معاون رئیس جمهور عراق و نخست وزیر سابق این کشور، اعلام کرد که کشورش تمایلی به قرار گرفتن در صف بندی های منطقه ای ، اعم از ایران یا دولت های عربی منطقه ندارد و خواستار برقراری روابط دوستانه با همه کشورهای منطقه است.

به گزارش ایسکانیوز، نوری المالکی در گفت وگو با خبرگزاری روسی 'اسپوتنیک' که امروز جمعه در رسانه های عراق انعکاس یافت، بر همکاری و تعامل کشورهای منطقه برای نابودی تروریسم تاکید کرد.
وی در خصوص روند سیاسی عراق ، گفت هم اکنون خطرناکترین اتفاق در روند سیاسی عراق، تشتت فرقه ای و ورود کشورهای دیگر به این روند است که از قبل هم پشت بحران های عراق قرار داشته اند و اکنون به صف بندی های سیاسی در کنار بافت سنی کشور بازگشته اند.
المالکی این موضوع را پیامی اسف بار توصیف کرد و گفت من این موضوع را به برادران اهل سنت و رئیس پارلمان هم گوشزد کردم که این صف بندی ها این پیام را دارد که ما در صف این گروه از کشورهای منطقه قرار گرفته ایم و شما هم در صف ایران باشید.
وی افزود: اما ما در هیچیک از صف بندی ها نخواهیم بود و ایران و سایر کشورها را به عنوان دوست عراق می خواهیم و اعتقاد داریم که مشکلات خود را در داخل باید خودمان حل کنیم و کشور را از تروریسم و اندیشه افراط گرایی پاک کنیم.
وی ، در واکنش به پیروزی های اخیر نیروهای مسلح عراق نیز گفت، آزادی موصل، پیروزی نهایی نیست و ادامه پاکسازی کامل موصل، بازسازی ارتش ، پلیس و الحشدالشعبی را از اولویت های عراق بعد از آزادی موصل دانست.
وی در عین حال به پیامدهای آزادی موصل از چنگ گروه تروریستی تکفیری داعش، بخاطر وجود بافت جمعیتی در استان نینوا اشاره کرد و گفت، در این منطقه با چالش هایی شاید به مراتب خطرناک تر و پیچیده تر از جنگ علیه داعش روبه رو هستیم.
وی در اشاره به جنگ های پیش رو در تلعفر در غرب نینوا و الحویجه در جنوب کرکوک گفت که جنگ در این مناطق سخت و پیچیده خواهد بود و در شمال این منطقه نیز کردها را داریم که فعلا اجازه ورود به نیروهای الحشدالشعبی را نمی دهند و مجموعه ای از این موضوعات ، چالش هایی است که عراق بعد از آزادی موصل با آن روبه روست.

منبع: ایرنا

۸۰۱

کد خبر: 818753

وب گردی

وب گردی