حمایت ویژه از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها

پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با اعلام حمایت ویژه از شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها در کشور، ابراز کرد: موضوع فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان و ترویج فرهنگ کارآفرینی  و حمایت از تولید و کالای ایران ساخت، با همکاری و اقدامات ویژه رسانه ملی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در حال انجام است.

به‌گزارش ایسکانیوز، پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، فرهنگ‌سازی و حمایت از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپ ها و شرکت های خلاق و نوآور را یکی از راهبردهای معاونت علمی و فناوری خواند و گفت: قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان سرفصل‌های گوناگونی را برای حمایت و توسعه هرچه بهتر شرکت‌های فناور نوپا در نظر گرفته است و یکی از بندهای تفاهم نامه میان معاونت علمی و رسانه ملی، کمک هرچه بیش‌تر به تولیدکنندگان داخلی با معرفی و فرهنگ‌سازی دستاوردهای آنان در رسانه ملی است.

معرفی شرکت های حائز صلاحیت به رسانه ملی

به گفته مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، شرکت‌های فناور خلاق و نوآور حائز صلاحیت از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، معرفی می‌شوند و می‌توانند از اضافه پخش تشویقی آگهی‌های صداوسیما برای تبلیغات صرفا کالاها و خدمات دانش‌بنیان استفاده کنند.

کرمی با بیان این‌که بر اساس ضوابط ابلاغی سازمان صدا و سیما، شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور برای تبلیغات در رسانه‌های زیر مشمول استفاده از اضافه پخش تشویقی (تخفیف) می‌شوند افزود: صدا وسیما، در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تسهیلاتی را به بخش‌های تولیدی و خدماتی ارائه کرده است که 200 درصد اضافه‌پخش برای محصولات دانش‎بنیان، 150 درصد اضافه‌پخش برای محصولات لبنی و 120 درصد محصولات کشاورزی و دامی تولید داخلی از جمله این تسهیلات به شمار می‌رود؛ همچنین محصولات صنایع دستی و فرهنگی شامل 100 درصد حمایت اضافه‌پخش تشویقی می‌شوند.

حمایت از شرکت های توانمند در تولید محصولات داخلی و ایران ساخت

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان این‌که این حمایت‌ها شامل شرکت‌هایی است که با توانمندی داخلی به تولید کالا و ارائه خدمات اقدام کنند، افزود: در همین راستا، محصولات دارای شاخص ارتقا یافته سطح مصرف انرژی به سطح A و بالاتر، صاحبان کالا و خدمات برتر صادراتی، صاحبان کالاها و اختراعات ثبت شده، خدمات دانش‌بنیان، فناوری‌های جدید و همچنین انرژی‌های نو همچون موتور سیکلت و خودروی برقی نیز 30درصد حق اضافه‌پخش دریافت می‌کنند.

کرمی با اشاره به بهره‌مندی کارآفرینان معرفی شده از سوی معاونت علمی و فناوری برای بهره‌مندی از این تسهیلات، ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدها فناور معرفی شده از سوی معاونت علمی و فناوری که مشمول بهره‌مندی از مزایای قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان هستند، از این تسهیلات بهره‌مند خواهند شد.

گسترش چشمگیر برنامه های فرهنگساز و ترویجی در رسانه ملی

دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، در ادامه به گسترش چشمگیر برنامه های فرهنگساز در رسانه ملی اشاره کرد و گفت: با همکاری و پشتیبانی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، توانسته ایم برنامه های متنوع و مختلفی را برای فرهنگسازی و ایجاد زیست بوم کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان، ارائه کنیم و در این زمینه، سلایق مختلف را در نظر داشته باشیم.

«نسیم دانش»

وی با اشاره به تعدد برنامه های تلویزیونی و رادیویی در حوزه حمایت از شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها و شرکت های خلاق و نوآور و تولید محتوا برای حمایت از محصولات و خدمات ایران ساخت، و نیز گفتمان سازی علم و فناوری در جامعه توضیح داد: در شبکه پربیننده نسیم، ما برنامه «نسیم دانش» را تدارک دیده ایم که تاکنون بیش از 150 قسمت تاکنون تولید و پخش شده و مخاطبان بسیاری را به خود جلب کرده است. این برنامه با هدف معرفی شرکت های دانش بنیان، فناوران موفق، معرفی نخبگان و سرآمدان، معرفی استارتاپ ها و فرهنگسازی موضوع اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان با زبانی جذاب، توسط ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان و شبکه محترم نسیم تولید و سه روز در هفته و در روزهای زوج پخش و سه بار نیز از این شبکه بازپخش می شود.

«صفر تا صد»

کرمی همچنین به تولید برنامه «صفر تا صد» با مشارکت شبکه چهار سیما اشاره کرد و ادامه داد: این برنامه با هدف معرفی شرکت های دانش بنیان موفق، اساتید عرصه پژوهش و فناوران فعال کشور تولید شده است. در این برنامه بیشتر به موفقیت ها و راه های رسیدن به آن، دلایل شکست ها و ارائه تجربه های ناب و ارزشمند این اساتید و فعالان مجرب، پرداخته می شود و این افراد در قالب سخنرانی یا گفت وگو، راه های رسیدن به محصول یا روش مطمئن، با مخاطبان خود ارتباط برقرار می کنند. این برنامه پنج شنبه ها و جمعه ها از شبکه چهار پخش و روزهای بعد بازپخش می شود و پیش روی مخاطبان قرار می گیرد.

«دات آی آر»

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین درباره همکاری های دیگر معاونت علمی و سازمان صدا و سیما برای ارائه برنامه هایی آموزشی و هدفمند ابراز کرد: یکی دیگر از برنامه هایی که با مساعدت مدیران محترم رسانه ملی تولید شده و مدت هاست که پخش شده، برنامه «دات آی آر» است. این برنامه از شبکه 2 سیما و با هدف معرفی استارت آپ ها و شرکت های نوپا و خلاق، بنیان گذاشته شده است. در این برنامه همچنین به موضوع گفتمان سازی علمی و فناوری، معرفی مختصات زیست بوم فناوری و نوآوری، معرفی افراد فعال و موفق در تولید ثروت از علم، ارائه نقطه نظرات کارشناسان و سرآمدان این عرصه و ارائه تجربیات افراد خلاق و نوآور و همچنین ارائه ادبیات و توضیح واژگان این عرصه پرداخته می شود. معرفی بازیگران و افراد ذی نفوذی که در این حوزه علم و فناوری، فعالیت دارند و صاحب نظر هستند، از بخش های دیگر برنامه دات آی آر است.

«بر بنیان دانش» و «دانش نما»

مشاور رییس بنیاد ملی نخبگان، در ادامه به تولید و پخش برنامه ویژه کودکان و نوجوانان با عنوان «دانش نما» اشاره کرد که در 20 قسمت از شبکه دو، پویا و کودک به نمایش در آمد و همچنین برنامه «بر بنیان دانش» را از دیگر برنامه هایی دانست که با در عرصه ترویج فرهنگ علم و فناوری تولید شده است. به گفته کرمی، برنامه ویژه «بر بنیان دانش» روزهای سه شنبه از شبکه بین المللی خبر و با هدف فرهنگسازی و تولید محتوا در حوزه علم و فناوری، گفتمان سازی در این حوزه، معرفی شرکت های دانش بنیان، پوشش و تحلیل رویدادها، جشنواره ها و نمایشگاه های علم و فناوری، در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. این برنامه تلاش دارد با کمک به موضوع تولید ملی و ضرورت توجه به اشتغال در کشور و معرفی کالای ایران ساخت باکیفیت، در راستای شعار سال، گام بردارد. «بر بنیان دانش» دو بار در هفته، روزهای سه شنبه و چهارشنبه بازپخش دارد.

پوشش قابل توجه در بخش های خبری

پرویز کرمی در بخش دیگری از این گفت وگو، پوشش خبری رویدادهای علمی و فناوری را در بخش های مختلف خبری رسانه ملی، قابل توجه توصیف کرد و افزود: با مساعدت مسوولان رسانه ملی، ما شاهد پوشش بسیار خوب رویدادها و رخدادهای علمی و فناوری هستیم. خوشبختانه حرکت بسیار خوبی در مسیر فرهنگسازی و ترویج علم و فناوری و حمایت از شرکت های دانش بنیان کشور و استارت آپ ها، آغاز شده است و با همکاری معاونت علمی و رسانه ملی، موضوع اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان که دغدغه بزرگان نظام به ویژه مقام معظم رهبری است، در حال فراگیری است. بنابراین جا دارد که از مسوولان رسانه ملی به ویژه دکتر عسکری ریاست محترم سازمان صدا و سیما، معاون سیما، واحد مرکزی خبری و خبرنگاران حوزه علم و فناوری و سایر عزیزان این نهاد، سپاسگزاری ویژه داشته باشم.

پخش مستندها از تلویزیون و حمایت ویژه رادیو

دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، با بیان اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همکاری خوب و گسترده ای با شبکه های دیگر تلویزیون دارد، گفت: هم اکنون با شبکه تازه تاسیس «ایران کالا» همکاری بسیار خوبی داریم. از این شبکه شرکت های دانش بنیان معرفی می شوند و در حمایت از کالاهای باکیفیت ساخت داخل و در راستای تولید و حمایت از شرکت های فعال فناور، برنامه های مختلفی ارائه می شود. همچنین از شبکه اول سیما، مستندهای علم و فناوری که توسط ستاد توسعه فرهنگ، تولید شده، پخش می شود. برنامه «چرخ» نیز از شبکه چهار سیما پخش می شود که ستاد حمایت های ویژه ای از آن دارد. از شبکه آموزش هم برنامه های آموزشی مناسبی در این حوزه با حمایت ستاد در طول هفته به نمایش در می آید. جا دارد از مسوولان شبکه مستند نیز تشکر ویژه داشته باشم برای اهتمام ویژه ای که در پخش مستندهای مورد نظر و حمایتی معاونت علمی دارند.

کرمی افزود: موارد مربوط به کالاهای ایران ساخت و فعالیت ها در این عرصه، از بخش های مختلف خبری تلویزیون در طول هفته پخش می شود و به طور ویژه در خبر ساعت 14 روزهای جمعه از شبکه یک سیما، با عنوان «ایران ساخت» یک شرکت دانش بنیان، معرفی می شود که اقدام قابل توجهی است. در برنامه های دیگر نیز، خوشبختانه میز دانش بنیان راه اندازی شده است که جای تشویق و تشکر بسیار دارد. لازم به ذکر است که همکاری های زیادی نیز با شبکه های استانی داریم که در این زمینه برنامه های خوبی تولید شده است. رسانه رادیو هم، با تولید برنامه های چالشی و تحلیلی، و فرهنگساز و ترویجی، تاثیر بسیار زیادی در دغدغه ما برای ترویج و فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان داشته است و جا دارد از مسوولان رادیو نیز تشکر ویژه داشته باشم.

«چکامه»، «فناور» و «از کجا شروع کنم»

وی به برخی دیگر از برنامه های تولیدشده در حوزه علم و فناوری که با همکاری و مشارکت معاونت علمی و سازمان صدا و سیما تولید و پخش شده است، اشاره کرد و گفت: برنامه «چکامه» که در بیش از یکصد قسمت از شبکه آموزش سیما پخش شد، به مشاعره دانشجویی و در راستای فرهنگسازی در حوزه نخبگان و فناوران و صنعت گران با بهره مندی از ادبیات و شعر کهن تولید شد که مخاطبان پرشماری را به خود جذب کرد. همچنین برنامه «فناور» که از شبکه چهار سیما ارائه شد، به معرفی شرکت ها و کارآفرینان فعال کشور می پرداخت. این برنامه در 26 قسمت پخش شده است. برنامه دیگری که در این راستا، تولید و پخش شد، «از کجا شروع کنم» شرکت های دانش بنیان بود که در بیست قسمت از شبکه یک سیما به نمایش در آمد. این برنامه نیز روند شکل گیری یک شرکت دانش بنیان، از ابتدا و شیوه ها و راه های موفقیت در کار و الزامات آن را به مخاطب ارائه می کند.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، در پایان ابراز کرد: از آنجا که رسانه ها به ویژه رسانه ملی نقش بسزا و انکارناپذیری از فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان و خروج از تفکر اقتصاد نفتی ایفا می کند، با پشتیبانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همکاری با رسانه ملی، در سال «اقتصاد مقاومتی: تولید-اشتغال» انشاءالله به زودی شاهد شرایطی مناسب برای رشد بیشتر شتاب علمی و فعالیت موفقیت آمیز جوانان خلاق و کوشای کشورمان خواهیم بود.

200

کد خبر: 818099

وب گردی

وب گردی