بالکان و جهان در معرض تهدیدات تروریستی افراط گرایان تکفیری

یک روزنامه صربستان نوشت: اروپا در سال 2016 بخاطر فشارهای نظامی زیادی که بر گروه شبه نظامی داعش اعمال شد، متحمل حملات تروریستی زیادی گردیده است.

به گزارش ایسکانیوز، روزنامه بلیتس چاپ بلگراد در مطلبی در آخرین شماره خود با عنوان 'بالکان و تمام جهان در معرض خطر تهدیدهای تروریستی بخاطر بازگشت افراط گرایان از میدان های جنگ قرار دارد'، نوشت: کشورهای مختلف عضو اتحادیه اروپا از افزایش بازگشت شمار قابل توجهی از افراط گرایانی که در صفوف داعش در میادین جنگ در سوریه و عراق می جنگیده اند، خبر داده اند.
بلیتس بر اساس آمارهای بین المللی نوشت: عناصر گروه تروریستی داعش در میان سازمان های تروریستی، بیشترین حملات تروریستی را در بیش از 20 کشور جهان صورت داده اند. گروه داعش در عراق، افغانستان و پاکستان در سال 2016 میلادی، 11 هزار و 72 عملیات تروریستی کرده که نسبت به سال 2015 که این حملات بالغ بر 11 هزار و 774 بوده، کاهش داشته است.
این روزنامه چاپ بلگراد افزود: تعداد تلفات حملات تروریستی در سال 2016 به میزان 13 درصد کاهش داشته یعنی از 28 هزار و 328 نفر به 25 هزار و 621 نفر کاهش یافته است.
بلیتش ادامه داد: اعتقاد بر این است که حدود 30 درصد از تروریست ها که اصلیت آنان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده، به کشورهایشان بازگشته اند و این در حالیست که مجموع افرادی که از کشورهای اروپای غربی و کشورهای بالکان به میادین جنگ رفته اند، در سال 2016 نسبت به سال قبل آن به مراتب کاهش یافته است.
این روزنامه نوشت: هنگامیکه صحبت از کشورهای بالکان در میان است، باید گفت که صربستان وضعیتی مشابه با دیگر کشورهای بالکان غربی دارد و از تروریسم فراملی نگرانی بسیار دارد، زیرا که در مسیر گذرگاه تاریخی بین شرق میانه و اروپای غربی واقع شده است و به اصطلاح در مسیر بالکان قرار دارد که در آن قاچاق اسلحه، مواد مخدر و انسان صورت می گیرد.
بلیتس ادامه داد: حکومت صربستان هشدار داد که تروریست های بین المللی ممکن است وارد این کشور شوند و یا از قلمرو این کشور عبور کنند و دولت با کشورهای همسایه برای گسترش امنیت در مرزها و تبادل اطلاعات همکاری می کند.
این روزنامه چاپ بلگراد افزود: تهدید افراط گرایان اسلامی در کوزوو در حال افزایش است، همچنین افراط گرایان تا حدودی از طرف سازمان های خارجی که ایدئولوژی افراط گرایی و گروه های خشن را هدایت می کنند و بطور فعالانه از شبکه های اجتماعی برای گستری تبلیغات و استخدام مزدور استفاده می کنند، حمایت مالی می شوند.
بلیتس نوشت: آمار نشان می دهد که 315 نفر از کوزوو برای جنگیدن در صفوف داعش به عراق و سوریه رفته اند که از این تعداد 58 نفر کشته شده اند. دولت کوزوو نیز اعلام کرده که برای سرکوب تروریسم اقدامات گسترده و سختی را به اجرا گذاشته است.
بنابه گزارش رسانه های خبری بالکان؛ حکومت بوسنی و هرزگوین نیز ظرفیت اقدامات ضد تروریستی خود را افزایش داده، اما ایدئولوژی خشن افراطی تکفیری و گروه های افراطی ملی گرای منطقه هنوز بعنوان یک منبع بالقوه افراط گرایی خشونت آمیز در این کشور بشمار می روند.
گفته شده است، از 260 نفری که از بوسنی و هرزگوین در صفوف داعش در سوریه و عراق می جنگیده اند، 70 تن آنان تاکنون کشته شده و حدود 50 تا 60 تن دیگر به کشورشان بازگشته اند.
کشورهای بالکان غربی نیز قوانینی را برای مجازات افرادی که در نبردهای خارجی می جنگند، تصویب کرده اند.
به نوشته روزنامه های جمهوری مونته نگرو، اخیرا هشت مرد، یک زن و یک فرد خردسال از شهروندان این کشور که مدتی در صفوف گروه تروریستی داعش جنگیده بودند، در بازگشت به کشورشان درانتظار حکم نهادهای قضایی بسر می برند.
کارشناسان حقوقی مونته نگرو هشدار دادند که مدارک حقوقی مربوط به حضور این افراد در میادین جنگ سوریه، عراق یا لیبی با سختی بسیار تهیه می شود و بخصوص به دشوار می توان حضور آنان را در عملیات جنگی در این کشورها به دلیل نابسامانی و هرج و مرج وضعیت جنگی، به اثبات رساند.
مقدونیه دیگر کشور بالکان غربی نیز با مسئله بازگشت افراطیونی روبرو است که در صفوف داعش در سوریه و عراق جنگیده اند. ابن کشور در چند سال گذشته 10 نفر از اتباع خود را در درگیری های مسلحانه در سوریه از دست داده است.
بنا به قوانین جدید کیفری مقدونیه، شهروندان این کشور که در جنگ های خارجی مشارکت می کنند، به پنج سال زندان محکوم می شوند. جامعه اسلامی مقدونیه در سال گذشته میلادی از تصویب قانون توسط پارلمان این کشور برای مجازات افرادی که در درگیری های مسلحانه در دیگر کشورها می جنگند، حمایت کرد.

منبع: ایرنا

۸۰۱

کد خبر: 819182

وب گردی

وب گردی