تازه‌ترین دستاوردهای فناوران کشور در حوزه دارویی و پزشکی ارائه شد

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در بازدید شرکت‌های فناور داخلی که به ارائه محصولات و تجهیزات دارویی و پزشکی توانمند هستند با جدیدترین دستاوردهای فناوران کشور در این حوزه آشنا شد.

به گزارش ایسکانیوز، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در بازدید شرکت‌های دانش بنیان ارائه دهنده محصولات و تجهیزات دارویی و پزشکی با جدیدترین دستاوردها و توانمندی‌های فناورانه فناوران کشور در این عرصه آشنا شد.

ظرفیت تولید 9هزار لیتر آنتی‌بادی

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در نخستین بخش بازدید خود با حضور در شرکت «سیناژن» از آخرین دستاوردهای این شرکت فناور در تولید فرآورده‌های دارویی نوترکیب دیدن کرد.

دستگاه‌های تولیدکننده فرآورده‌های دارویی و هورمون رشد، داروی نوترکیب نازایی با ظرفیت تأمین نیاز داخلی و همچنین عرضه فرآورده‌های تولیدی به دیگر کشورها از تازه‌ترین توانمندی‌های این شرکت فناور دارویی بود. این شرکت همچنین توانسته ظرفیت تولید 9هزار لیتر آنتی‌بادی مونوکلونال را در کشور محقق کند.

بازدید از فرآیند تولید و عرضه داروی بیماری‌های تهاجمی

ستاری با حضور در بخش تولید داروهای نوترکیب شرکت «نانو الوند» از توانمندی این شرکت فناور داخلی در تولید فرآورده‌های دارویی مؤثر در بیماری‌های پرخطر دیدن کرد.

فرآیند تولید داروهای این شرکت در قالب قرص، کپسول و دیگر اشکال دارویی برای بیماری‌هایی همچون سرطان، ام‌اس، نارسایی‌های کلیوی و دیگر بیماری‌هایی که تولید داروی آن نیاز مند شرایط خاص و پیچیده است، بخشی بود که مورد توجه ستاری قرار گرفت.

شرکت نانوالوند توانسته است تولید محصول ضد سرطان بورتزومیب، فرآورده‌ای مهم برای بیماران سرطانی را با بهره‌گیری از فناوری ایزولاتور برای نخستین بار علاوه بر دیگر ویژه شیمی‌درمانی هم‌تراز با استانداردهای جهانی در کشور تولید کند.

تولید تجهیزات بومی تولید دارو از آغاز تا تولید

اما شرکت «آروکو» مقصد بعدی بازدید ستاری و همراهان وی بود. معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از دستگاه‌های بیورآکتور و فرمانتور تولیدی این شرکت دانش بنیان که کاربردهای وسیعی در تولید فرآورده‌های دارویی نوترکیب دارند دیدن کرد. آروکو علاوه بر ساخت این دستگاه‌ها تمامی مخازن استیل صنایع دارویی و صنایع وابسته، دستگاه‌های SIP و SIP که استریل کننده هستند، همچنین تجهیزات فلیتراسیون را تولید می‌کند.

این شرکت فناور، تمامی فرآیند تولید این تجهیزات را که نقش مهمی در تولید داروهای مورد نیاز بیماران دارند از جمله طراحی، مهندسی، اتوماسیون ، برنامه‌ریزی، سیستم‌های کنترلی و دیگر فرآیندهای حساس را در بخش‌های گوناگون این شرکت فناور داخلی انجام می‌دهد.

آروکو، با جمع کردن ترکیبی از متخصصان در دو حوزه زیست‌فناوری و مهندسی توانسته است مجموعا 180 متخصص که 40 نفر از آنان در مهندسی تخصص دارند را مشغول فعالیت کند.

ستاری، در ادامه بازدید از دستاوردهای فناورانه‌ی شرکت‌های دانش بنیان فعال حوزه دارویی و پزشکی، با حضور در «آریوژن زیست‌دارو» با جدیدترین دستاوردهای این شرکت فناور فعال در تولید داروهای ضد سرطان، روماتویید و هموفیلی آشنا شد.

دو فرآورده‌ی دارویی «بواسیزومبپ» و «تراستوزومب» که سالانه 100 تا 120 میلیون دلار ارزبری دارند از تولیدات این شرکت فناور هستند که تولید بومی این داروها در کنار دیگر فرآورده‌های دارویی این شرکت توانسته صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی را برای کشور به همراه داشته باشد.

آریوژن محصولات دارویی متعددی را تولید می کند که هر روزه جان بسیاری از بیماران مبتلا به بیماری های خاص مثل سرطان، بیماری‌های اتوایمون و هموفیلی را در ایران و برخی دیگر از نقاط دنیا نجات می ‌بخشد. داروهای بیوسیمیلار یا بیوژنریک عرضه شده، با استفاده از تکنیک های مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی دارویی تولید، پایش کیفی و عرضه می‌شوند.

گام بلند طرح‌های شتاب‌دهنده زیست‌پزشکی به سوی بازار تجاری

در آخرین بخش از این بازدید، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با حضور در «پرسیس» نخستین شتاب‌دهنده‌ی زیست‌پزشکی کشور از طرح‌های فناور قرار گرفته در فرآیند شتاب‌دهی و جزییات پیشرفت این طرح‌ها آگاه شد.

این مجموعه شتاب‌دهی با دریافت طرح‌های متقاضی، به داوری می‌کند طرح‌های منتخب با قرار گرفتن در مرحله پیش شتاب‌دهی قر گزینش نهایی شده و در نهایت وارد فرآیند شتاب‌دهی می‌شوند. با نظارت مستمر و ارزیابی زمینه تولید محصول و ورود به بازار تجاری با معرفی طرح‌ها به سرمایه‌گذار فراهم می‌شود.

در نشستی با حضور فعالان فناور شتاب‌دهنده پرسیس، ضمن معرفی طرح‌های قرارگرفته در فرآیند شتاب‌دهی، گزارشی از فرآیند پیشرفت و مراحل طی شده توسط این طرح‌ها به معاون علمی و فناوری ارائه شد.

محمود شیخ زین‌الدین معاون تجاری‌سازی معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، محمد صاحبکار رییس امور شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و مهدی صفاری‌نیا رییس پارک فناوری پردیس، ستاری را در بازدید از این شرکت‌ها همراهی کردند.

200

کد خبر: 818090

وب گردی

وب گردی