ساخت نخستین کشتی باری خودکار دنیا

نخستین کشتی باری خودکار دنیا سال 2018 به آب‌های نروژ انداخته خواهد شد.

به گزاری ایسکانیوز، این سامانه که "یارا بیرکلند" (Yara Birkeland) نام دارد، کاملا با باتری نیرودهی خواهد شد و قادر به حرکت خودکار و مسیریابی خودکار است.

کشتی جدید تعداد ماموریت‌های کشتی‌های باری دیزلی معمولی را تا حد زیادی کاهش خواهد داد و توسط شرکت‌های نروژی Yara International ASAو Kongsberg Gruppen طراحی و ساخته شده است.

بارگیری و تخلیه بار این کشتی به طور خودکار و توسط جرثقیل‌های برقی انجام می‌شود.

این سامانه ابداعی اواخر سال 2018 و در 37 مایلی نروژ و در بندر لارویک (Larvik) به آب انداخته خواهد شد.

نخستین کشتی باری خودکار دنیا مجهز به سیستم جی پی اس بوده و این سیستم به همراه یک رادار، دوربین‌ها و حسگرها، امکان ناوبری خودکار و همچنین حرکت خودکار کشتی حول سامانه‌های دیگر را فراهم می‌کند.

همچنین سه مرکز کنترل، عملیات کشتی را زیر نظر دارند و بر خود این فناوری، محیط اطراف و جنبه‌های امنیتی دیگر آن نظارت خواهند داشت.

گفته می‌شود این کشتی فاقد هرگونه مخزن بالستیک خواهد بود و این موضوع به حفظ محیط زیست دریا کمک می‌کند. در واقع، وجود این مخازن در کشتی‌های عظیم تاثیر منفی بر روی محیط زیست دریا دارد چون آبی که داخل آن‌ها حمل می‌شود، در بنادر مختلف تخلیه می‌شود، بنابراین گونه‌های غیربومی داخل این آب به نواحی مختلف منتقل می‌شوند و این امر منجر به آسیب‌های اکولوژیکی و اقتصادی می‌شود.

ساخت این کشتی 25 میلیون دلار هزینه داشته و این میزان سه برابر بیش از هزینه ساخت یک کشتی باری معمولی هم اندازه کشتی جدید است. با این حال، توسعه‌دهندگان مدعی‌اند چون این سامانه به سوخت یا خدمه نیازی ندارد، هزینه‌های عملیاتی سالیانه را تا 90 درصد کاهش خواهد داد.

کشتی خودکار قادر به حمل 100 کانتینر خواهد بود و انتظار می‌رود اواخر سال آینده میلادی با حضور یک کاربر انسانی و نه به طور خودکار آزمایش شود.

200/202

منبع: ایسنا

کد خبر: 820116

وب گردی

وب گردی