آورده توافق پاریس برای ایران؛ از کاهش قیمت نفت تا افزایش قیمت سوخت!

دکتر پیروز، استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه تهران در هم‌اندیشی بررسی ابعاد موافقت‌نامه پاریس، ضمن تأکید بر الزام‌آور بودن این موافقت‌نامه، کاهش قیمت جهانی نفت و افزایش قیمت حامل‌های انرژی در داخل را تبعات اقتصادی معاهده مذکور برای ایران دانست.

به گزارش ایسکانیوز؛ بیژن پیروز، عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران در هم‌اندیشی بررسی ابعاد توافق‌نامه زیست‌محیطی پاریس پیرامون تبعات اقتصادی این موافقت‌نامه برای ایران، گفت: کشور ما در حال حاضر، به صادرات نفت و گاز وابسته است و در شرایط تحریم که نمی‌توانیم نفت و گاز را صادر کنیم یا پول آن وارد کشور نمی‌شود، دچار مشکل می‌شویم. در صورت اجرای توافق پاریس ، مصرف نفت و گاز در جهان باید کاهش یابد و این به معنای کاهش قیمت جهانی نفت است.

پیروز همچنین به تبعات اقتصادی این توافق در داخل کشور اشاره کرد و گفت: در متن ارائه‌شده از سوی سازمان محیط‌زیست، ایران اعلام کرده است که سیاست بازار را در زمینه انرژی پیش خواهد گرفت؛ یعنی لازمه پذیرش این توافق، افزایش قیمت حامل‌های انرژی در کشور است. چراکه به‌عنوان‌مثال، تا وقتی قیمت گاز افزایش نیابد، به دلیل هزینه بالا، کسی انگیزه‌ای برای استفاده از آب‌گرم‌کن خورشیدی نخواهد داشت.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ایران در بهترین حالت، حداکثر توان تولید ۱۲هزار مگاوات برق تجدیدپذیر دارد که زیر ۲۰ درصد از ظرفیت تولید برق کشور را تشکیل می‌دهد؛ این در حالی است که در کشورهایی چون فرانسه و انگلیس، ۷۷ درصد از برق‌شان از انرژی هسته‌ای تأمین می‌شود. لذا طبیعتاً پذیرش توافق پاریس محدودیت چندانی برای آن‌ها نخواهد داشت.

توافق پاریس الزام‌آور است

در بخش دیگری از این هم‌اندیشی، موضوع تعهدات کشورها نسبت به توافق‌نامه زیست‌محیطی پاریس مطرح شد. پیروز در این رابطه گفت: در متن برنامه ملی ایران برای اجرای توافق پاریس، اعلام شده است که در صورت لغو تحریم‌های ناعادلانه، هشت درصد به تعهدات ایران افزوده خواهد شد که این به معنای تعهد ایران به جامعه بین‌المللی است؛ علاوه بر این، از لحاظ حقوقی، به معنای پذیرش عادلانه بودن بخشی از تحریم‌های ایران است.

پیروز ادامه داد: در مقابل تعهداتی که در این موافقت‌نامه می‌دهیم، خواسته‌های ما نیز باید مطرح شود که مثلاً چقدر باید به ما هسته‌ای بدهند؟ ما الآن هفتادوپنج هزار مگاوات برق داریم که هزار مگاواتش هسته‌ای هست. بقیه منابع تجدیدپذیر را هم که جمع بزنیم، مجموعاً ۱۲ هزار مگاوات می‌شود. نسبت به فرانسه که ۷۷ درصد از برق آن از طریق انرژی هسته‌ای تأمین می‌شود، ببینید که ما کجا هستیم!

وی خروج آمریکا از توافق‌نامه را یک فرصت برای ایران قلمداد کرد و ادامه داد: تا وقتی ترامپ هست، ما می‌توانیم از پاکت وتو استفاده کنیم. پاکت وتو یعنی مثلاً یکی نامه می‌دهد به شما برای انتقال، شما نه موافقت می‌کنید و نه مخالفت. شما نگه می‌دارید تا جلسه تشکیل شود. بعد در جلسه هم نمی‌برید. یکی از روش‌ها این است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران با اشاره به بحث‌های داخلی آمریکا مبنی بر پیوستن به این پروتکل گفت: ایالات‌متحده بررسی کرده که چقدر این توافق، اشتغال و رشدشان را در زمینه‌های مختلف کاهش می‌دهد. این یک فضا را برای ما باز کرده است؛ یعنی مجلس ما هم می‌تواند یک همچنین موضوعی را بررسی کند.

پیروز تأکید کرد: با گذشت زمان و نیز تدوین تعهدات و موضع سایر کشورها نسبت به موافقت‌نامه پاریس، این مجال برای ایران فراهم شده است که به بررسی بیشتر و تغییر یا اصلاح متن اولیه بپردازیم.

مجلس این موافقت‌نامه را معلق نگه دارد

پیروز در پاسخ به این سؤال که که مجلس چه انتخاب‌هایی دارد و باید چه اقداماتی در مقابل این موافقت‌نامه انجام دهد، پیشنهاد داد: مجلس شورای اسلامی، همانند روسیه که این توافق‌نامه را معلق گذاشته است، می‌تواند این موضوع را پاکت وتو نماید تا ببینیم روند جهانی و تأثیرات این موافقت‌نامه به چه سمت‌وسویی می‌رود.

402

کد خبر: 820316

وب گردی

وب گردی