مسعودی: آمریکایی‌ها هیچ وقت تحریم‌ را کنار نخواهند گذاشت

یک کارشناس حوزه تحریم معتقد است آثار و ابعاد تحریم های اخیر آمریکا علیه ایران بسیار گسترده تر از قبل می باشد.

محمدعلی مسعودی کارشناس حوزه تحریم در خصوص اعمال تحریم های اخیر آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایسکانیوز گفت: تحریم هایی که در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، هنوز به قانون تبدیل نشده و باید از مجلس سنا عبور کند و رئیس جمهور آمریکا آن را امضا کند که این اتفاق‌ها خواهد افتاد.

وی افزود: این قانون از نظر تحریمی شرایط را بسیار متفاوت خواهد کرد و تحریم‌های بسیار گسترده‌ای را به همراه دارد؛ ما برای مفهوم‌تر شدن این تحریم‌ها، اسمش را سیاه چاله تحریم گذاشتیم یعنی یک فضایی ایجاد می شود که بخش زیادی از نهادها و افراد ایرانی در داخل لیست تحریم‌ قرار بگیرند و نتوانند روابط اقتصادی با کشور داشته باشند.

این کارشناس با بیان این که تصور برداشته شدن همه تحریم ها بعد از توافق هسته ای تصور درست و مبتنی بر واقعیت نبود ادامه داد: برجام فارغ از اینکه چه ادعاهایی توسط مدافعین اش درباره‌ آن می‌شد، اما واقعیت متن برجام به عنوان یک سند حقوقی و توافق بین‌المللی، هیچ وقت سخن از این که تحریم‌ها برداشته می‌شود به میان نیاورده است و همچین انتظاری از برجام غلط بود.

مسعودی اظهار داشت: در برجام برخی تخفیف‌های تحریمی به ما داده شده است و آمریکا به صراحت از لفظ توقف موقت استفاده کرده اما در بخش تحریم‌های بانکی حتی توقفی هم وجود ندارد، یعنی آمریکا ساختار اجرای تحریم‌های بانکی را متوقف نکرده است،بلکه برخی نهادها و افراد را از لیست تحریم‌ها خارج کرد ولی ساختار تحریم بانکی که شامل قوانین و ساز و کارهای اجرایی می شود تماما پا برجاست.

وی با اشاره به پابرجایی تحریم های بانکی تصریح کرد: تصور برخی این بود که بانک‌های خارجی به راحتی با ما همکاری می‌کنند، ولی بانک‌های بزرگ که اعتبار و سرمایه‌های زیادی دارند، حاضر نشدند با ایران همکاری کنند؛ چرا؟ به دلیل این که ساختار تحریم‌ها باقی مانده بود و ریسک همکاری با ایران زیاد بود.

این کارشناس خاطرنشان کرد: ما هر چند وقت یک بار شاهد جریمه یکی از بانک هایی بودیم که قصد روابط با ایران را داشت به عنوان مثال بانک فرانسوی 9میلیارد دلار جریمه شد و بانک آلمانی یک میلیارد دلار جریمه شد؛ لذا به طور مشخص در حوزه تحریم‌های بانکی این تحریم ها متوقف نشد.

مسعودی اضافه کرد: به واسطه تحریم‌ها و باقی ماندن ساختار آن ها، حدود 200 نهاد و شخص حقیقی و حقوقی داخل لیست تحریم‌ها ماندند، مثل صدا و سیما، وزارت دفاع، وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران و... که باعث شد که همکاری با جمهوری اسلامی به شرایط قبلی برنگردد؛ البته این مطابق با برجام بود و بیشتر از این نمیتوانست از آن انتظار داشت.

وی با بیان این که تصوری که از برجام وجود داشت تصور غیر واقعی بود اظهارداشت: اگر شما به گزارش وزارت خارجه خودمان رجوع کنید، می‌بینید که وزیر امور خارجه به صراحت نمی تواند از نقض برجام صحبت کند، بلکه بخش مهمی از مشکلات را به موانع غیر برجامی حواله می دهد.

این کارشناس اظهار کرد: آمریکا در بحث برجام یک سهم استراتژیک به دست آورده است که ما باید به آن توجه کنیم و آن این است که تحریم توانسته ایران را مهار کند؛ یعنی ابزار تحریم در انواع و اقسام مختلف باعث شده است که ایران مهار شود و پای میز مذاکره برود و به آن چیزهایی که ما می‌گوییم را قبول و اجرا کند.

وی افزود: این سهم استراتژیکی که چندین بار آمریکایی ها درباره آن صحبت کردند، باعث می‌شود که آمریکایی‌ها هیچ وقت تحریم‌ را کنار نخواهند گذاشت ؛ زیرا که تحریم به عنوان یک ابزار کارآمد در دستشان است و دلیلی نمی‌بینند که این ابزار را کنار بگذارند.

مسعودی با تاکید بر این که برجام توافقی ضعیف است بیان کرد: در حال حاضر آمریکایی‌ها کاری می‌کنند که بتوانند در فضای بین‌المللی اعلام کنند به برجام متعهد هستند هرچند که آثار برجام دارد از بین می‌ رود، اما به دلیل این که برجام ضعیف نوشته شده و آمریکا قدر هست، در فضای بین المللی توانسته کارهای خود را توجیه کند.

این کارشناس حوزه تحریم خاطر نشان کرد: پس از اجرایی شدن برجام در دی ماه سال 1394، از زمانی که ایران تعهداتش را انجام داد و آژانس تایید کرد، دقیقا روزی که قرار شد تحریم‌‌ها برداشته شود آمریکا اعلام کرد تحریم‌ها را براساس برجام تخفیف می‌دهد و بعضی‌ها را متوقف میکند ؛ اما در همان روز یک تعداد ایرانی و شرکت ایرانی را در لیست تحریم بانکی قرار داد یعنی از همان ابتدا طوری قدم برداشت که کسی احساس نکند آمریکا در راستای بهبود بر می‌دارد.

وی تاکید کرد: قانونی که در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شده است، از نظر ابعاد تحریمی و آثار اقتصادی‌ بسیار بزرگ است و عبارت مادر تحریم‌ها و یا سیاه چاله تحریم واقعا برازنده‌ آن است و فضای حاکم بر روابط اقتصادی ایران را تحت تاثیر جدی قرار می‌دهد.

مسعودی با بیان این که با اجرای این تحریم ها حتی ارتباط با بانک های کوچک هم دچار مشکل می شود گفت: با اجرای تحریم های اخیر کنگره، ما در دسترسی به منابع ارزی‌ و نقل و انتقال ارزهای خارجی دچار مشکل خواهیم شد؛ یعنی مشکلاتمان نسبت به وضعیت حال بیشتر خواهد شد.

302.

کد خبر: 820498

وب گردی

وب گردی