برگزاری نشست فرهنگی قرآنی با عنوان«سبک زندگی اخلاق کارگزاران و مدیران نظام دینی  در کلام معصومین (ع)»

به همت اداره دانشجویی و فرهنگی دانشکده مدیریت واحد تهران مرکزی نشست تخصصی فرهنگی – قرآنی« اخلاق کارگزاران و مدیران نظام دینی در کلام معصومین علیهم السلام » برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در این نشست دکتر علیرضا اسلامی پویا استاد دروس معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی ضمن اشاره به این مطلب که رفتار شایسته‌ و برخورد نیک‌ مأموران‌ حکومتی‌ با مردم‌، نقش‌ مهمی‌ درایجاد محبوبیت‌ برای‌ حکومت‌ها و جلب‌ خشنودی‌ عمومی‌ دارد، گفت:کارگزاران‌ِ حکومت‌ در خدمت‌ مردم‌ هستند و باید با مهربانی‌ به‌ نیازهای‌ مردم‌ رسیدگی‌کنند. حُسن‌ خُلق‌ در برخورد با مردم‌ و زیردستان‌ از دستورهای‌ اکید اسلام‌است‌. برخورد خشن‌ با مردم‌ و تحکم‌ و تکبر در برابر آنان‌ و پاسخ‌ منفی‌ به‌درخواست‌های‌ مشروعشان‌، از اخلاق اسلامی‌ به‌ دور است‌. حکومت‌، امانتی‌ در دست‌ کارگزار است‌ که‌ باید به‌ خوبی‌ آن‌ را پاس‌ داشته ‌و ابزاری‌ برای‌ گسترش‌ عدل‌ و حق‌ قرار داده شود، نه‌ آن‌ که‌ وسیله‌ای‌ برای‌ تسلط‌ برمردم‌ و غارت‌ اموال‌ عمومی‌ قرار گیرد، و این‌ در صورتی‌ میسر است‌ که‌کارگزاران‌ حکومت‌ از سیرت‌ و اخلاق شایسته‌ و پسندیده‌ برخوردار باشند.

وی در ادامه سخنان خود افزود: حکومت‌ علوی‌ تمام‌ توان‌ خود را برای‌ خدمت‌ به‌ مردم‌ به‌ کار گرفت‌ وکوشید فساد اداری‌ بر جای‌ مانده‌ از گذشته‌ را از بین‌ ببرد.حضرت امیرالمومنین ‌(ع(درمدت‌ کم‌تر از پنج‌ سال‌ حکومت‌، در راه‌ اصلاح‌ رابطه‌ کارگزاران‌ با مردم‌،گام‌های‌ مثبتی‌ برداشت‌ و بنیان‌ حکومتی‌ مردم‌ را پایه گذاری کرد ‌. بر کناری‌کارگزارانی‌ که‌ خود را در تصرف‌ بیت‌المال‌ و تجاوز به‌ حقوق‌ مردم‌تام‌الاختیار می‌دانستند و گماردن‌ کارگزاران‌ جدید مورد اعتماد و دارای‌حُسن‌ سابقه‌، گام‌های‌ مثبتی‌ در جهت‌ فراهم‌ سازی‌ خشنودی‌ مردم‌ بود و زمینه‌را برای‌ اجرای‌ احکام‌ حیات‌ بخش‌ اسلام‌ و احقاق‌ حق‌ و اجرای‌ عدالت‌ فراهم‌ساخت‌. امام‌ علی‌(ع) ضوابطی‌ را در گزینش‌ کارگزاران‌ و اصلاح‌ رفتار آن‌ها ارائه‌ داد و آنان‌ را به‌ ویژگی‌های‌ اخلاقی‌ شایسته‌ سفارش‌ و به‌ پیراستن‌ خود از ناشایستگی‌ها و آفات‌ اخلاقی‌ ترغیب‌ کرد. این‌ها اموری‌ است‌ که‌ در تنظیم‌درست‌ رابطه‌ کارگزاران‌ با مردم‌ و رفتار با آن‌ها، تأثیر مثبت‌ و سازنده‌ دارد.

پویا تصریح کرد : گزینش‌ کارگزار از سوی‌ حاکم‌ اسلامی‌ با شرایط‌ و ویژگی‌هایی‌ همراه‌است‌ که‌ باید با کار او تناسب‌ داشته‌ باشد. زمانی‌ که‌ حضرت‌ یوسف‌(ع)پیشنهاد می‌کند تا در سال‌های‌ قحطی‌، امور دارایی‌ کشور مصر را به‌ عهده‌ گیرد ، دو صفت‌ برجسته‌، یعنی‌ توانایی‌ نگهداری‌ اموال‌ و آگاهی‌ به‌ کارها را برای‌خود بیان‌ می کند ،شرایط‌ بایسته‌ و لازم‌، ویژگی‌هایی‌ است‌ که‌ بدون‌ آن‌ نمی‌توان‌ شخصی‌ رابرای‌ سمتی‌ برگزید. شجاعت‌ برای‌ یک ارتشی‌، عدالت‌ برای‌ حاکم‌، عدل‌ و عدم‌عصبانیت‌ برای‌ قاضی‌، از شرایط‌ بایسته‌ است‌؛ از این‌ رو نقل‌ است‌ که‌ امام‌علی‌(ع) در همان‌ روزی‌ که‌، ابوالاسود دئلی‌ را برای‌ قضات‌ برگزیده‌ بود اورا عزل‌ کرد. ابوالاسود پرسید: چرا مرا عزل‌ کردی‌؟ به‌ خدا سوگند خیانت‌نکرده‌ام‌ و به‌ من‌ خیانت‌ نشده‌ است‌. ‌ امام ‌فرمود: به‌ من‌ خبررسیده‌ که‌ هنگام‌ محاکمه‌، سخن‌ گفتن‌ تو از دو طرف‌ دعوا بلندتر است. ‌شرایط‌ شایسته‌، شرایط‌ کمال‌ برای‌ انتخاب‌ اصلح‌ و برتر است‌ که‌ برای‌اِعمال‌ مدیریت‌ موفق‌ از آن‌ بهره‌ برده‌ می‌شود .

وی خاطر نشان کرد: گرایش‌ به‌ امور معنوی‌ و تقویت‌ بنیان‌های‌ عقیدتی‌، مانع‌ بسیاری‌ ازانحرافات‌ است‌. کارگزار در نظام‌ اسلامی‌، علاوه بر این‌ که‌ خود، ارزش‌ها راپاس‌ می‌دارد، باید دیگران‌ را نیز به‌ این‌ سَمْت‌ حرکت‌ دهد. وی اظهار داشت با توجه‌ به‌ سخنان‌امام‌ علی‌(ع) بیان‌ ارزش‌های‌ اخلاقی‌ را در سه‌ محور بنیان‌های‌ اخلاقی‌ کارگزاران، اخلاق فردی‌ کارگزاران‌ و سلوک اجتماعی کارگزاران ‌مطرح نمود و اشاره کرد از آن‌ جا که‌ قدرت‌ در بسیاری‌ از موارد فسادآور است‌ و دوستی‌ مقام‌ وریاست‌، آخرین‌ چیزی‌ است‌ که‌ از دل‌ مؤمنان‌ راستین‌ بیرون‌ می‌رود، بخش‌فراوانی‌ از فسادهای‌ اقتصادی‌ و سیاسی‌ از مقام‌خواهی‌ و مال‌اندوزی‌ کارگزاران‌سرچشمه‌ می‌گیرد.وی ضمن اشاره به سخن حضرت علی‌(ع) که می‌فرماید: دوستی مال باعث فتنه و دوستی ریاست اساس محنت هاست ، ادامه داد دوستی‌ها که‌ از آن‌ها به‌ دوستی‌ دنیا تعبیر می‌شود، زمینه‌ فساد، ستم‌،جنایت‌ و گناه‌ را فراهم‌ می سازد . فساد اداری‌،رشوه‌، رانت‌خواری‌، تضییق‌ حقوق‌ مردم‌ و ستم‌ . بخشی‌ از این‌ آفات‌ قدرت‌ است.

پویا افزود: در احادیث‌، حب‌ مقام‌ و مال‌ به‌ دو گرگی‌ تشبیه‌ شده‌اند که‌ به‌ گله‌ بی‌چوپان‌حمله‌ کرده‌اند. و در حدیثی‌از پیامبر اکرم‌(ص) پیامد مال‌دوستی‌ ومقام‌دوستی‌، نفاق‌ دانسته‌ شده‌ است.

‌وی در خاتمه سخنان خود گفت اخلاق اجتماعی‌، بخش‌ دیگری‌ از شایستگی‌های‌ اخلاقی‌ است‌ که‌ امام‌علی‌(ع) کارگزاران‌ خود را به‌ آن‌ سفارش‌ کرده‌ و مقصود، آن‌ دسته‌ ازشایستگی‌های‌ اخلاقی‌ است‌ که‌ در ایجاد ارتباط‌ و رفتار با دیگران‌ توصیه‌ شده‌است‌؛ مانند: رفق‌ و مدارا، عفو و گذشت‌، ارتباط‌ مستقیم‌ با مردم‌ و عمل‌ به‌ نفع‌عموم‌.

200/202

کد خبر: 819498

وب گردی

وب گردی