خانه های امن تزریق در چند شهرستان کشور ایجاد می شود

معاون رفاه اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: بر اساس بحث های مطرح شده سال گذشته در ستاد مبارزه با مواد مخدر و کمیسیون درمان مجلس شورای اسلامی، پیشنهاد ایجاد خانه های امن تزریق تحت کنترل و نظارت در چند شهرستان مطرح شده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا، «احمد میدری» در نشست بررسی ابعاد طرح توزیع مواد مخدر دولتی که در محل وزارت تعاون،کار ورفاه اجتماعی و با حضور مسئولان و کارشناسان ارشد حوزه مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، افزود: با ایجاد این خانه های امن، تزریق تحت کنترل و نظارت انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همواره بر گفت وگو درباره مسائل موجود در جامعه تاکید کرده است، افزود: در بسیاری موارد، سیاست هایی که سالها ادامه پیدا کرده، نیازمند تجدیدنظر است و باید به جامعه امکان تجدید نظر داده شود.
این مقام مسئول یادآور شد: معاونت رفاه اجتماعی کتابی منتشر کرده است که تجربه های جهانی را در کشورهایی که اجازه مصرف مواد مخدر را به رسمیت شناخته اند، مورد توجه قرار داده است بنابر این نباید بحث درباره این موضوع خط قرمز محسوب شود.
وی با اشاره به تاریخچه ممنوعیت تریاک در ایران گفت: زمانی که استفاده از مواد مخدر در امریکا ممنوع شد، مصرف مواد افزایش یافت و امروز امریکا هزینه سنگینی را برای مبارزه با این امر متحمل می شود.
این نشست با تلاش دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد و «روزبه کردونی» مدیرکل این دفتر این نشست ها را در تداوم نشست های شورای عالی رفاه عنوان کرد.
وی تاکید کرد: امروز دیدگاه های مختلف کارشناسی در باره ابعاد تصمیم های مربوط به طرح دولتی شدن مواد مخدر بررسی و در تصمیم گیری های نهایی لحاظ می شود.
در این نشست کارشناسان دستگاه های مختلف به بیان دیدگاه های درباره مدیریت مصرف مواد مخدر پرداختند.
یک فوریتی طرح « توزیع مواد مخدر دولتی» سه شنبه 27 تیرماه در کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی تصویب شد.
«حجت الاسلام حسن نوروزی » سخنگوی این کمیسیون به یکی از رسانه های خبری اعلام کرده بود که این مصوبه با موافقت تمامی مراجع تصمیم‌گیر به انجام رسیده و هدف انقطاع رابطه معتادان و قاچاقچیان است.
سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی همچنین گفته بود ، این طرح، تنها مختص به توزیع تریاک نیست و کلیات آن مشمول کاهش مجازات اعدام برای مجرمان مواد مخدر هم می شود؛ یعنی با اجرایی شدن این مصوبه ، مجازات اعدام تنها برای قاچاقچیان خطرناک و مسلح مواد مخدر اعمال می‌شود و سایر قاچاقچیان به حبس‌های طولانی با شرایط سخت محکوم خواهند شد.
طرحی مشابه جهت کنترل و مدیریت مواد مخدر در ایران در اسفند ماه سال 47 توسط قوه مقننه کشورمان به تصویب رسیده است؛ بر اساس این قانون، کشت محدود خشخاش و صدور تریاک مجاز شناخته و در ماده ٣ این قانون، اجازه مصرف مواد افیونی به مصرف کنندگان داده شده بود.

704

کد خبر: 820375

وب گردی

وب گردی