کنفرانس سازمان همکاری اسلامی با موضوع بیت‌المقدس در باکو؛ رویکردی با محل متناقض

جمهوری آذربایجان عضو سازمان همکاری اسلامی می‌باشد و قرار است نشستی با موضوع بیت‌المقدس در این کشور برگزار شود، اما این مناسبات باکو با رژیم صهیونیستی فرایند متناقضی را ایجاد کرده است.

به گزارش ایسکانیوز، اقدامات رژیم صهیونیستی مانند جلوگیری از ورود فلسطینی‌ها و روحانیون آنها به بیت المقدس، تخریب و از بین بردن آثار اسلامی جهت یهودی‌سازی این محل، همچنین نقض حقوق انسانی مردمان فلسطین موجب شده تا سازمان همکاری اسلامی طی اطلاعیه‌ای اعلام کند که در روزهای 29 و 30 تیرماه (20 و 21 ژوئیه) با مشارکت سازمان ملل متحد، کنفرانسی بین‌المللی درباره بیت المقدس در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار می‌کند.

اینکه نتیجه این کنفرانس و تاثیر آن چه می‌باشد را باید پس از برگزاری آن جستجو کرد، اما "محل برگزاری نشست" مسئله قابل توجه و پرسش برانگیز است. جمهوری آذربایجان عضو سازمان همکاری اسلامی است، بنابراین برگزار شدن چنین کنفرانسی در این کشور بدیهی است. اما اقدامات این کشور در چند سال اخیر و نداشتن رویکرد مشخص در رابطه با مسئله فلسطین تناقض‌های گسترده‌ای به همراه دارد.

دولت باکو برای اینکه بتواند در مناقشه قره باغ نسبت به طرف مقابل خود یعنی کشور ارمنستان به برتری دست یابد، خود را نیازمند حمایت کشورهای دیگر می‌داند که با استفاده از قدرت نظامی آنها بتواند معادلات را به نفع خود تغییر دهد.

اولین مورد به حمایت‌های روسیه از ارمنستان برمی‌گردد، درست است که روسیه حداقل در ظاهر سیاست حل مناقشه و میانجی‌گرانه را دنبال می‌کند، اما کمک‌های مسکو به ارمنستان امری مشهود است. مورد مذکور یک برگ بنده برای دولت ایروان محسوب می‌شود که این عامل موجب شده تا دولت باکو هم از طریق تکیه بر توان نظامی نیروی خارجی دیگر، توازن در برابر ارمنستان را برقرار کند، ارتباط با رژیم صهیونیستی و استفاده از ظرفیت‌های تل آویو در این قالب خلاصه می‌شود.

لابی ارامنه برای تاثیر بر مراکز تصمیم‌سازی کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا و منزوی کردن جمهوری آذربایجان، به نوعی فراهم کردن شرایط بین‌المللی علیه دولت باکو نیز از موارد نگرانی مقامات این کشور است.

بنابراین باکو در گسترش مناسبات خود با تل آویو هدف بهره‌گیری از توان نظامی آنها، همچنین استفاده از ظرفیت‌های دیگر مانند صنایع و تکنولوژی جدید را دنبال می‌کند.

این در حالی است که بیشتر مردم جمهوری آذربایجان مسلمان هستند و از تجاوزات رژیم اسرائیل به خاک فلسطین و اقدام‌های خصمانه آنها اظهار انزجار می‌کنند. البته دولت باکو نیز با توجه به اکثریت مسلمان جمعیت کشور خود از آن بهره‌وری سیاسی و حکومتی دارد.

دولت باکو این بار از کشورهای اسلامی به منظور ایجاد نیرویی در برابر اقدامات ارمنستان استفاده می‌کند و مسابقات همبستگی اسلامی که اخیراً برگزار شد نیز در این قالب است. اما ظاهراً هدف اصلی در این مورد کشورهایی مانند عربستان سعودی است که خود حامی بزرگ اسرائیل است.

جمهوری آذربایجان طی مسابقات همبستگی اسلامی در سایت مربوط به آن برای بیان موقعیت عربستان سعودی در حاشیه "خلیج فارس" به عنوان نام واقعی و تاریخی این پهنه آبی مهم، از نام جعلی استفاده کرد.

مقامات دولت باکو نیز برخی مواقع برای بهره‌گیری از احساسات، قره باغ را همانند فلسطین اشغالی قلمداد می‌کنند که مورد تجاوز قرار گرفته است، در حالی که خود به گسترش مناسبات با اسرائیل غاصب می‌پردازند.

علت اینگونه اقدامات دولت باکو تا حد زیادی مشخص است، اما اینکه مقامات این کشور چه انگیزه و ملاحظاتی را دنبال می‌کنند و چقدر به درست بودن آن مطمئن هستند؟ موردی است که کاوش دیگری را می‌طلبد.

البته محل برگزاری کنفرانس کشورهای اسلامی می‌تواند به دلیل اقدامات نامشخص و چندجانبه دولت باکو باشد که فعلاً جبهه مشخصی در مورد فلسطین ندارد، اما جدای از دنیای سیاست برگزاری کنفرانس اسلامی در کشوری مانند جمهوری آذربایجان، آن هم درباره بیت‌المقدس امری متناقض است. البته شاید علی رغم اظهارات مقامات جمهوری آذربایجان این کشور در یک دوراهی بزرگ اسیر شده که نمی‌داند واقعاً کدام سو را بر گزیند. شاید این چندگانگی نتیجه عدم اتخاذ رویکردهای مشخص و معطوف کردن سیاست خارجی خود به رقابت‌های ژئوپلیتیک در سطح خرد و تقریباً پرهزینه، همچنین اشتباهات راهبردی و سوء برداشت‌های سیاسی باشد. با این حال امید است که این دوره از نشست در باکو نتایج مناسبی داشته باشد.

لازم به ذکر است که بعد از عملیات قدس در روز جمعه، نظامیان صهیونیست درهای مسجد الاقصی را بستند و به طلاب علوم دینی و روحانیون مسلمان اجازه ورود به محوطه مسجد الاقصی را ندادند.

در پی اصرار فلسطینیان برای اقامه نماز در مسجدالاقصی، نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی دستور بستن درهای مسجد الاقصی را صادر کرد و اجازه نداد نمازگزاران فلسطینی در صحن این مسجد نماز جمعه را به جا بیاورند.

منبع: تسنیم

۸۰۱

کد خبر: 818633

وب گردی

وب گردی