لزوم تلاش در جهت تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان عالی قوه قضائیه

رئیس کل دادگستری استان تهران بر لزوم تلاش همه جانبه در جهت تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در دیدار با مسئولان عالی قوه قضائیه تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی و ارتباطات دادگستری استان تهران، غلامحسین اسماعیلی در پنجمین نشست شورای معاونان دادگستری کل استان تهران بر لزوم تلاش همه جانبه در جهت تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در دیدار با مسئولان عالی قوه قضائیه تاکید کرد.

این مقام قضایی در آستانه شهادت رئیس مذهب تشیع، حضرت امام جعفر صادق (ع)، ضمن تسلیت شهادت این امام همام، ابراز امیدواری کرد که با عمل به دستورات دینی و مکتبی آنحضرت در زمره کسانی قرار بگیریم که مایه افتخار و آبرو برای ایشان و همه شیعیان عالم هستند.

رئیس کل دادگستری استان تهران به بیان روایتی از امام صادق (ع) پرداخت و گفت: آنحضرت فرمودند: کسی که باور داشته باشد که خدا او را می‌ببیند و آنچه می‌گوید می‌شنود و آنچه انجام می‌دهد اعم از خیر و شر بدان آگاه است، این باور و اعتقاد مانع از آن می‌شود که فرد مرتکب عمل قبیحی گردد.

اسماعیلی در ادامه سخنان خود به سالگرد پذیرش قطعنامه ۵۹۸ اشاره کرد و افزود: به بهانه این امر جا دارد از فداکاری‌ها و رشادت‌های بی نظیر رزمندگان اسلام در طول هشت سال دفاع مقدس در برابر دنیای استکبار قدردانی نمائیم، نبرد عظیمی که منجر به پیروزی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شد و موجب گردید که حتی یک وجب از خاک مقدس کشورمان بدست دشمن نیفتد. با درود به روان پاک شهدا، یاد و خاطره ایثارگران، آزادگان و جانبازان عزیزمان را گرامی میداریم. بی شک درس بزرگی که می‌توان از دوران حماسه دفاع مقدس گرفت این است که با اتکا به نیرو‌ها و منابع داخلی می‌توان در برابر مشکلات و توطئه‌های دشمن ایستادگی کرده و موفق شد.

رئیس کل دادگستری استان تهران در ادامه به بیان اجمالی محور‌های فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در دیدار با مسئولان عالی قوه قضائیه به شرح ذیل اشاره کرد:
۱-با تجلیل از زحمات کشیده شده باید نگاه به کار دستگاه قضائی یک نگاه تحولی باشد نه نگاه صرفا انجام تکلیف روزمره
۲-تأثیر فراقوه‌ای در قوای دیگر مانند عملکرد سازمان بازرسی و دیوان عدالت در رابطه با قوه مجریه و تأثیر در نقش ممیزی مصوبات قوه مقننه از طریق حقوقدانان عضو شورای نگهبان
۳-نقش قوه قضائیه در احقاق حقوق عامه، گسترش عدالت و آزادی‌های مشروع
۴-نقش فراملی قوه قضائیه در دفاع از حقوق ملت مانند
ایفای نقش در خصوص مصادره اموال ایران در آمریکا، تروریسم منطقه‌ای و همچنین دفاع از مظلومان عالم.

وی اظهار داشت: معظم له موارد مذکور را به عنوان مطالبات خود از دستگاه قضائی مطرح فرمود: ه و تاکید کردند که قوه قضائیه زمانی می‌تواند در انجام این وظایف مهم موفق گردد که در درون خود از سلامت لازم برخوردار باشد.

این مقام قضایی در ادامه افزود: بیان این مطلب به عنوان یک دغدغه از سوی مقام معظم رهبری (حفظه ا...) بیانگر اهمیت فوق العاده آن است؛ لذا ضرورت دارد در جهت تحقق فرمایشات معظم له بر تلاش‌های خود بیفزاییم چرا که شرط کارآمدی دستگاه قضا، سلامت آن است و در این راستا اهمیت رسالت خطیر بخش‌های فرهنگی، نظارتی و مدیریتی برای تحقق این هدف مقدس، بر کسی پوشیده نیست.

اسماعیلی بر استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس برابر ظرفیت‌های موجود قانونی از سوی قضات، به ارسال دستورالعمل جامع در این رابطه به واحد‌های قضائی اشاره کرد و بر ادامه برنامه ریزی برای بازدید‌های دوره‌ای از مجموعه‌های قضائی تأکید نمود.

رئیس کل دادگستری استان تهران در خصوص نحوه آمار و ارجاع پرونده‌های قضائی استان در مقاطع مختلف زمانی در طول ماه و اشکالات موجود در این زمینه با ارائه مستندات مربوطه مطالبی عنوان کرد.
701

کد خبر: 818093

وب گردی

وب گردی