"سنگانِ" خاش قطب مهم تولید انار سیستان و بلوچستان

‌دهستان سنگان در بخش مرکزی خاش با در اختیار داشتن افزون بر 400 هکتار باغ انار از قطب های مهم تولید انار در سیستان و بلوچستان است.

به گزارش ایسکانیوز، منطقه سنگان خاش از نقاط بکر و منحصر بفردی به شمار می‌رود که شرایط آن برای تولید محصول انار ویژه است.

نواب کرد از ساکنان منطقه سنگان گفت: کشت و تولید انار یکی از شغل‌های مهم مردم منطقه است که از این طریق امرار معاش کرده و نیازهای روزمره شان را تامین می‌کنند.

وی اظهار کرد: ایجاد شغل بعنوان یک دغدغه بسیار مهم مردم منطقه سنگان به شمار می‌رود اما بسیاری از مردم منطقه و حتی قشر کارمند به تولید انار علاقه دارند و بعد از پایان ساعات کاری به روستا می‌روند و به کار باغداری و نگهداری از محصولات انار مبادرت میورزند.

‌محمد کرد از دیگر ساکنان منطقه سنگان بیان کرد: نبود صنایع بسته بندی و فرآوری و برندسازی مشکل عمده کشاورزان سنگانی محسوب می‌شود.

این کشاورز سخت کوش در منطقه سنگان ادامه داد: فراهم کردن بازار مناسب برای فروش محصول انار در خاش و شهرهای استان به فروش بهتر و رونق اقتصاد مردم ما کمک می‌کند.

بخشدار مرکزی خاش گفت: دهستان زیبا و دیدنی سنگان یکی از نقاط خوش آب و هوا در استان سیستان و بلوچستان بوده که قابلیت کشت و تولید انواع محصولات به ویژه انار در آن وجود دارد.

مجتبی شجاعی بیان کرد: به دلیل آب و هوای مناسب حاشیه کوه تفتان یکی از مرغوب‌ترین و با کیفیت‌ترین انواع ارقام انار کشور تولید می‌شود که قابل رقابت با انار فردوس و یزد را دارد.

وی افزود: افزون بر 400 هکتار هکتار از باغات انار شهرستان خاش در دهستان سنگان واقع شده‌اند.

شجاعی ادامه داد: سالانه بیش از 4 هزار و 500 تن انار از انواع کیانی، گلابی، ملس، ساوه، شیشه کپ فردوس و رقم بومی میریحیایی برداشت و به بازار مصرف خاش و شهرهای سیستان و بلوچستان عرضه می‌شود.

بخشدار مرکزی خاش اظهار کرد: به منظور توسعه باغات انار هر سال افزون بر 50 هزار اصله نهال به صورت یارانه‌ای بین باغداران توزیع می‌شود.

مسئول جهاد کشاورزی بخش مرکزی خاش نیز بیان کرد: انار زودرس بی‌هسته از منحصر به فردترین انواع انار در کشور است که با کیفیت مناسب در منطقه سنگان خاش به بار می آید.

جهان بخش ریگی افزود: دهستان سنگان در تولید انار و انجیر دارای ظرفیت‌های بسیار برجسته‌‌ای است که این توانمندی در دیگر نقاط منطقه کمتر دیده می‌شود.

وی با مهم برشمردن نگهداری محصول انار در باغات گفت: علاوه بر توزیع ادوات باغبانی و انواع کودهای ماکرو و میکرو به منظور مبارزه با شایع‌ترین آفت انار که همان کرم گلوگاه است، آزمایشگاه تولید و پرورش حشرات مفید (انسکتاریوم) در سال‌‌های قبل راه‌اندازی شده که در مرحله نخست برای مبارزه با کرم گلوگاه، میلیون‌ها زنبور تریکوگراما در فروردین ماه سال 89 تولید و در باغات انار رهاسازی می‌شود.

ریگی افزود: در سال‌های گذشته به منظور ایجاد اشتغال برای زنان روستایی و استفاده بهینه از محصولات تولیدی، کارگاه فرآوری محصولات کشاورزی با اعتباری بیش از 60 میلیون ریال توسط سازمان فائو در منطقه سنگان احداث شده که با به کارگیری افزون بر 15 نفر از دختران بیکار و زنان سرپرست خانوار روستایی در فصل برداشت محصول رب انار تولید می‌شود.

خاش دارای 650 هکتار باغ انار بوده که سالانه افزون بر شش هزار تن محصول از این باغات برداشت می‌شود.

901

کد خبر: 820563

وب گردی

وب گردی