سهم  عابران از «مرگ‌های ترافیکی» چند درصد است؟

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا اعلام کرد: ۳۰ درصد متوفیان عابران پیاده هستند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از تسنیم، سرهنگ عین‌الله جهانی با بیان اینکه عابران پیاده آسیب پذیرترین کاربران ترافیکی هستند گفت: آمارها نشان می‌دهد که 30 درصد از متوفیان تصادفات، عابران پیاده هستند.

وی با اشاره به سابقه تکالیف قانونی برای عابران پیاده گفت: از گذشته‌های دور برای عابرین پیاده، حقوق و وظایفی در نظر گرفته می‌شد به گونه‌ای که اگر عابر پیاده‌ای تخلف می‌کرد، عوامل شهربانی برای تنبیه، او را به خارج از حصار تهران قدیم منتقل می‌کردند تا از این طریق تنبیه شود ولی امروز برای عابرین پیاده‌ای که متأسفانه با بی توجهی به قوانین، موجب بروز تصادف و وارد آمدن ضرر به جان و مال خود و دیگران می‌شوند امکان انتقال آن‌ها به خارج از شهر امکان پذیر نیست.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا در تشریح موارد قانونی وظایف عابران افزود: در ماده 215 آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی مصوب سال 84 و همچنین ماده 26 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال 89 وظایف و تکالیفی برای عابران پیاده مشخص شده است و در این مواد قانونی صراحتاً عنوان شده اگر راننده‌ای با عابران پیاده برخورد کند به شرطی که عابر از محل‌های معین شده عبور نکرده و راننده نیز مرتکب هیچ تخلفی نشده باشد و سرعت مجاز داشته و گواهینامه قانونی داشته باشد، راننده، هیچ گونه مسئولیت کیفری و مدنی نخواهد داشت. لذا قوانین نشان می‌دهد عابران پیاده فاقد مسئولیت نیستند.

جهانی اضافه کرد: براساس قانون، عابران پیاده نمی‌توانند در محل‌هایی که پیاده رو وجود دارد از سطح سواره رو استفاده کنند؛ همچنین در محل‌هایی که پیاده رو وجود نداشته یا بنا به دلایلی غیر قابل تردد باشد عابران موظفند از منتهی الیه سمت چپ سواره رو و در جهت عکس حرکت وسایل نقلیه، عبور کنند. همچنین در بند پ آیین نامه عابران پیاده برای گذشتن از عرض راه، تنها از گذرگاه های پیاده، پل‌های هوایی و گذرگاه های زیرزمینی مجاز باید عبور کنند اما متاسفانه شاهد آن هستیم که عمده عابران پیاده از این وظایف خود بی‌اطلاع هستند.

جهانی با بیان اینکه کمتر عابری می‌داند که پرهیز از دویدن، پریدن و ورود ناگهانی به سطح سواره رو از وظایف قانونی‌اش است گفت: در تفکر رایج، عابر پیاده را عنصری فاقد مسئولیت و تکلیف در هنگام عبور از معابر قلمداد می‌کنند اما این مسئله منسوخ شده و عابرین باید نسبت به عمل و رفتار خود هوشیار باشند و این مهم تنها و تنها با فرهنگسازی امکان پذیر است.

وی افزود: دستگاه‌های متولی همچون پلیس، شهرداری‌ها، سازمان راهداری و ... باید با اقدامات فرهنگی و راه اندازی کمپین‌های مردمی در راستای فرهنگسازی اقدام کنند چراکه تجربه نشان داده که مردمی کردن موضوعات و استفاده از پتانسیل مردم برای فرهنگسازی، موثرترین راه تغییر الگوی ترافیکی و افزایش مشارکت‌های مردمی در رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی است و پویش‌های مردمی و کمپین‌های این چنینی می‌تواند علاوه بر نهادینه کردن آموزش‌های ترافیکی به ارتقا فرهنگ عمومی منجر شود که نتیجه آن قطعاً در کاهش تلفات، تصادفات و کاهش ترافیک و بهتر شدن شرایط زیست محیطی و هوای پاک موثر خواهد بود.

جهانی با بیان اینکه پویش «از خودمان شروع کنیم» می‌تواند به عنوان الگویی در جهت اصلاح رفتار شهروندی مطرح شود خاطرنشان کرد: امیدواریم این کمپین و دیگر پویش‌های مردمی، نتایجی فراتر از انتظار را به ارمغان آورد و نتایج آن بتواند قابل تسری به سایر شهرها و استانها باشد. چراکه به هر حال ناآگاهی مردم به وظایف خود قابل قبول نیست و باید از هر ابزاری اعم از رسانه، هنر و... کمک گرفت تا شهروندانی که نقش مهمی در بهبود جریان ترافیک دارند آگاهانه تر رفتار کنند.

وی با ارائه آماری در خصوص وضعیت تصادفات عابران پیاده گفت: برابر آمارهای حاصله، در سال جاری 30 درصد از متوفیان تصادفات عابرین پیاده بوده اند که بخش قابل توجهی از این افراد در ساعت 20 الی 24 جان خود را ازدست داده اند.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا افزود: بررسی تصادفات نشان می‌دهد که ویژگی بارز وقوع تصادف در بازه زمانی مذکور آن است که همزمان با کاهش دید به دلیل غروب آفتاب و خنکی هوا، از یک سو تعداد عابرین در در سطح معابر بیشتر می‌شود که در صورت عدم رعایت اصل «دیدن و دیده شدن» و عدم رعایت تکالیف قانونی فوق، احتمال تصادف با آنها بالا خواهد رفت که رعایت این اصل، نجات بخش عابرین خواهد شد و باید این اطلاعات هر روز و هر باره از طرق مختلف در اختیار مردم قرار گیرد تا در آنها نهادینه شود.

701

کد خبر: 820476

وب گردی

وب گردی