویسندگان بزرگی چون جبران خلیل جبران و نجیب محفوظ قرار می‌دهد.

از این نویسنده رمان دیگری با نام «عروس زین» با ترجمه صادق دارابی، توسط انتشارات بوتیمار منتشر شده است. بر اساس همین رمان، فیلمی به کارگردانی خالد صدیق، کارگردان کویتی، ساخته شده که برنده جایزه جشنواره کن شد. «نخلی کنار جدول»، «بندر شاه»، «مریود» و «فراموش شده» از دیگر آثار برجسته‌ی او به شمار می‌آیند.

منبع: ایبنا

502

کد خبر: 807934

وب گردی

وب گردی