اپوزیسیون ترکیه: گزارش کمیته تحقیقاتی پارلمان درباره کودتا هدف سیاسی دارد

حزب مردم جمهوری‌خواه ترکیه در یک گزارش 70 صفحه‌ای به اتهامات کمیته تحقیقات کودتای 15 ژوئیه 2016 مبنی بر اینکه این حزب با سازمان گولن توافقاتی داشته، پاسخ داد.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از روزنامه حریت، در گزارش حزب جمهوری‌خواه مدارک و تصاویری از روابط نمایندگان پارلمانی حزب حاکم و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با فتح الله گولن (روحانی در تبعید و مخالف دولت ترکیه) آمده است، همچنین ویدئوها و مصاحبه‌های اعضای حزب عدالت و توسعه منتشر شده است.

برخی از موارد ذکر شده به پیش از تشکیل پارلمان کنونی باز می‌گردد سالی که گولنیست‌ها مبارزه خود را علیه دولت آغاز کردند.

بعد از راهپیمایی اعتراضی "عدالت" از سوی احزاب اپوزیسیون برای آزادی یکی از نمایندگان پارلمانی حزب مردم جمهوری‌خواه، تغییراتی در پیش‌نویس گزارش کمیته تحقیقات کودتا در پارلمان ایجاد شد.

یکی از تغییرات اعمال شده و مواردی که در این گزارش افزوده شده است این است که "رویکردها و رفتارهای حزب اپوزیسیون در راستای تشویق اعضای سازمان فتو (وابسته به فتح الله گولن) است که کودتای 15 ژوئیه سال گذشته را رهبری کرده‌اند."

حزب اپوزیسیون پس از مشاهده این اتهامات در درخواستی از اسماعیل قهرمان، رئیس پارلمان ترکیه خواست که چنین اتهامی را از گزارش کمیسیون خارج کند.

کمیسیون تحقیقات پارلمان درباره کودتا به حزب اپوزیسیون ترکیه دو روز مهلت داده بود که به این اتهامات پاسخ دهند.

این حزب در گزارش خود در پاسخ به اتهامات اعلام کرد: دولت تلاش می‌کند که با بیان اینگونه اتهامات مانع تقویت و قدرتمند شدن حزب مردم جمهوری‌خواه شود.

منبع: ایسنا

802

کد خبر: 819034

وب گردی

وب گردی