به گزارش ایسکانیوز، دکتر فرشاد پازوکی مدیرگروه هوافضای این واحد با اشاره به اینکه یکی از اهداف اصلی تربیت دانشجویان در رشته هوافضا، آموزش، طراحی و ساخت وسایل پرنده مانند هواپیما است، گفت: متأسفانه درس طراحی هواپیما به دلیل کمبود متخصصان آن در دانشگاه های دولتی، بصورت اختیاری ارائه می شود، این در حالی است که این درس به نوعی از دروس اصلی و لازمه رشته هوافضا است.
وی با بیان اینکه واحد علوم و تحقیقات تنها واحد دانشگاهی است که درس طراحی هواپیما را بصورت اجباری در سرفصل گروه هوافضای کارشناسی خود قرار داده است، افزود: طراحی هواپیما به دو درس طراحی هواپیمای یک و دو تقسیم بندی شده است. در طراحی هواپیمای یک، کلیات و مقدماتی در ارتباط با هواپیما نظیر تخمین وزن و بدست آوردن نقطه طراحی اولیه به دانشجویان آموزش داده می شود که این فرایند آموزشی در درس طراحی هواپیمای دو، به آموزش مقدماتی و تا حدودی فازهای اولیه طراحی مفهومی پیشرفته پرداخته می شود.
دکتر پازوکی افزود: با اینکه در زمینه های طراحی و ساخت موشک و حوزه فضایی پیشرفت خوبی داشته ایم ولی متأسفانه در بحث طراحی و ساخت هواپیما پیشرفت چشمگیری حاصل نشده است که دلیل آن را می توان در عدم توجه و اهمیت ندادن دانشگاه ها و مراکز آموزشی به این حوزه دانست.
وی با بیان اینکه سطح علمی و تجربی دانشجویان گروه هوافضای واحد علوم و تحقیقات بالاتر از برخی از فعالین در این صنعت است، تصریح کرد: روش آموزشی ای که در واحد علوم و تحقیقات در گروه هوافضای این واحد و در مقطع کارشناسی استفاده می شود به نحوی است که دانشجویان کلاس طراحی هواپیمای دو، با تقسیم بندی به گروه های مختلف مانند سازمانها و شرکتهای خاص طراحی هواپیما، اقدام به طراحی مفهموی هواپیما می کنند. این امر علاوه بر آموزش مباحث تئوری موجب آموزش کاربردی و افزایش تجربه آنان خواهد شد.
نائب رئیس انجمن هوافضای ایران، افزود: خوشبختانه به واسطه آموزش تجربی همراه با عملی، دانشجویان واحد علوم و تحقیقات با اشتیاق و علاقه بالایی به فراگیری و فعالیت در این درس می پردازند به عنوان مثال پروژه طراحی هواپیمای ۴۰۰ نفره بوئینک 727-300ER آنهم با تکنولوژی هایی که قرار است شرکت های بوئینگ و ایرباس در آینده استفاده کنند توسط دانشجویان مقطع کارشناسی هوا فضای این واحد، اشاره کرد.
200