قطع حمایت از معارضان سوری، عقب نشینی جدید ترامپ در عرصه سیاست خارجی

رئیس ستاد فرماندهی عملیات ویژه ارتش آمریکا به تازگی توقف طرح تجهیز و آموزش گروه های معارض سوری را تائید کرد؛ تصمیمی که تحلیلگران آن را شکست جدید سیاست خارجی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ارزیابی می کنند.

به گزارش ایسکانیوز، در کمال شگفتی «ریموند توماس» رئیس ستاد فرماندهی عملیات ویژه ارتش آمریکا یک روز پس از آنکه «مایک پمپئو» رئیس سازمان جاسوسی آمریکا (CIA) اعلام کرد با وجود بشار اسد در راس قدرت، منافع آمریکا در سوریه تامین نخواهد شد، توقف طرح تجهیز و آموزش گروه های معارض سوری را تائید کرد؛ طرحی که بی شک به تقویت جایگاه بشار اسد منجر می شود.
برخی منابع دولتی که هفته گذشته از تصمیم جدید واشنگتن خبر داده بودند، رویکرد جدید آمریکا برای پایان دادن به تجهیز شورشیان را ناشی از خواست ترامپ برای بهبود روابط با روسیه اعلام کردند. از طرف دیگر برخی تحلیلگران معتقدند، این سیاست را می توان از منظر راهبردهای دیگری ارزیابی کرد.
در چارچوبی که طیف دوم تحلیلگران ترسیم می کنند، عواملی همچون استقرار 10 پایگاه نظامی آمریکایی در شمال سوریه و شکل گیری اتحاد با مبارزان کرد، یگان های مدافع خلق و سوریه دمکراتیک به عنوان همپیمانان جدید آمریکا در سوریه و منطقه مطرح و به عنوان تکیه گاه های جدید ایالات متحده ارزیابی می شود.
در این بین گروه دیگری از سیاستمداران به راهبرد جدید امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه مبنی بر اینکه «هیچ جانشین قانونی برای اسد نمی بینیم» و «در چشم انداز جدید، عزل بشار اسد دیگر پیش شرطی برای همه موارد نیست»، تاکید کرده و معتقدند آمریکا و اروپا به این نتیجه رسیدند که سرنگونی دولت بشار اسد که از حمایت روسیه و ایران بهره می برد، میسر نیست و نمی توان جایگزینی قانونی برای وی برگزید.
از طرف دیگر تکرار سیاست جدید فرانسه از زبان «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه سرنوشت بشار اسد باید به دست مردم سوریه تعیین شود، گواه دیگری برای سندیت تحلیل بالا، عنوان می شود.
در همین ارتباط تارنمای روزنامه فرانسوی فیگارو دو روز پیش، با انتشار گزارشی مبنی بر اینکه سازمان سیا حمایت های خود را از نیروهای شورشی سوری قطع می کند، اعلام کرد هرچند ترامپ پیش از انتخابات ریاست جمهوری وعده داد کمک های واشنگتن به این گروه ها را تعلیق و اولویت خود را بر مبارزه با داعش متمرکز می کند، اما بر اساس اطلاعات کسب شده از چند منبع، احتمال می رود که سیاست اخیر آمریکا با هدف جلوگیری از دست یافتن گروه های تروریستی به پول و سلاح اتخاذ شده و انتظار می رود که این اقدام آمریکا موقتی باشد.
اما واشنگتن پست در گزارشی که در همین رابطه منتشر کرد، سیاست جدید ترامپ در سوریه را نشان دهنده علاقه رئیس جمهوری آمریکا «برای یاقتن راه هایی برای کار با روسیه» و «به رسمیت شناختن محدودیت نفوذ و اراده واشنگتن برای حذف بشار اسد از قدرت» تحلیل کرده است.
در همین ارتباط تارنمای روزنامه فرانسوی لوموند نیز با اشاره به گزارش رسانه های آمریکایی، نوشت: برنامه پشتیبانی از نیروهای معارض سوری که از چهار سال پیش تاکنون دنبال می شود، به ویژه از زمان دخالت نیروهای مسلح روسیه در حمایت از بشار اسد در سال 2015، بجز ضربه ای محدود، دستاوردی نداشته است.
در همین زمینه «سید کمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی و وزیر پیشین امور خارجه ایران نیز در مصاحبه اختصاصی که در روزهای اخیر با شبکه خبری فرانس 24 داشت، تاکید کرد که آمریکا ناگزیر شد حمایت از گروه های تروریستی سوریه را متوقف کند.
وی با اشاره به موفقیت های نظامی دولت سوریه در بیرون راندن گروه های تروریستی از شهرهای این کشور به دیگر مناطق، افزود: دولت سوریه موفق عمل کرده و اکنون زمان آن رسیده است که هر کس به این باور برسد چگونه می توان صلح را توسعه داد؛ در نتیجه آنها (آمریکا) ناگزیر شدند حمایت از گروه های تروریستی را متوقف کنند، زیرا کسی آن را نمی پذیرد.
از طرف دیگر تحلیل شخصیت ترامپ در جایگاه رئیس جمهوری آمریکا نیز می تواند، چشم اندازی از دلایل تصمیم ها و عملکردهای این میلیاردر آمریکایی ترسیم کند.
در همین ارتباط می توان به بخشی از گزارش اخیر «پل پیلار» که به مدت 28 سال کارمند آژانس اطلاعات مرکزی (CIA) بود و اینک عضو ارشد غیرنظامی مرکز مطالعات امنیت دانشگاه «جرج تاون» و همچنین از اعضای ارشد اندیشکده «بروکینگز» و «نشنال اینترست» است، اشاره کرد.
پیلار در گزارشی که به تازگی در اندیشکده «نشنال اینترست» منتشر شد، نوشت: «رفتارهای حقیرانه دونالد ترامپ برای کنار زدن توافق هایی که توسط روسای جمهوری پیش از او به تائید رسیده، نمی تواند جلوی سیل انتقاداتی که به سوی او روانه است، را بگیرد. او با تلاش فراوان سعی در وارونه جلوه دادن واقعیت دارد و می خواهد وانمود کند که تلاش های او صرفا در جهت منافع ملی آمریکا است.»
این تحلیلگر آمریکایی در بخش دیگری از گزارش خود می افزاید: «به نظر می رسد که ترامپ در مورد نتیجه از هم پاشیدن نظام ایالات متحده و انزوای آن بی تفاوت است... .»
شاید بی تجربگی، سردرگمی و شکست های ترامپ برای دستیابی به اهدافی که وعده آن را داده بود، از جمله نخستین مولفه هایی باشد که می توان از مطالب بالا برداشت کرد.
در مجموع اغلب تحلیلگران بر این باورند که تغییر رویکرد آمریکا در سوریه و قطع حمایت از گروه های معارض سوری، شکست دیگری در کارنامه سیاسی دونالد ترامپی است که پس از ناکامی های متوالی در عرصه سیاست داخلی، سریال ناکامی های خود در عرصه خارجی را دنبال می کند.

منبع: ایرنا

۸۰۱

کد خبر: 819453

وب گردی

وب گردی