توزیع ۶ میلیون پرس غذا بین زائران اربعین در هر روز/ استقرار ۹۰۰ موکب شناسنامه‌دار ایرانی از محرم

رئیس کمیته مشارکتهای مردمی و پذیرش زوار اربعین حسینی(ع) از پخت و توزیع ۶ میلیون پرس غذا در هر روز طی ایام اربعین حسینی خبر داد و گفت: امسال در ایام اربعین حسینی موکبهای ایرانی هر شب یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را اسکان خواهند داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از تسنیم، حسن پلارک درباره برنامه‌‌ریزیهای انجام شده برای اربعین حسینی امسال اظهار کرد: از سال گذشته ستاد مرکزی اربعین حسینی مسئولیت کمیته مشارکتهای مردمی، اسکان و تغذیه را به ستاد بازسازی عتبات عالیات سپرده که یکی از اصلی‌ترین وظیفه‌های این ستاد هم هماهنگی و مدیریت برای موکب‌داران ایرانی است.

وی افزود:‌ ساماندهی و نظم‌بخشی به مشارکتهای مردمی در ایام اربعین حسینی نیز به ستاد عتبات عالیات واگذار شده است همچنین انتقال موکب‌داران به همراه جانمایی محل استقرار و فراهم کردن زیرساختها نیز بخشی از دیگر فعالیتهای ما خواهد بود.

رئیس کمیته مشارکتهای مردمی و پذیرش زوار اربعین حسینی(ع) تصریح کرد: باید مدیریت لازم برای توزیع مناسب و خدمات‌رسانی کافی مشارکتهای مردمی و کالاهای مورد نیاز، میان موکب‌داران به‌خوبی و به‌موقع انجام گیرد که تمامی این فعالیتها برعهده ما خواهد بود.

به گفته پلارک، کسانی که قصد خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی و مشارکت در بحث نذورات را دارند می‌توانند ذیل برنامه‌های تعریف شده کمیته مشارکتهای مردمی، اسکان و تغذیه فعالیت کنند و در همین رابطه ما تمامی زیرساختها و نظم‌بخشی موکب‌داران را انجام خواهیم داد.

وی ادامه داد: دیگر وظیفه کمیته مشارکتهای مردمی، اسکان و تغذیه، تهیه و آماده‌سازی زیرساخـت‌های اسکان و پذیرایی است؛ فراهم آوردن زیرساختها در شهرهای زیارتی عراق و مسیرهای راهپیمایی زائران اربعین حسینی شامل زمین برای برپایی موکبها، برق‌کشی، فاضلاب، توجه به مسائل بهداشتی و چینش جغرافیایی موکبها بر عهده ما گذاشته شده است.

رئیس کمیته مشارکتهای مردمی و پذیرش زوار اربعین حسینی(ع) توضیح داد: برخی زمینها برای راه‌اندازی موکبهای اربعین حسینی، اجاره‌ای و برخی دیگر نیز در سالهای گذشته به تملک درآمده‌اند که وظیفه چینش جغرافیایی موکبها و زیرساختها برعهده کمیته مشارکتها گذاشته شد.

پلارک با بیان اینکه خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی در سالهای اخیر گسترش بیشتری پیدا کرده است،گفت: ارائه خدمات به زائران اربعین در مبادی مرزهای خروجی ایران به عراق، سامرا و کاظمین به‌خوبی و همانند شهرهای کربلا و نجف انجام می‌گیرد و حتی کفه ترازوی موکبهای ایرانی به سمت مرزها و مسیرهای تردد زائران سنگین‌تر می‌شود.

وی گفت: در اربعین سال 95 در مسیرهای ایلام تا مهران، مرزهای خوزستان، اهواز، شلمچه، چذابه، کرمانشاه و مرزهای شرقی و شمالی که مبادی تردد زائران کشورهای دیگر بود، خدمات‌رسانی به‌طور مناسبی انجام گرفت.

رئیس کمیته مشارکتهای مردمی و پذیرش زوار اربعین حسینی(ع) تصریح کرد: خوشبختانه خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی در داخل کشور(شهرهای مرزی) با مسیرهای راهپیمایی در عراق در حال مساوی شدن است البته معتقدیم این اقدامات و نوکری برای اهل بیت(ع) چه در داخل ایران باشد یا در خاک عراق فرقی نمی‌‌کند بلکه مهم توجه داشتن به زائران اربعین حسینی است.

پلارک یکی از مهمترین برنامه‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات در اربعین 96 را شناسنامه‌دار کردن موکبهای ایرانی دانست و گفت: امسال تمامی موکبها با تعداد و ظرفیت قابل خدمات‌رسانی را شناسنامه‌دار کردیم؛ شناسنامه‌های موکبها امسال با امضای ستاد بازسازی عتبات عالیات و سال آینده با امضای تولیت حرم مطهر امام حسین(ع) خواهد بود.

وی افزود: موکبهایی که این شناسنامه‌ها را دریافت کنند برای همیشه پروانه موکب‌داری و خدمات‌رسانی به زائران امام حسین(ع) را در اختیار خواهند داشت البته این به معنای عدم استقبال از موکب‌داران دیگر در سالهای آینده نیست و سایرین نیز می‌توانند اقدامات لازم را برای دریافت شناسنامه و پروانه انجام دهند.

رئیس کمیته مشارکتهای مردمی و پذیرش زوار اربعین حسینی(ع) تصریح کرد: تاکنون برای بیش از 400 موکب شناسنامه و پروانه صادر کرده‌ایم که تعداد موکبهای شناسنامه‌دار تا ایام اربعین به 900 مورد خواهد رسید.

پلارک همچنین از هماهنگی بیشتر با موکب‌داران اربعین حسینی خبر داد و گفت: همایش بزرگ کشوری موکب‌داران اربعین حسینی نیز شهریور ماه امسال برگزار خواهد شد و امیدواریم امسال هم شاهد خدمات‌رسانی مناسب به زائران باشیم.

وی با بیان اینکه در ایام اربعین سال گذشته بیش از 2 میلیون و 200 هزار نفر از ایران عازم عتبات عالیات شدند، اعلام کرد: پیش‌بینی می‌کنیم که امسال بیش از 3 میلیون نفر در ایام اربعین حسینی به عتبات عالیات رهسپار شوند که امیدواریم برنامه‌های لازم باید برای خدمات‌رسانی مناسب انجام گیرد.

رئیس کمیته مشارکتهای مردمی و پذیرش زوار اربعین حسینی(ع) درباره برخی اقدامات انجام گرفته در سال گذشته و برنامه‌های پیش‌رو اظهار کرد: سال گذشته هر وعده یک میلیون و 500 هزار پرس غذا پخت کردیم که تعداد آمار کلی آن روزانه به 4 میلیون و 500 هزار پرس رسید.

پلارک ادامه داد:‌ بنا داریم تا در ایام اربعین امسال هر وعده 2 میلیون پرس غذا پخت کنیم که با احتساب سه وعده در روز به 6 میلیون پرس خواهد رسید.

وی گفت: اربعین سال گذشته هر شامگاه 900 هزار نفر امکان خواب و استراحت ایجاد کردیم که این رقم امسال به یک میلیون و 500 هزار نفر ارتقا می‌یابد.

رئیس کمیته مشارکتهای مردمی و پذیرش زوار اربعین حسینی(ع) با بیان اینکه تمامی برنامه‌های انجام شده حاکمیتی نیست و مردمی صورت می‌گیرد، گفت: عمده نذورات و مشارکتها مردمی است و ما نیز وظیفه برنامه‌ریزی و تامین زیرساختها را داریم البته در راه مشارکتها دستگاههای بزرگ و خدمات‌رسان نیز فعالیت دارند.

پلارک ادامه اداد: امسال یکی از نگرانیهای ما در بحث برخی خدمات‌رسانیهای اربعین به تغییرات و جابجایی در دولت، وزرای مرتبط با اربعین و شهرداری تهران بازمی‌گردد که امیدواریم این مهم نیز تاخیر و خللی در برنامه‌ها پدید نیاورد.

وی ادامه داد: در طی سالهای گذشته برخی دستگاهها همانند شهرداری تهران، وزارت کشور و استانداران هماهنگیها و اقدامات بسیار مناسبی را انجام دادند که امیدواریم با وجود برخی تغییرات پیش‌رو، خللی در برنامه‌ها به‌وجود نیاید و شاهد خدمات‌رسانی مناسب به زائران میلیونی اربعین حسینی باشیم.

رئیس کمیته مشارکتهای مردمی و پذیرش زوار اربعین حسینی(ع)تصریح کرد: البته قطعاً تیمی هم که حضور می‌یابند نسبت به امام حسین(ع) و اربعین حسینی علاقمند هستند و کمتر از افراد سابق نخواهند بود؛ امیدواریم در موضوع هماهنگی و تاخیر برنامه‌ها دقت عمل صورت گیرد.

به گفته پلارک، امسال 900 موکب با ظرفیتهای متعددی اعم از 22 نفره تا 30 هزار نفره راه‌اندازی خواهد شد البته برخی موکبها در محلهایی ثابت راه‌اندازی می‌شود که یکی از مهمترین آنها در صحن حضرت زهرا(س) خواهد بود که جمعیتی پرشمار در آن اسکان می‌یابند.

انتقال و برپایی موکبهای اربعین از نیمه ماه محرم

وی درباره زمان انتقال موکبهای ایام اربعین حسینی گفت: هر سال موکبهای ایرانی در پایان ماه محرم برای برپایی منتقل می‌شدند که امسال قرار است انتقال و برپایی از نیمه ماه محرم صورت گیرد و این موضوع نیز به علت مدیریت عزیمت زائران اربعین حسینی و راه‌اندازی خدمات در زودتر از موعد است.

رئیس کمیته مشارکتهای مردمی و پذیرش زوار اربعین حسینی(ع) ستاد بازسازی عتبات عالیات را تنها متولی جمع‌آوری کمکهای مردمی در اربعین دانست و گفت: از مردم می‌خواهیم تا در این زمینه دقت کنند و خدایی ناکرده مورد سواستفاده‌ در این بخش قرار نگیرند.

703

کد خبر: 819966

وب گردی

وب گردی