انسداد 1700 حلقه چاه غیرمجاز در قزوین

استاندار قزوین گفت:یک هزار و ۷۰۰ حلقه چاه غیرمجاز استان مسدود شده و پیگیری‌های لازم برای انسداد ۱۶۰ حلقه چاه باقی‌مانده در حال انجام است.

به گزارش ایسکانیوز، فریدون همتی در نشست با قایم مقام وزیر نیرو و مدیران دستگاه‌های حوزه وزارت نیرو در استان قزوین که ظهر امروز در استانداری قزوین برگزار شد، اظهار داشت:تمام مصارف آب استان از منابع زیرزمینی بوده و در گذشته چاه‌های غیرمجاز زیادی حفرشده بود که این امر موجب شد با بحران کمبود آب روبرو شویم.

وی افزود: با اقداماتی که در سال‌های اخیر برای تعدیل سفره‌های آب زیرزمینی انجام دادیم بخشی از این بحران جبران شده است.

استاندار قزوین اضافه کرد:یک هزار و 700 حلقه چاه غیرمجاز استان مسدود شده و پیگیری‌های لازم برای انسداد 160 حلقه چاه باقی‌مانده در حال انجام است.

همتی ادامه داد:وقتی در خصوص بحران آب استان با مردم صحبت کردیم همراهی خیلی خوبی با مسئولان استان داشتند و موفق شدیم برای رفع مشکلات حوزه آب از آن‌ها استفاده کنیم.

وی عنوان کرد:حدود 5 درصد تولیدات کشاورزی کشور مربوط به استان قزوین است که این امر نقش مهمی در تأمین امنیت غذایی کشور ایفا می‌کند.

استاندار قزوین با اشاره به اجرای پروژه‌های آبیاری قطره‌ای در اراضی کشاورزی تصریح کرد:در سفر هیئت دولت به استان قزوین مصوب شد آبیاری قطره‌ای برای 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان اجرا شود.

همتی گفت:برای سال جاری هم آبیاری قطره‌ای 50 هزار هکتار از اراضی استان را در برنامه داریم که انقلابی بزرگ در این حوزه به شمار می‌رود.

وی بیان کرد:اگر بتوانیم تغییر الگوی انتقال آب را در دستور کار قرار دهیم 25 درصد آب مصرفی صرفه‌جویی می‌شود.

استاندار قزوین بیان کرد:با این روش می‌توانیم سفره‌های آب زیرزمینی که تضعیف شده است را هم بهتر مدیریت کنیم.

همتی افزود:آب سد طالقان برای مصرف شرب استان‌های تهران، البرز و قزوین مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای جایگزین آن در استان قزوین از آب شاهرود استفاده می‌کنیم.

وی اضافه کرد:مطالعه فاز نخست انتقال آب شاهرود انجام شده است و این یکی از نیازهای جدی استان است که باید در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد.آب شرب قزوین را تا سه سال آینده از پروژه بزرگ خط انتقال آب سد طالقان تأمین می‌کنیم.

همتی عنوان کرد:دو سد نهب و بالاخانلو در تأمین آب شرب استان نقش مهمی دارد به‌گونه‌ای که سد بالاخانلو آب پنج شهر و 30 روستا با چهار هزار هکتار زمین را تأمین می‌کند.

وی با بیان اینکه منابع خوبی برای بهره‌برداری از این دو سد اختصاص یافته است، خاطرنشان کرد: قبل از دولت یازدهم این پروژه راکد بود اما با نگاه خوبی که این دولت دارد، پروژه سدهای نهب و بالاخانلو می‌تواند در کنار آب طالقان آب شرب قزوین را تأمین کند.

استاندار قزوین اظهار کرد:با کاهش مصرف آب توسط مردم و وارد مدار کردن چاه‌های جدید حفر شده می‌توانیم دغدغه تأمین آب شرب استان را برطرف کنیم.

همتی با اشاره به احداث نیروگاه 500 مگاواتی در استان یادآور شد: این نیروگاه ازجمله نیروگاه‌هایی به شمار می‌رود که وزارت نیرو پیگیر احداث آن است و آمادگی داریم ضمن استفاده از فاینانس خارجی، از منابع مردم به عنوان یک شرکت سهامی عام استفاده کنیم.

901

کد خبر: 820451

وب گردی

وب گردی