واگذاری ۱۳ روستا در شمال افغانستان بدون درگیری به طالبان

رئیس شورای ولایتی قندوز اعلام کرد که نظامیان افغان ۱۳ روستای راهبردی در مرکز این ولایت را بدون درگیری به طالبان واگذار کرده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز، «امرالدین ولی» رئیس شورای ولایتی قندوز گفت نظامیان افغان 13 روستای راهبردی در مرکز این ولایت را بدون درگیری به طالبان واگذار کرده‌اند.

در حالی که این روستاها به تازگی تحت کنترل نیروهای دولتی درآمده بود.

وی اظهار داشت نیروهای امنیتی با تحمل مشکلات بسیاری این مناطق را از کنترل طالبان خارج کرده بودند، اما به دلیل ضعف و ناتوانی مسئولان ارشد محلی این ولایت‌ها، طالبان بار دیگر به این مناطق بازگشتند.

امرالدین ولی ازود: ساکنان بومی روستاهای «حضرت سلطان»، «عرب‌ها»، «اورتبلاقی‌ها»، «چبرمه»، «ایشان‌ها» و چندین روستای دیگر آماده بودند تا در صفوف نیروهای خیزش مردمی این مناطق را از حمله طالبان حفظ کنند، اما درخواست آن‌ها بی ‌پاسخ ماند.

«احمدجاوید سلیم» سخنگوی نیروهای ویژه افغان نیز گفت که پس از 14 روز عملیات و پاکسازی 13 روستای شهر قندوز، شورای نظامی این ولایت توافق کردند تا نیروهای ویژه از این منطقه خارج شوند و حکومت محلی تا دقایق پایانی، حاضر نشد به خاطر حفظ این مناطق نیرو اعزام کند.

سلیم گفت وظیفه نیروهای ویژه، پاکسازی مناطق از وجود مخالفان مسلح دولت است و دیگر نیروها مسولیت حفظ مناطق را دارند، اما هنگام خروج از منطقه هیچ نیرویی برای حفاظت از منطقه حضور نداشت.

یک منبع از دفتر والی قندوز نیز که نخواست نامش فاش شود به سلام‌وطندار گفته که عدم مسئولیت‌پذیری ارتش و پلیس به خاطر حفظ این مناطق، سبب بازگشت طالبان شده است.

از سوی دیگر، «عبدالحمید حمیدی» فرماندهی پلیس قندوز این اتهام‌ها را رد کرد و گفت خروج نیروهای نظامی از این منطقه به معنای ضعف و ناتوانی نیروهای امنیتی نیست.

وی در ادامه نیز خروج از منطقه را جزو عملیات خواند و گفت نبرد تا نابودی آخرین فرد مخالفان ادامه خواهد داشت.

از سوی دیگر نیز «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان گفته است که نیروهای امنیتی در این نبرد 14 روزه شکست خورده است.

منبع: تسنیم

۸۰۱

کد خبر: 820596

وب گردی

وب گردی