ضرورت فرهنگ‌سازی در جامعه برای حل مسایل از طریق گفت‌وگو

معاون فرهنگی وزارت علوم بر ضرورت فرهنگ سازی در جامعه به منظور حل مسائل از طریق گفت و گو تاکید کرد و گفت: دانشگاه‌ها به عنوان کانون جامعه پذیری باید بتوانند فرایند گفت و گو در جامعه را نهادینه سازی کنند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر سید ضیاء هاشمی در نشست شورای سیاست گذاری و برنامه ریزی فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های مناطق ده گانه کشور که امروز در وزارت علوم برگزار شد به مأموریت دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور اشاره کرد و گفت: باید از برخوردهای تنش زا و دوگانه در جامعه دوری شود و یاد بگیریم مسائل را از طریق فرآیند گفت و گو حل و فصل کنیم این فرآیند همان کاری است که دانشگاه به عنوان کانون جامعه پذیری باید به آن بپردازد چرا که ایجاد فرآیند گفت و گو مأموریت اصلی متولیان امر فرهنگی در دانشگاه هااست.

دکتر هاشمی در ادامه با تأکید بر ضرورت کارآمدی دانشگاه در حل مسائل جاری کشور و انتقاد از مدرک و مدرک گرایی، افزود: پایان نامه یا پژوهشی که نتواند مشکلی از مشکلات جامعه را مرتفع سازد و خدمتی به جامعه نماید، ارزش چندانی ندارد. بنابراین دانشگاه های نسل سوم یا همان دانشگاه های کارآفرین در راستای این ماموریت‌ها مطرح شد.

وی گفت: دانشگاه کارآفرین دانشگاهی است که بتواند دانشجویان را آماده ورود به بازار کار نماید و این امر فقط با انتقال دانش صورت نمی گیرد و دانشگاه باید در عین حال یک بنگاه بازاریابی خوب باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم ادامه داد: یکی از مشکلات جاری کشور این است که تنش های سیاسی در جامعه رو به افزایش است و این مسأله برای جامعه ما مشکل ساز است وی راه حل اینگونه مشکلات و تعارض ها را گفت و گو و تعامل خواند، وی تاکید کرد دانشگاه باید مهد و پیشتازگفتگو و تعامل باشد.

وی همچنین افزود: در گذشته تصور می شد که کارکرد و مأموریت اصلی دانشگاه پرداختن محض به امر آموزش است ولی امروزه این نگرش تا حدی تغییر یافته است چرا که رسالت دانشگاه به عنوان کانون دانش، تولید دانش هم هست.

دکتر هاشمی با اشاره به ضرورت مقابله با مسأله آسیب های اجتماعی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی اظهار کرد: دانشگاه ها نیز مانند بخش هایی از جامعه با مسأله آسیب های اجتماعی مواجه هستند، بنابراین مسئولان دانشگاه ها باید برخورد با آسیب های اجتماعی را به عنوان یک مسأله خطر ساز و رو به افزایش دنبال نموده و راه حل مناسبی در این خصوص ارائه دهند، چرا که از دانشگاه ها چیزی جز این انتظار نمی رود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در خصوص ضرورت مستندسازی فعالیت های فرهنگی و اجتماعی نیز خاطر نشان کرد: مستندسازی فعالیت های فرهنگی و اجتماعی می تواند بستر ثبت تجارب و نقاط ضعف و قوت فعالیت ها و برنامه ها در سال های اخیر باشد تا به این طریق بتوان از تجارب در برنامه های آینده بهره مند شد.

وی تأکید کرد: بر اساس بخشنامهها و مکاتبات به عمل آمده در حوزه های مختلف ستادی و دانشگاه ها باید تا کنون بخش گسترده‌ای از فعالیت ها در قالب مستند آماده انتشار باشد و ما این انتظار را از دانشگاه‌ها داریم تا نسبت به این موضوع اهتمام لازم را به عمل آورند.

وی همچنین در خصوص لزوم آموزش کارشناسان فرهنگی دانشگاه‌ها نیز گفت: رشد کارشناسان فرهنگی موجب رشد حوزه فرهنگی است و چراغ حوزه های فرهنگی توسط کارشناس روشن نگه داشته می شود بنابراین آموزش کارشناسان لازم و ضروری است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در پایان بر ضرورت توجه به مسائل فرهنگی در دانشگاه های ستادی و دانشگاه های غیر دولتی تأکید کرد و افزود: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از جمعیت دانشجویی در این دانشگاه ها مشغول به تحصیل می باشند، لازم است تا برنامه ریزی مناسبی در این خصوص صورت پذیرد.

در ادامه دکتر فضل الله ایرجی کجوری گزارشی از فعالیت های شورای مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاههای مناطق دهگانه کشور ارائه داد و اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزی به عمل آمده قرار بود تا هریک از مناطق دهگانه کشور حداقل سه جلسه در طول سال برگزار کنند که خوشبختانه این برنامه در اکثر مناطق کشور محقق شده است.

وی با تاکید بر روند فزاینده فعالیت های مناطق و مشارکت دانشگاه ها، افزایش کمی و کیفی دستاوردهای نشست های منطقه ای را افقی مطلوب ترسیم کرد و گفت: مناطق فرهنگی و گسترش فعالیت آنها از جمله سیاست هایی است که می تواند در ساماندهی مطلوب و مبتنی بر نیاز فعالیت های فرهنگی و اجتماعی به طور جدی موثر باشد.

ایرجی کجوری در ادامه به دغدغه برخی دبیران مناطق مبنی بر سطح و جایگاه نقش آفرینی مناطق اشاره خاطرنشان کرد: تشکیل مناطق ده گانه و عضویت دانشگاه ها در قالب شورای منطقه امری پذیرفته شده و مورد قبول در تمامی بخش های ستاد وزارت علوم است.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، با بیان اینکه الگوی متوازن ساختاری در معاونت های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها وجود ندارد، اظهار کرد: در این جلسه مقرر گردید تا دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی نسبت به تدوین الگویی واحد و متوازن در این خصوص اقدام کند.

ایرجی کجوری در پایان در خصوص اجرای طرح اقدام سنجی و اثربخشی فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها نیز گفت: در این زمینه پیشنهاد می شود این پژوهش توسط دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی پیگیری و اجرا شود.

به گزارش روابط عمومی معاونت فرهنگی وزارت علوم، در ادامه دکتر شالچی مدیر کل سیاستگذاری و برنامه ریزی معاونت فرهنگی وزارت علوم به ضرورت آموزش کارشناسان فرهنگی دانشگاه ها اشاره کرد و افزود: علاوه بر دوره های آموزشی که توسط شورای هر منطقه برگزار می شود، سلسله دوره هایی در قالب طرح ۹۹۹ و دوره های دیگر به صورت مجازی برگزار می شود و این امر علی رغم ایرادات احتمالی گام مهمی در جهت توانمندسازی کارشناسان فرهنگی دانشگاه ها به شمار می رود و این گام با مشورت شما دست اندرکاران و مدیران تقویت خواهدشد.

200/202

منبع: ایسنا

کد خبر: 818388

وب گردی

وب گردی