پروژه شبکه جمع‌آوری فاضلاب گنج‌نامه و عباس‌آباد همدان عملیاتی شود

مسئول بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت همدان با اشاره به اینکه فاضلاب طبیعت گنج‌نامه و عباس‌آباد را به ورطه نابودی می‌کشاند، گفت: پروژه شبکه جمع‌آوری فاضلاب گنج‌نامه و عباس‌آباد همدان عملیاتی شود.

به گزارش ایسکانیوز، حسین خالقی مجد ظهر امروز در کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی شهرستان همدان، با اشاره به موضوع حذف سیستم کیلناتور گازی در استخرها اظهار داشت: از ابتدای سال 95 طرح موضوع شده و ممنوعیت استفاده از کلیناتور گازی از طرف وزارت ورزش و جوانان و وزارت بهداشت تائید شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال 95 نامه‌ای مکتوب به اداره ورزش و جوانان استان مبنی بر حذف گندزدایی آب توسط سیستم کلیناتور گازی ارسال شد، افزود: با توجه به اینکه این موضوع هم از نظر بهداشتی و هم از نظر مدیریت پدافند غیرعامل حائز اهمیت است بارها در جلسه‌ها طرح موضوع شده که در اولین اقدام در این راستا استخر شهر مریانج توسط مرکز بهداشت پلمب شد.

خالقی مجد با بیان اینکه در 10 روزه گذشته شکایت‌های از استخر الوند خیابان اراک توسط شهروندان به دست ما رسیده است، گفت: این شکایت‌ها مبنی بر استنشاق گاز کلر در این استخر بوده است که روند اداری این موضوع در حال پیگیری است.

مسئول بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت همدان تأکید کرد: حذف سیستم کلیناتور گازی در استخرهای آبیاران، استخر دانشگاه بوعلی و لاله انجام شده و از سیستم گندزدایی جایگزین یعنی الکترولیز نمک استفاده می‌شود.

خالقی با تأکید بر اینکه در سیستم کلیناتور گازی از کپسول‌هایی استفاده می‌شد که اگر گاز موجود در درون این کپسول‌ها رهاسازی شود عواقبی دربر دارد، تصریح کرد: این گاز می‌تواند عوارض بسیار جبران‌ناپذیر و خطرناکی را داشته باشد.

وی در خصوص آب روستاهای کنجینه، یکانه و سرخ‌آباد که آب این سه روستا از یک منبع تأمین می‌شود، تأکید کرد: طی نمونه‌برداری‌هایی مشخص شده است که آب این روستاها تلخ است در حالی که 11 ماه است مردم این روستاها با این با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

مسئول بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت همدان افزود: حداقل اداره آبفا گزارش اقدامات انجام شده را ارائه کند درحالی که مسئول اداره آبفا معتقد است اقدامات انجام شده و چند متر لوله‌کشی تا اتصال به شبکه آب باقی‌مانده است اما با گذشت زمان این مشکل حل نشده مردم این روستاها برای تأمین آب به روستاهای دیگر یا منابع آبی ناسالم پناه می‌برند.

خالقی مجد در خصوص واحدهای خدماتی و پذیرایی محور عباس‌آباد به گنج‌نامه اظهار داشت: آلودگی آب رودخانه عباس‌آباد دغدغه و حساسیتی ایجاد کرده است چرا که آب رودخانه عباس‌آباد به عنوان یکی از منابع تأمین آب شرب همدان مطرح شده بود.

وی عنوان کرد: از اواخر سال 93 با توجه به محدودیت منابع آب‌های زیرزمینی و مقرر شد که رودخانه عباس‌آباد همه‌ساله از اوایل آبان تا اواخر خرداد به عنوان یکی از منابع تأمین آب شرب همدان تعیین شود که این امر نیازمند حفاظت و صیانت این آب از منابع آلاینده بود.

مسئول بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت همدان، بیان کرد: در ابتدای سال 94 با پیگیری‌های لازم و همکاری‌های محیط‌زیست تمامی واحدها مستقر در مسیر گنج‌نامه و عباس‌آباد مستلزم به تأمین و نصب مخازن ذخیره موقت شدند تا پساب تولیدی توسط تانکرها به مکان معین شده از سوی شرکت آب و فاضلاب برای تخلیه منتقل شوند.

خالقی مجد تصریح کرد: این فرایند انجام می‌شود اما در برخی از مواقع سو استفاده‌هایی به دلیل عدم کنترل این تخلفات صورت می‌گیرد که در ساعت 2 تا 5 بامداد در برخی مواقع فاضلاب به طور ناگهانی و با حجم زیاد در رودخانه عباس آب تخلیه شده و سبب بالا رفتن بار میکروبی آب می‌شود.

وی تأکید کرد: اگر امکان مدیریت و استفاده آب رودخانه عباس‌آباد امسال نیز وجود داشت در سه ماه تابستان امسال 2 میلیون مترمکعب آب به شبکه شهری و برای استفاده هدایت می‌شد.

مسئول بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت همدان با اشاره به گسترش روزافزون منطقه گنج‌نامه از نظر توریست و گردشگر بیان کرد: تنها راه مؤثر امتداد شبکه جمع‌آوری فاضلاب از گنج‌نامه و عباس‌آباد به سمت شبکه فاضلاب شهری است که باید پروژه شبکه جمع‌آوری فاضلاب عملیاتی و تا ابتدای جاده تویسرکان امتداد یابد.

مسئول بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت همدان با اشاره به موضوع جلوگیری از آبیاری مزارع سبزی‌کار با آب فاضلاب خام تأکید کرد: در سال گذشته اقدامات خوبی در این راستا انجام شد و سیاست وزارت بهداشت نیز مبنی بر استمرار بازرسی‌ها از مزارع سبزی‌کاری است.

وی با بیان اینکه در کمیته تخصصی سلامت و امنیت غذایی قبلی شهرستان در راستای جلوگیری از آبیاری سبزیجات با آب فاضلاب مصوباتی مطرح شد، گفت: حفر دو حلقه چاه برای آبیاری اراضی، تغییر نوع کشت و ایجاد مجتمع کشت و صنعت و هدایت از جمله این اقدامات بود.

مسئول بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت همدان اظهار داشت: براساس آمار سال گذشته 194 هکتار سبزی‌کاری زیر کشت با آب فاضلاب آبیاری می‌شد که این میزان با اقدامات انجام شده در این راستا 100 درصد کاهش یافته و به 97 هکتار رسید که در این راستا 57 کشاورز نیز به مراجع قانونی معرفی شدند.

خالقی مجد با تأکید بر اینکه امسال 12 کشاورز به عنوان سبزی‌کاران استفاده کننده از آب فاضلاب به مرکز بهداشت معرفی شدند، عنوان کرد: 12 کشاورز نیز طی بازرسی و بررسی‌ها از اراضی شناسایی شدند که جمعاً 24 نفر امسال به مراجع قانونی معرفی شدند.

وی بابیان اینکه سطح زیر کشت با آب فاضلاب توسط نظارت‌های انجام شده بیش از 100 درصد کاهش داشته است، بیان کرد: میزان اراضی سبزی‌کاری که از آب فاضلاب تغذیه می‌شد از 197 هکتار به 97 هکتار رسیده است.

مسئول بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت همدان تأکید کرد: با بررسی‌های انجام شده منطقه‌ای به وسعت 250 هکتار توسط جهاد کشاورزی شناسایی شده است تا مجتمع کشت سبزی به صورت متمرکز احداث و تمامی مزارع کشاورزی به این منطقه منتقل شود.

خالقی مجد با اشاره به اینکه متأسفانه شرایط جمع‌آوری فاضلاب در همدان 100 درصد نیست، تصریح کرد: همین امر سبب می‌شود تا کشاورزان به‌آسانی از فاضلاب برای اراضی استفاده کنند.

901

کد خبر: 819775

وب گردی

وب گردی