شهرام گیل آبادی: بعضی رسانه ها جریان فرهنگی کشور را مختل می کنند

کارگردان نمایش «یک دقیقه و سیزده ثاینه» می گوید: یک نوع بیماری عمومی در بعضی رسانه‌های ما وجود دارد که می خواهند جریان فرهنگی کشور را مختل کنند یا اینکه شیطنت‌های دائم داشته باشند.

به گزارش ایسکانیوز، از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی توقیف نمایش های روی صحنه کمتر اتفاق افتاده است هر چند این مساله به این معنی نیست که هنرمندان این عرصه فضای مناسب تری را برای فعالیت در اختیار دارند و هر از چند گاهی خبرهایی مبنی بر توقیف یک تئاتر به دلیل پوشش بازیگران زن و دلایل دیگری از این دست در محاق توقیف گرفتار می شود.

یکی از نمایش هایی که به تازگی با مشکلاتی در اجرا مواجه شد، تئاتر «یک دقیقه و سیزده ثانیه» به کارگردانی شهرام گیل آبادی است که یک روز پس از اجرا با حاشیه هایی همراه بود.

ساعاتی پس از نخستین اجرای «یک دقیقه و سیزده ثانیه» کلیپی کوتاه از رقص سیما تیرانداز، یکی از بازیگران زن این نمایش در فضای مجازی منتشر شد که همین تصاویر چند ثانیه ای که در زمان اجرا با تلفن همراه تصویربرداری شده بود موجب شد تا این نمایش با بازبینی دوباره توسط شورای نظارت و ارزشیابی روبرو شده و یکی از اجراهای آن با وجود بلیت فروشی لغو شود.

اما تصویری که در فضای مجازی منتشر شده، بی کیفیت است و ثانیه های کوتاهی از بازی سیما تیرانداز را نشان می دهد که نمی توان بر اساس آن داوری کرد هر چند همین کلیپ بی کیفیت عاملی شد تا نمایش پس از 24 ساعت از اولین اجرا دوباره بازبینی شود.

شهرام گیل آبادی، درباره دلایلی که باعث می شود تا یک نمایش تنها با یک کلیپ بی کیفیت و توضیحات کوتاهی که همراه با تصاویر نوشته شده، توقیف شود، به ایسکانیوز، گفت: یکی از معضلات این است که مدیریت هنری کشور نحیف شده است و با توضیحی سه خطی به همراه تصاویری کوتاه در فضای اجتماعی، شکننده می‌شود و با توجه به اینکه مدیران جسارت، تفکر و معرفت لازم نسبت به هنر را ندارند به سرعت تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

او افزود: این نوع نگاه، به مدیریت فرهنگی و هنری کشور جفایی در حق خانواده هنر کشور است و با اتفاقی که درباره نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» رخ داد، به فضای فرهنگی و هنری کشور و هنرمندان و مردمی که به تماشای نمایش آمده بودند بی حرمتی شد.

سخنگوی سازمان شهرداری تهران ادامه داد: اگر مدیریت هنری کشور جسور، شجاع، شکور و معرفت اندیش نباشد بی شک دلیلی برای نگه داشتن بسیاری از آثار هنری وجود ندارد و فکر می کنم که حرکت شورای ارزشیابی و نظارت در توقیف یکی از اجراهای نمایش و بازبینی مجدد اثری که مجوز مرکز هنرهای نمایشی را داشت کار عبثی بود.

او ادامه داد: مدیریت فرهنگی باید سیاست روشن داشته باشد و براساس آن ملاک‌هایی را تعریف کند که مطلق باشند. سیاست های روشن تکلیف اثر هنری، هنرمند، جامعه هنری و تماشاگر را مشخص می کند. اما اگر ملاک ها در این زمینه واضح نباشد بدون شک تزلزل این نوع مدیریت دامن‌ همه جامعه می گیرد.

گیل آبادی با اشاره به رسانه هایی که با انتشار اخبار نادرست باعث ضریه زدن به هنرمند و اثر هنری می شوند، گفت: یک نوع بیماری عمومی در بعضی رسانه‌های ما وجود دارد که می خواهند جریان فرهنگی کشور را مختل کنند یا اینکه شیطنت‌های دائم داشته باشند. اما نظام فرهنگی کشور نمی‌تواند بر اساس شیطنت های رسانه ای حرکت کند و معتقدم که مشکل عمده و اساسی ما در هدف‌گذاری، سیاستگذاری و مدیریت غلط است که اگر اصلاح نکنیم هر دقیقه با یک خبر کذب روبرو می شویم که روند فرهنگی را مختل می کند.

به گزارش ایسکانیوز، بازیگران این نمایش عبارتند از: پانته‌آ بهرام، سیما تیرانداز، مینا دریس، لادن مستوفی

سایر عوامل: نویسنده: محمد چرم شیر، بهمن عباسپور، دستیار کارگردان و برنامه ریز: هانیه جوادی منش، مشاور کارگردان: قربان نجفی
تهیه کننده: محمد قدس، مجری طرح: بهمن عباسپور، مدیر تولید: علی پالیزدار، طراح لباس: ندا نصر، طراح صحنه و نور: فریدون محرابی
موسیقی: سمانه گلکار، عکاسان: احسان رافتی، آرزو آزادپور، طراح گرافیک: محمد صادق زرجویان، طراح صدا: صادق داوری فر، ساخت تیزر: فضل ا...تاری، مدیر بین الملل: آرزو آزاد پور، مدیر ارتباطات و روابط عمومی: امیر پارسائیان مهر، تبلیغات مجازی: گروه تئاتر مارکت، گروه جارچی، گروه پژواک ، همکاران روابط عمومی: میثم تحریری، شمیس پور شاه رضایی

501

کد خبر: 820130

وب گردی

وب گردی