برخی خانواده‌ها معلولان خود را پنهان می‌کنند/افراد معلول متکدی نیستند

مدیرکل بهزیستی استان تهران با اشاره به پشت‌نوبتی یکهزار و 163 معلول برای دریافت مستمری گفت: مسئولیت اجتماعی در جامعه نزدیک به بی‌رنگ شدن است و لازم است که نگاه جامعه به افراد معلول تغییر کند چراکه این افراد متکدی نیستند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس ،اصغر باقری گفت: یکی از دغدغه‌های جامعه امروز این است که مسئولیت اجتماعی در جامعه بسیار کمرنگ شده و جامعه نسبت به مسئولیت خود کم‌اطلاع است.

وی ادامه داد: به یک معلول نابینا در خیابان به چشم یک فرد متکدی نگاه می‌شود و این‌طور تصور می‌شود که باید به او صدقه بدهند. در حالی که مانند سایر افراد است و از حقوق شهروندی برخوردار است.

باقری گفت: متاسفانه اینگونه نگاه باعث شده تا افراد سودجو در ظاهر معلولان دربیایند و به تکدی‌گری مشغول شوند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران ادامه داد: مسئولیت اجتماعی نزدیک به بی‌رنگ شدن است. معلول متکدی نیست و این موضوع باید دغدغه مردم شود به‌طوریکه اکنون مناسب‌سازی شهر اولین نیاز یک معلول است که باید رفع شود اما به آن توجهی نمی‌شود. آرزوی ما شده که رمپ در جای مناسب زده شود یا خط‌های سفید مخصوص نابینایان در خیابان به جای پل به جوی آب نخورد.

وی تصریح کرد: نگاه نامناسب در جامعه و در سطح شهر تاجایی است که حتی مواردی وجود دارد از اینکه خانواده‌هایی که دارای افراد معلول هستند، معلولان خود را پنهان می‌کنند چون فکر می‌کنند اگر جامعه بفهمد به آنها برخورد بدی خواهد کرد؛خواستگار دخترشان پشیمان می شود یا کسی به پسرشان زن نمی‌دهد در حالی که اکنون با علم ژنتیک این موارد قابل حل است و می توان معلولیت را منتقل نکرد.

باقری گفت: به نظر می‌رسد شاید به جای مناسب سازی شهر ابتدا باید مناسب‌سازی ذهن انجام گیرد.

مدیرکل بهزیستی استان تهران با اشاره به برخی از آمارهای مربوط به معلولان گفت: در حال حاضر 57 هزار و 630 نفر تحت پوشش بهزیستی هستند که از این تعداد بیش از 12 هزار نفر نابینا یا کم‌بینا، 56 هزار جسمی‌حرکتی، 39 هزار ذهنی، 8 هزار روانی، 2 هزار اختلال شنوایی و 17 هزار نفر معلول از ناحیه صوت و گفتار است.

وی افزود: 44 هزار نفر از معلولان مستمری‌بگیر و یکهزار و 163 نفر پشت نوبت مستمری هستند.

702

کد خبر: 818467

وب گردی

وب گردی