طراحی و ساخت "ابرخازن " توسط پژوهشگر واحد علوم و تحقیقات

برای اولین بار در خاورمیانه ، پژوهشگر پسادکتری واحد علوم و تحقیقات موفق به ساخت ابرخازن برپایه نانولوله های کربنی شد.

به گزارش ایسکانیوز ،دکتر لیلا فکری اول پژوهشگر پسادکتری فیزیک این واحد در رابطه با پژوهش خود، گفت: با رشد جمعیت ، مصرف بیش از پیش انرژی و محدود بودن منابع نفتی، نیاز به منابع دیگر انرژی برای جایگزین شدن احساس می شد. اخیراً تلاش­های قابل توجهی در تحقیق و توسعه انرژی کارآمدتر بر روی دستگاه­ها و سیستم­های ذخیره سازی انجام شده است.

وی ادامه داد: یکی از روش های ذخیره­ سازی ، دستگاه ابرخازن است که با عنوان خازن­های الکتروشیمیایی یا فراخازنی شناخته شده­ اند. ابرخازن­ها را می­توان در انواع برنامه­ ها کاربردی در ذخیره­ سازی انرژی به طور مستقل و یا به صورت ترکیبی با باتری­ ها یا سلول­های سوختی بکار برد.

دکتر فکری اول با بیان اینکه مزیت‌های اصلی ابرخازن­ها را می­توان تعداد دفعات شارژ و دشارژ، ظرفیت ذخیره‌سازی بالای انرژی و بازه ­های گرمایی عملکرد وسیع دانست، تصریح کرد: تفاوت عمده ابر خازن­ها و باتری­ها در مدت زمان شارژ شدن و همچنین تکرار آن است که تحت مکانیزم جابجایی بار صورت می­گیرد.

وی ادامه داد: به­ خاطر جابجایی سریع بار­ها، ابر خازن­ها می‌توانند در مدت چند ثانیه کاملاً شارژ شوند و همچنین فعل و انفعالات الکترواستاتیکی کاملاً معکوس‌پذیر هستند. بنابراین ابر خازن­ها قابلیت تکرار (شارژ شدن مجدد برای دفعات زیاد) خوبی دارند که این خود باعث می­شود طول عمر آن‌ها زیاد شود.

203

کد خبر: 820292

وب گردی

وب گردی