دانشگاه ها به بحث طراحی و ساخت هواپیما اهمیت بیشتری دهند

مدیرگروه هوافضای واحد علوم و تحقیقات گفت: دروس طراحی هواپیمای ۱ و ۲ از دروس اصلی دانشجویان رشته هوافضا است و واحد علوم و تحقیقات تنها دانشگاهی است این دروس را بصورت اجباری ارائه می دهد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر فرشاد پازوکی مدیرگروه هوافضای این واحد با اشاره به اینکه یکی از اهداف اصلی تربیت دانشجویان در رشته هوافضا، آموزش، طراحی و ساخت وسایل پرنده مانند هواپیما است، گفت: متأسفانه درس طراحی هواپیما به دلیل کمبود متخصصان آن در دانشگاه های دولتی، بصورت اختیاری ارائه می شود، این در حالی است که این درس به نوعی از دروس اصلی و لازمه رشته هوافضا است.

وی با بیان اینکه واحد علوم و تحقیقات تنها واحد دانشگاهی است که درس طراحی هواپیما را بصورت اجباری در سرفصل گروه هوافضای کارشناسی خود قرار داده است، افزود: طراحی هواپیما به دو درس طراحی هواپیمای یک و دو تقسیم بندی شده است. در طراحی هواپیمای یک، کلیات و مقدماتی در ارتباط با هواپیما نظیر تخمین وزن و بدست آوردن نقطه طراحی اولیه به دانشجویان آموزش داده می شود که این فرایند آموزشی در درس طراحی هواپیمای دو، به آموزش مقدماتی و تا حدودی فازهای اولیه طراحی مفهومی پیشرفته پرداخته می شود.

دکتر پازوکی افزود: با اینکه در زمینه های طراحی و ساخت موشک و حوزه فضایی پیشرفت خوبی داشته ایم ولی متأسفانه در بحث طراحی و ساخت هواپیما پیشرفت چشمگیری حاصل نشده است که دلیل آن را می توان در عدم توجه و اهمیت ندادن دانشگاه ها و مراکز آموزشی به این حوزه دانست.

وی با بیان اینکه سطح علمی و تجربی دانشجویان گروه هوافضای واحد علوم و تحقیقات بالاتر از برخی از فعالین در این صنعت است، تصریح کرد: روش آموزشی ای که در واحد علوم و تحقیقات در گروه هوافضای این واحد و در مقطع کارشناسی استفاده می شود به نحوی است که دانشجویان کلاس طراحی هواپیمای دو، با تقسیم بندی به گروه های مختلف مانند سازمانها و شرکتهای خاص طراحی هواپیما، اقدام به طراحی مفهموی هواپیما می کنند. این امر علاوه بر آموزش مباحث تئوری موجب آموزش کاربردی و افزایش تجربه آنان خواهد شد.

نائب رئیس انجمن هوافضای ایران، افزود: خوشبختانه به واسطه آموزش تجربی همراه با عملی، دانشجویان واحد علوم و تحقیقات با اشتیاق و علاقه بالایی به فراگیری و فعالیت در این درس می پردازند به عنوان مثال پروژه طراحی هواپیمای ۴۰۰ نفره بوئینک 727-300ER آنهم با تکنولوژی هایی که قرار است شرکت های بوئینگ و ایرباس در آینده استفاده کنند توسط دانشجویان مقطع کارشناسی هوا فضای این واحد، اشاره کرد.

200

کد خبر: 819910

وب گردی

وب گردی