تدوین کتاب‌نامه فعالیت‌های قرآنی دانشگاه آزاد اسلامی/ تخصیص دو ساعت درس آشنایی با قرآن کریم برای تمام دانشجویان مقطع کار‌شناسی دانشگاه

رئیس پژوهشکده قرآن و عترت این دانشگاه آزاد از تدوین کتاب‌نامه فعالیت‌های قرآنی دانشگاه آزاد اسلامی با هدف ثبت آثار، برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی دانشگاه آزاد اسلامی از ابتدا تاکنون، تدوین «فرهنگنامه سبک زندگی اسلامی انسان معاصر متناسب با سیره اهل بیت علیهم السلام» خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، مرکز فعالیت‌ها و پژوهش‌های قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1372 راه‌اندازی شد. این مرکز با توجه به گسترش و تقویت مطالعات قرآنی و ارتقای سطح علمی طرح‌ها و برنامه‌های قرآنی دانشگاه، دی سال 1386 با مجوز شورای گسترش آموزش عالی به پژوهشکده قرآن و عترت تبدیل شد.

علوم قرآن و حدیث، زبان و ادبیات عربی و فلسفه و کلام اسلامی از گروه‌های پژوهشی این پژوهشکده هستند. پژوهشکده با یاری محققان و نویسندگان در حوزه دانش‌های مربوط به قرآن و عترت می‌کوشد با تولید آثار علمی ارزشمند، نشست‌ها و همایش‌های علمی و تخصصی و هدایت و ساماندهی فعالیت کانون های قرآن و عترت در راستای گسترش فرهنگ مطلوب قرآنی در سطح دانشگاه نقش خود را ایفا کند.

دکتر عبدالمجید طالب‌تاش یکی از مدیران فعال در این پژوهشکده بوده که از سال 88 تاکنون معاونت این مرکز فعال قرآنی را بر عهده داشته است. او بتازگی و اواخر تیر 96 به پیشنهاد معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه در حکمی از سوی دکتر نوریان سرپرست وقت دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان رئیس پژوهشکده قرآن و عترت این دانشگاه منصوب و معرفی شد. سمتی که پیش از این بر عهده دکتر بابک فرزانه بود و سرپرست دانشگاه از وی قدردانی کرد.

با توجه به نقش قرآن و فعالیت‌های قرآنی در واحدهای دانشگاهی و تاثیر بر جامعه هدف دانشگاه اعم از دانشجویان، استادان و کارکنان که همیشه از برنامه‌های قرآنی استقبال کرده‌اند بر آن شدیم تا با رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی گفت‌وگو کرده و برنامه‌های وی برای ارتقای این پژوهشکده در بخش‌ها و گروه‌های پژوهشی مختلف آن را جویا شویم.

طالب‌تاش، برنامه‌های خود در پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی را تشریح و اظهار کرد: با توجه به شرایط جدیدی که ایجاد شده است، برنامه‌های علمی و پژوهشی متعددی برای پژوهشکده قرآن و عترت در نظر گرفته‌ایم و برآنیم تا با تلاش جمعی و جهادی یک تیم متعهد و محدود امّا قوی و دغدغه‌مند، همه آن‌ها را محقق کنیم و پژوهشکده را به جایگاه واقعی خودش ارتقا دهیم.

تدوین کتاب‌نامه فعالیت‌های قرآنی دانشگاه آزاد اسلامی

وی از تدوین کتاب‌نامه فعالیت‌های قرآنی دانشگاه آزاد اسلامی با هدف ثبت آثار، برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی دانشگاه آزاد اسلامی از ابتدا تاکنون، تدوین «فرهنگنامه سبک زندگی اسلامی انسان معاصر متناسب با سیره اهل بیت علیهم السلام» خبر داد.
رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: تشکیل کرسی ثابت بررسی و نقد علمی آثار قرآنی جدید پژوهشگران در پژوهشکده یا یکی از واحدهای دانشگاهی با هدف تولید محتوا و برگزاری مستمرّ جلسات هم اندیشی استادان علوم قرآن و حدیث از جمله برنامه‌های پیش روی پژوهشکده است.

جشنواره دوسالانه شیخ طبرسی امسال کلید می‌خورد

این مسئول ادامه داد: ا‌ن‌شاءالله جشنواره دوسالانه شیخ طبرسی (جایزه علامه طباطبایی) برای معرفی آثار بر‌تر قرآنی اعضای هیأت علمی دانشگاه در قالب کتاب، مقاله علمی پژوهشی، پایان‌نامه و طرح پژوهشی که با اختصاص جایزه بزرگ علامه طباطبایی به یکی از شخصیت‌های قرآنی جهان معاصر همراه است را در سال جاری کلید خواهیم زد.

رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اجرای طرح‌های پژوهشی میان رشته‌ای با هدف تولید آثار با استفاده از پتانسیل اعضای هیأت علمی واحد‌های دانشگاهی در حوزه قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه، برنامه ریزی برای تولید چند کتاب علمی با رویکرد بهره برداری درسی برای رشته‌های تحصیلات تکمیلی علوم قرآن و حدیث از دیگر برنامه‌های پیش روی پژوهشکده است.

صحیفه مبین فصلنامه می‌شود

طالب‌تاش یادآوری کرد: برآنیم تا برای دوفصلنامه صحیفه مبین که با هدف گسترش پژوهش‌های قرآنی دانشگاهیان راه اندازی شده و رتبه علمی پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی دارد، مجوز علمی پژوهشی شورای گسترش وزارت علوم اخذ کنیم و به منظور بهره برداری بیشتر از پژوهش‌های قرآنی دانشگاهیان، آن را از دوفصلنامه به فصلنامه ارتقا دهیم.

وی تخصیص دو ساعت درس آشنایی با قرآن کریم برای تمام دانشجویان مقطع کار‌شناسی دانشگاه را از جمله فعالیت‌های پژوهشکده معرفی کرد و به آنــا گفت: در نظر داریم این درس را از جهت منبع آموزشی، توانایی علمی مدرّسان، هیأت گزینش مدرّسان، و برنامه ریزی درسی در واحد‌ها ارتقا دهیم و از آن برای تقویت حضور اثربخش روحانیت در دانشگاه استفاده کنیم.

برگزاری اجلاس سراسری استادان درس آشنایی با قرآن کریم

طالب‌تاش، بازنویسی کتاب درس آشنایی با قرآن کریم، تکمیل هیأت‌های گزینش درس آشنایی با قرآن استان‌ها و فعال سازی هیأت مرکزی گزینش برای صدور مکانیزه مجوز تدریس، برنامه ریزی درازمدت برای برگزاری کارگاه آموزشی مدرّسان درس آشنایی با قرآن، تدوین آیین نامه جدید درس آشنایی با قرآن کریم با هدف اثرگذاری آموزش‌های ضمن تدریس در میزان امتیازات مادی و معنوی مدرسان و برگزاری اجلاس سراسری استادان درس آشنایی با قرآن کریم را از جمله برنامه‌های پیش رو برای ارتقای این درس معرفی کرد.

رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد به آنــا گفت: یکی از برنامه‌های ما راه اندازی و فعال سازی دوباره سایت قرآنی تسنیم به آدرس www.tasnim.ir است که پیش از این در پژوهشکده فعال بود و مدتی است که راکد مانده است. تهیه و انتشار نرم افزار مربوط به پایان نامه‌ها و پژوهش‌های قرآنی دانشگاه آزاد اسلامی، ایجاد پایگاه مجازی پایان نامه‌ها، مقالات و پژوهش‌های قرآنی دانشجویان و استادان دانشگاه آزاد اسلامی برای مراجعه محققان، ایجاد کتابخانه مجازی در حوزه علوم قرآن و حدیث در سایت تسنیم از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده است.

طالب‌تاش فعال سازی گروه‌های پژوهشی سه گروه علوم قرآن و حدیث، ادبیات عرب و فلسفه و کلام اسلامی و نشست مرتب دوماهانه شورای عالی پژوهش پژوهشکده با حضور ده نفر از استادان بنام و برجسته قرآنی را از جمله برنامه‌های تیم جدید پژوهشکده معرفی کرد.

داد و ستد تولیدات علمی در سطح ملی و بین‌المللی

وی گفت: ارتباط با مراکز و سازمان‌های مختلف با هدف شناسایی پژوهش‌های مورد نیاز آن‌ها و ارائه پروپوزال و نهایتاً اجرای طرح‌های پژوهشی مربوط و ارتباط با مرکز توسعه آموزش و پژوهش عالی قرآنی کشور و انعقاد تفاهم نامه و همکاری کاربردی با مراکز پژوهشی مرتبط مانند پژوهشکده فرهنگ و معارف قم با هدف داد و ستد تولیدات علمی در سطح ملی و بین المللی را در برنامه‌های خود داریم.

رئیس جدید پژوهشکده قرآن و عترت با دعوت از پژوهشگران و متخصصان دانش قرآنی برای همکاری و همراهی، برنامه ریزی برای حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی در پژوهشکده، برنامه ریزی برای جذب دانشجوی پژوهش محور توسط گروه‌های پژوهشی پژوهشکده، ارزیابی و چاپ پژوهش‌های قرآنی روحانیون مستقر در دانشگاه آزاد اسلامی اعمّ از روحانیون مستقر در حوزه فرهنگی یا نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و یا سایر بخش‌ها، ارائه پیشنهاد کاربردی برای استفاده بهتر از نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در مسابقات سراسری قرآن و عترت از طریق تولید محتوا، برگزاری همایش‌های علمی پژوهشی قرآنی بصورت مشترک با واحدهای دانشگاهی مرتبط و توانمند را از دیگر برنامه‌های پژوهشکده معرفی کرد.

منبع: آنا

200/202

کد خبر: 819784

وب گردی

وب گردی