رفراندوم پر حاشیه ونزوئلا در راه است

دولت نیکلاس مادورو در حالی برای برگزاری رفراندوم قانون اساسی آماده می شود که پیشبینی ها حاکی از اقبال 20 درصدی دولت در تصویب قانون اساسی تازه خود است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری گاردین، تنش های روز افزون این کشور می تواند منجر به درهم شکستن رفراندوم 30 جولای شود. ونزوئلا دارای یکی از بزرگترین ذخایر نفتی جهان است و روز به روز اپوزوسیون این کشور قدرتمندتر می شود.

رژیم ونزوئلا برگزاری یک رفراندوم را در دستور کار قرار داده است. رفراندومی که طبق اعلام قبلی قرار است توسط گروهی بررسی شود. طبق اعلام رژیم مادورو، 364 عضو این گروه، با آرا محلی تعیین خواهد شد و 181 نفر از آن توسط اقشاری چون دانشجویان، دهقانان، تجار و گروه های بومی تعیین خواهند شد.

اپوزوسیون پیشاپیش این رفراندوم را تحریم کرده اند و بعضی نظرسنجی ها حاکی از حمایت تنها 20 درصد از مردم ونزوئلا از دولت است. شواهد حاکی از آن است که از هر 10 ونزوئلایی، 8 نفر از آنان مخالف رفراندوم است.

قانون اساسی فعلی در سال 1999 توسط پدر سیاسی نیکلاس مادورو یعنی هوگو چاووز تصویب شده بود. این در حالی است که اولین رفراندوم قانون اساسی ونزوئلا در حالی برگزار شده بود که دولت هوگو چاووز دارای مشروعیت و حمایت مردم بود. اما رفراندوم فعلی این کشور در شرایطی متفاوت برگزار می شود.

از طرفی در تاریخ 16 جولای یک رفراندوم برگزار نمادین توسط اپوزوسیون ونزوئلا برگزار شد که طی آن حدود 7 میلیون نفر پای صندوق ها حاضر شدند. جمعیتی بیش از آنچه در سال 2014 به نیکلاس مادورو رای داده بودند.

مخالفان مادورو روش انتخاب گروه تشکیل شده برای رفراندوم را با شیوه تشکیل مجلس دستوری در کوبا مقایسه کرده اند و آن را مجلسی برای دور زدن مجلس شورای ملی می دانند.

از زمان تصویب برکناری دولت توسط کنگره ونزوئلا، تظاهرات های خیابانی به طور بی وقفه ادامه داشته است. تظاهرات هایی که به طور فاجعه باری بر سر دولت خراب شده اند و مردمی که به شدت نسبت به وضعیت بد اقتصادی ونزوئلا و افزایش جرم و جنایت در این کشور معترض اند. این تظاهرات های در حالی رو به افزایش است که تاکنون بیش از 100 نفر از معترضان توسط نیروهای دولتی کشته اند.

ائتلاف نیروهای اپوزوسیون این کشور به میزگرد دموکراتیک ونزوئلا مشهور است. برخی از وفادارن سابق مادورو نیز در این میزگرد حضور دارند. یکی از مشهورترین این مخالفان، خانم لوئیزا اورتگا است. وی که در دیوان عالی ونزوئلا مشغول کار است، با تهدید برای حذف از این دیوان مواجه شده است.

پس از آنکه افراد مشهور به ام‌یو‌دی یا همان میزگرد دموکراتیک، دو روز را برای اعتصاب غذا تعیین کردند، دولت این اقدام را حرکتی خلاف قانون و مسببان آن را تروریست نامید.

این احتمال وجود دارد که دولت ونزوئلا تحت فشارها حاضر به لغو این رفراندوم شود. اما در صورت انجام این رفراندوم، دولت مادورو وارد فاز تازه ای از استبداد خواهد شد.

سازمان کشورهای قاره آمریکایی بارها به صورت دیپلماتیک تلاش کرده است تا این کشور را تحت تحریم های نفتی قرار دهد. در حالی که کشورهای کوچک کارائیب، به علت وابستگی شدید اقتصادی به یارانه های نفتی ناچارند به این قطعنامه رای منفی دهد.

در حالی که 95 درصد از اقتصاد ونزوئلا به صادرات نفتی وابسته است، آمریکا برنامه های تازه ای برای تحریم این کشور در دستور کار قرار داده است. برنامه هایی که فشار را بر کاراکاس افزایش خواهد داد.

پیشبینی می شود با افزایش تحریم ها، پناهنگان بیشتری ونزوئلا را ترک کرده و این کشور در زمینه تامین غذا و دارو دچار بحران های عمیق‌تری شود.

801

کد خبر: 819916

وب گردی

وب گردی