تمجید انیمیشن سازان مجارستانی از "استریپی" ایرانی

انیمیشن کوتاه «استریپی» به عنوان اولین انیمیشن ایرانی راه یافته به لیست بلند اسکار ۲۰۱۶ در جشنواره «کچکه‌مت» مجارستان با تمجید مدیران استودیو و انیمیشن سازان مجارستانی مواجه شد.

به گزارش ایسکانیوز بر اساس خبر دریافتی، انیمیشن «استریپی» به همراه چند انیمیشن دیگر از ایران در بخش خارج از مسابقه و در بخش ویژه انیمیشن ایران در جشنواره «کچکه‌مت» مجارستان به نمایش درآمد. این بخش با همکاری مرکز همکاری های نوآوری و فناوری ریاست جمهوری و همچنین ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.

انیمیشن «استریپی» از تولیدات استودیو گنبدکبود توسط بابک و بهنود نکویی کارگردانی شده و بر اساس موسیقی کلاسیک «رقص‌ مجار شماره ۵» اثر یوهانس برامس در سال های ۱۸۹۷- ۱۸۳۳ ساخته شده است که هنرمندان و انیمیشن‌سازان مجار در جشنواره «کچکه‌مت» مجارستان ۲۰۱۷ این انیمیشن ایرانی را تحسین کردند.

فرنس میکولش مدیر جشنواره «کچکه‌مت» مجارستان و مدیر استودیو کچکه‌مت ساخت یک انیمیشن روایی بر اساس موسیقی را بسیار دشوار توصیف کرد و گفت: انتخاب قصه و روایت برای این قطعه موسیقی بسیار هوشمندانه بود. مضمون «استریپی» با موسیقی کاملا هماهنگ است و خود فیلم همانند موسیقی آن لایه‌های متعدد دارد و یک مساله جهانی را مطرح می‌کند.

میکولش که سه فیلم نامزد اسکار در استودیوی او تولید شده با اشاره به اهمیت مضمونی که در انیمیشن «استریپی» مطرح شده است، عنوان کرد: یکنواختی، کلاسه شدن و نبود خلاقیت مشکل اصلی ما در همه کارها از جمله کارهای دولتی و به ویژه در آموزش است. به نظرم مضمون این انیمیشن بسیار قابل تامل است و باید به زیرمتن و لایه‌های دیگر آن هم توجه کرد.

گزا توت رییس دانشگاه هنرپیشه‌ها و فیلمسازی مجارستان و بنیانگذار و مدیر استودیو کد نیز «استریپی» را تاثیرگذار توصیف کرد و گفت: گرافیک و تاثیر بصری این انیمیشن بر مخاطب بسیار قابل توجه است. من قبلا این انیمیشن را دیده بودم و به نظرم گرافیک سطح بالایی دارد.

این انیمیشن‌ساز که سال ۲۰۰۶ با انیمشن «Maestro» نامزد بهترین انیمیشن کوتاه اسکار شد، در پایان درباره ویژگی‌های «استریپی» بیان کرد: فیلمنامه این انیمیشن از نظر من بسیار تاثیرگذار است و موسیقی در طول فیلم و در کنار روایت بصری به ابزاری برای روایت یک نظم تکرار شونده تبدیل شده است.

501

کد خبر: 819696

وب گردی

وب گردی