اردوغان: امت اسلامی نمی‌تواند در برابر اقدامات اسرائیل سکوت کند

رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در قدس با بیان اینکه امت اسلامی نمی‌تواند در برابر این رفتارها سکوت کند، گفت: رژیم اسرائیل باید براساس ارزش‌های انسانی رفتار کند.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از سایت خبری هابر ترک، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه پیش از سفر به برخی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره تغییر نام یگان‌های مدافع خلق سوریه به نیروهای سوریه دموکراتیک گفت: چه فرقی می‌کند که اسم علی باشد یا ولی. تغییری رخ نداده است. ما به خوبی می‌دانیم که آنها چه کسانی هستند، هر دو اسم یکی است. ما می‌دانیم که اعضای این گروه به دنبال عملیات تروریستی هستند. دوستان نباید یکدیگر را فریب دهند.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش درمورد اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان و اعمال محدودیت در مسجدالاقصی گفت: مسجدالاقصی برای امت اسلامی افتخار و مقدس است. نمی‌توان انتظار داشت زمانی که غرور و افتخار مسلمانان دچار خدشه شده است دنیای اسلام سکوت کند. ما نیز موضع خود را به قوت بیان می‌کنیم. البته هرگونه واکنشی باید در چارچوب قوانین باشد. نباید در آزادی عبادت سایر ادیان مداخله کنیم. ما از رژیم اسرائیل می‌خواهیم که براساس ارزش‌های انسانی رفتار کنند.

اردوغان در ادامه با اشاره به بحران دیپلماتیک قطر گفت: یکی از عوامل موثر در حل این بحران پادشاه عربستان است. برهمین اساس با پادشاه عربستان گفت‌وگو خواهم کرد. بعد از انجام مذاکرات در عربستان سعودی به کویت خواهم رفت. کویت نیز نقش مهمی در منطقه دارد و پس از آن به قطر می‌روم.

وی سپس در پاسخ به سوالی درباره تنش‌های اخیر با آلمان گفت: پیش از هر مساله‌ای ترکیه یک کشور قانون مدار است. ترکیه یک کشور دموکراتیک است و کسی نمی‌تواند در مسائل وزارت کشور دخالت کند. من بارها به مقامات آلمان اعلام کردم که ما در ناتو با یکدیگر برابر بوده و یک کشور در حال مذاکره با اتحادیه اروپا هستیم. نقاط استراتژیک مشترک میان دو کشور جدید نیست. نباید هیچ گامی برای تحت الشعاع قرار دادن این شراکت برداشته شود. اگر بخواهید تروریست‌هایی که از ترکیه فرار کرده‌اند را در آلمان پناه دهید در این صورت ما نمی‌توانیم نگاه خوبی به شما داشته باشیم.

او افزود: اکنون روند قضایی در ترکیه در جریان است. برخی در آلمان با توجه به نزدیک بودن انتخابات چنین بازارگرمی ایجاد کردند اما ما چندان علاقه‌مند به اظهارات آنها نیستیم. به هیچ وجه امکان بخشش کسانی که حملاتی در ترکیه انجام دادند وجود ندارد. بازرسی‌های اعلام شده علیه شرکت‌های آلمانی توسط ترکیه به معنای تفتیش و بازجویی نیست بلکه برای بررسی و پیگیری برخی از فعالیت‌ اعضای وابسته به سازمان گولن است.

منبع: ایسنا

۸۰۱

کد خبر: 819418

وب گردی

وب گردی