بوناچیچ: مثل همیشه مربی سختگیر و بداخلاقی هستم/با گسترش مدعی لیگ قهرمانان هستیم

لوکا بوناچیچ بعد از سه سال به ایران بازگشته و معتقد است می تواند این بار با تیم گسترش فولاد به رقابتهای قهرمانان آسیا راه پیدا کند.

لوکا بوناچیچ در گفت و گوی اختصاصی با ایسکانیوز از بداخلاقی و نظمش در مربیگری تا تحول در فوتبال ایران با ورود مربیان جوان می گوید به شما توصیه می کنم که این مصاحبه را بخوانید.

*زمانی که در سپاهان مربیگری می کردید، گفتگویی با هم داشتیم که شما گفتید:" من سپتامبر از ایران می روم " همینطورهم شد و کسی انتظار آن را نداشت. آن مصاحبه را به یاد می آورید؟

- به صحبت‌هایی که با شما داشتم اشاره می‌فرمایید، بله کاملا به یاد دارم. آخرین صحبت‌هایی که بنده قبل از رفتن از ایران داشتم. آن زمان گفتم که بعد ازسه سال به ایران برمی گردم. همانطور که می دانید من آدمی هستم که اگرحرف بزنم سرقولم می ایستم دیدید که همینطورهم شد و حالا به ایران برگشتم.

*لوکابوناچیچ یکی از موفق ترین مربیان کروات بعد از آقای برانکو در ایران است وشما موفق شدید با تیم سپاهان به فینال جام آسیا بروید ونتایج خوبی با استقلال اهواز و مس کرمان داشتید. در کل خاطره خوبی از مرببیگری لوکا در ایران وجود دارد، خودتان در ابن مورد چه عقیده ای دارید؟

-وقتی در مورد موفقیت و یا عدم موفقیت یک شخصیتی حرف می‌زنیم باید بدانیم عواملی متعددی هستند که درموفقیت افراد دخیل هستند. به شخصه فکر می کنم که با مس کرمان موفقیت بزرگی به دست آوردم. با این تیم توانستیم جواز صعود به لیگ قهرمانان آسیا را کسب کنم . ما توانستیم تا مرحله یک چهارم پایانی این رقابتها صعود کنیم. اگر از من در مورد مهم ترین کارم در ایران بپرسید، اعتقاد دارم با مس کار بزرگی کردم. چون زمانی شما در مورد کار کردن با تیم‌های بزرگ و تیم ملی در ایران صحبت می کنید، شرایط برای کار و کسب نتیجه راحت تر است.

*فکر می کنید چه عواملی باعث شده که مربیان کروات در ایران نتیجه بگیرند؟

-در مورد مربیان کروات باید بگویم که، موفقیترین مربیان خارجی که در ایران کار کردند مربیان کرواسی هستند. شاید آنها در کنار دانش فنی که دارند توانستند بیشتر از سایر مربیان خارجی، خودشان را با شرایط فوتبال ایران تطبیق دادند.

* مدتی از ایران دور بودید فکر می کنید چه تفاوتهایی بین لیگ قطر و ایران وجود دارد.

-در خصوص تفاوتهایی که درفوتبال ایران و قطرهست میتوانم به جرات بگویم که بزرگترین تفاوتها درخصوص برخورد و رفتار مسوولین و خود ورزشکاران است در یک کلام بخواهم بگویم، درواقع حرفه‌ای گری است.البته این را هم باید بگویم که لیگ ایران نسبت به قطرقوی تر است و ایرانی ها فوتبال را بهتر می فهمند . فوتبال ایران قوی تر است و در واقع فانتزی‌تر است، ولی آنچه باعث تمایز فوتبال قطر نسبیت به ایران می شود، وجود زیرساختها، امکانات و پول در لیگ قطر است و اینکه قطری ها سازماندهی و برنامه ریزی بهتری دارند، اما در کل لیگ ایران نسبت به قطربهتروقوی‌تر است.

*چه عاملی باعث شد که دوباره تصمیم بگیرید به لیگ ایران برگردید؟

-سیاست فوتبالی آقای زنوزی وباشگاه گسترش فولاد در چارچوب آن فعالیت می‌کنند در واقع من وادار کرد که به ایران برگردم. من از جمله مربیانی هستم که دوست دارم با بازیکنان جوان کار کنم، در حقیقت من علاقمند هستم که در بازیکن سازی نقش داشته باشم. یعنی به جوانهای ایرانی کمک کنیم تا خودشان را مطرح کنند. این سیاست آقای زنوزی و باشگاه گسترش است که باعث شد تا همکاریمان را برای بار دوم ادامه بدهیم.

*با توجه به اینکه شما سابقه نسبتا طولانی درفوتبال ایران دارید، بهترین و بدترین خاطره شما کدام است؟

- بهترین خاطرات حضور من در ایران به زمان مربیگری ام درسپاهان برمی گردد. اما در مورد خاطرات بد باورکنید چیزی به یاد نمی آورم، چون من عادت دارم که خاطرات بد را فراموش کنم.

* شما در شهرهای مختلف ایران مثل اهواز، اصفهان، کرمان و حالا تبریز مربیگری کردید، خودتان کدام شهر و آب و هوا را بیشتردوست دارید؟

-تمام شهرهای ایران که من در آنها کار کردم و یا آنها را دیدم زیبایی خاص خودشان را داشتند. فکر می کنم که ایران کشور دیدنی با آثار باستانی زیاد است. کشوری با فرهنگ غنی و زیبایی‌های طبیعی که در شهرهای مختلف با هم متفاوت است و راز جذابیت ایران برای توریستها هم درهمین است. تفاوت‌های آب و هوایی و فرهنگی شهرهای ایران، جذابیتهای گردشگری را بالا می برد.

*شما در اکثر تیمهایی که حضور داشتید جزو تیمهای بالای جدولی بوده، فکر می کنید گسترش هم امسال جزو مدعیان باشد؟

- انتظارمن به شخصه از گسترش فولاد این است که امسال بتوانیم تعدادی بازیکن جوان، به فوتبال ایران معرفی کنیم . بازیکنانی که در تیم گسترش فولاد حضور دارند، آینده خوبی دارند. یعنی ما می خواهیم با این جوانها در لیگ برتر، تیمی را بسازیم که که هدفش مبارزه برای لیگ قهرمانان آسیا، خواهد بود.

* از قرعه کشی لیگ راضی هستید؟

-در مورد قرعه کشی باید بگویم که خیلی چیزها بستگی به شروع و استارت لیگ دارد. اگر شروع ما درلیگ، خوب باشد می گویند، آن قرعه خوبی داشتند و اگرهم لیگ را بد شروع کنیم، همه می گویند قرعه بدی داشته است، اما من اعتقادم بر این است که ما با تمام این تیم‌ها باید بازی کنم چه زودتر و چه دیرترفرقی نمی کند، پس بهتر است که بازی به بازی جلو برویم و تمرکزمان روی تیم خودمان باشد.

*فکر می کنید در لیگ امسال، کدام تیمهایی مدعی باشند؟حضور آقای برانکو در پرسپولیس و رویاروی شما با او هم جذابیتهای خاص خودش را دارد؟

-در مورد تیمهای مدعی سوال کردید باید بگویم که همیشه 4 تیم بزرگ تراکتورسازی، سپاهان، پرسپولیس و استقلال جزو مدعیان هستند. در مورد رقابت‌های من و برانکو در قالب دو تیم گسترش و پرسپولیس سوال کردید، من فکر می کنم این مساله بیشتر برای رسانه‌ها جذاب باشد. چون اولین باری که ما دونفر به عنوان مربی روبروی هم قرار گرفتیم به 25 سال پیش برمی گردد و این مساله برای ما امری عادی است.

*صعود تیم ملی ایران به جام جهانی 2018 روسیه را چطور می بینید؟

- من مطمئن هستم، صعود تیم ملی ایران به روسیه یک موفقیت خوبی برای فوتبال ایران است که من باید قبل از هر چیزی به خود بازیکنان و کادر فنی حضور در جام جهانی را تبریک بگویم. در کنار اینها من مطمئنم فدراسیون هم حمایتهای لازم را برای این مهم انجام داده از حالا به بعد تیم ملی باید اهداف بزرگتری را دنبال کند.

* زمانی که تیم در اردوی ترکیه بود با آقای نصیرزاده صحبت می‌کردم او معتقد بود که بوناچیچ در فوتبال ایران یکسری بداخلاقی‌هایی داشته که بخاطر تعصبش بوده، ولی لوکا دیگر تغییر کرده، نظر خودتان در این مورد چیست؟

-من مربی سختگیری هستم که سعی میکنم همیشه در چارچوب نظم و انضباط کار کنم، نمی توانم خودم را تغییر بدهم. شاید بعضی ها اسمش را بداخلاقی بگذارند و عده ای هم بگویند مربی سختگیری هستم. ولی آنچه که من می دانم این است که نمی توانم خودم را تغییر دهم.مطمئنم این من هستم که به راحتی خودم را نمیتوانم تغییر بدهم. من نسبت به شغل و باشگاهم تعصب دارم. از اول هم همینطور بودم شاید بعضی از آدمها بخطر تجربیات اما آدم‌ها با تجربیاتی که به دست می‌آورند، تغییر کنند ولی در مورد من این اتفاق نیفتاد، ولی من همچنان پایدار و وفادار به نظم و کار و انضباط هستم.

* وقتی که در قطر بودید فوتبال ایران را دنبال می‌کردید ؟حالا که بعد از چند سال برگشتید فکر می کنید فوتبال ما چه تغییراتی کرده است؟

-مطمئنم تغییرات در فوتبال ایران صورت گرفته همین طوری که همیشه درهمه جا با بازیکنان ومربیان جدید تغییرات ایجاد می‌کنند نسل جدید مربیان در ایرن به سرکار آمدند که من هم باور دارم که آنها می تواند فوتبال ایران را بهبود ببخشند. من هم از قطر فوتبال ایران را دنبال می کردم و خوشحالم که پیشرفتهایی صورت گرفته و من مطمئن هستم با حضور نسل جدید مربیان شرایط بهترهم خواهد شد.

شقایق آسیایی

کد خبر: 819343

وب گردی

وب گردی