دفتر اتحادیه اروپا در تهران سابقه مثبتی ندارد/ مناسبات دوجانبه قوی با کشورها نیازمند تأسیس دفتر اتحادیه اروپا نیست

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است عدم رعایت چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ازسوی تیم اتحادیه اروپا در گذشته ذهنیت خوبی برای تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران باقی نگذاشته است.

به گزارش ایسکانیوز، مجتبی ذوالنوری، تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران را دارای نظرات متفاوتی دانست و گفت: یکی از مباحث چالشی میان نخبگان کشور برای تأسیس این دفتر این است که برخی معتقدند باید در برخی مسائل برای ارتباط با کشورهای اروپایی با دفتر اتحادیه اروپا ارتباط برقرار کنیم چون موضوعات ازسوی کشورها به این اتحادیه ارجاع داده می شود و سیاست گذاری هماهنگ در اتحادیه است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: در مخالفت با این نظر، برخی دیگر معتقدند اتحادیه اروپا قوانین عام دارد و جمهوری اسلامی می تواند در چارچوب قوانین روابط را بدون تأسیس دفتر اتحادیه داشته باشد.

وی افزود: از سوی دیگر سابقه مثبتی در خصوص کارکرد دفتر اتحادیه اروپا در تهران وجود ندارد چنانچه پیش از این نیز زمانی که تیم اتحادیه اروپا به کشورمان وارد شدند شاهد بودیم که رفت و آمد خود با بقایای فتنه و زندانیان سیاسی را آغاز کردند و از این منظر در امور داخلی کشور ما مداخله کرده و قوانین را زیر پا گذاشتند.

ذوالنوری در ادامه با بیان اینکه اگر اتحادیه اروپا با رعایت حدود و اصول طبق نظر حاکمیت و در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی عمل می کرد مخالفت ها کمتر بود، خاطرنشان کرد: با این حال از آنجایی که رفتار آنها در گذشته را دیده ایم و اهداف آنها را می شناسیم می دانیم که اتحادیه اروپا اهداف خاصی را دنبال می کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران می تواند به صورت جداگانه با کشورهای اروپایی ارتباط و تعامل داشته باشد از این رو به نظر نمی رسد با وجود زمینه برقراری روابط و مناسبات دوجانبه با کشورها نیازی به تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران باشد.

منبع:خانه ملت

301

کد خبر: 818712

وب گردی

وب گردی