آیا لایحه مجلس علم را از مرگ حتمی نجات می دهد؟/ متن لایحه

علم و دانش می فروشند و اعتبار می خرند. چند وقتی است که پای فروش مقاله های علمی به بازار کسب و کار ایران باز شده است مردمی که با نوشتن مقاله های علمی، دانش خود را می فروشند و از این راه کسب روزی می کنند.

به گزارش ایسکانیوز، اگر دانشجو باشی و سری به میدان انقلاب بزنی و یا در و دیوار دانشگاهت را نگاه کنی آگهی های رنگارنگ "فروش مقاله"، "چاپ مقاله"، "چاپ مقاله ISI"، " نگارش پایان نامه" و ... را می بینی. شماره‌هایی که با تماس با یکی از آن ها می توانی به راحتی آب خوردن نه تنها صاحب مقاله ISI شوی حتی ازچاپ داده‌های علمیت در مجلات معتبر جهانی هم مطمئن شوی؛ البته اگر توانایی تامین هزینه های میلیونی آن را داشته باشی!

امروز در بازار فروش مقاله و پایان نامه رقابت تنگاتنگی شروع شده نگارش مقاله قیمت های متفاوتی دارد فقط کافی است بگویی چه می خواهی تا برایت فروش علم را چرتکه بیندازند، اگر چاپ در مجله های معتبر بخواهی قیمت خودش را دارد و یا اگر خدمات پس از فروش علم را بخواهی قیمتی دیگر!

البته تب تقلب و یا سرقت علمی تنها گریبان ایران را نگرفته بلکه این موضوع بیماری مسری است که در دنیا در حال پخش است و هرکشوری برای آن مجازاتی تعیین کرده است. از تهیه نرم افزار و سیستم های ضد تقلب گرفته تا مجازات های نقدی و یا حتی حبس!

صبح امروز در مجلس شورای اسلامی نمایندگان مردم لایحه پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی را در صحن علنی مجلس مطرح و بر این اساس مجازات‌های مربوط به اساتید، دانشجویان و کارکنان اداری و طلاب را در موضوع تقلب و سرقت علمی تعیین کردند.

این لایحه در قالب یک ماده واحده و ۹ تبصره تهیه شده و هدف از آن، مقابله با تهیه، عرضه، فروش و واگذاری آثاری از قبیل رساله، پایان‌نامه، مقاله، طرح پژوهشی، کتاب و گزارش علمی است.

در این لایحه برای اقدامات یاد شده که تقلب در تهیه آثار علمی محسوب می‌شود، مجازات‌هایی از قبیل جزای نقدی درجه سه، محرومیت از حقوق اجتماعی درجه شش و مجازات‌های مقرر در مواد ۲۰، ۲۱ و ۲۲ قانون مجازات اسلامی پیش‌بینی شده است.

203

کد خبر: 818145

وب گردی

وب گردی