اسلامی : تکلیف نواصولگرایی با تبیین اصول روشن می شود

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی معتقد است تا زمانی که اصول تبیین نشود، آینده اصولگرایی دارای افق روشنی نخواهد شد.

محمد مهدی اسلامی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، در خصوص مسئله نو اصولگرایی و تعریف دقیق از این مسئله در گفتگو با خبرنگارسیاسی ایسکانیوز بیان کرد: قبل از این که به بحث نواصولگرایی ورود کنیم، نیاز هست که تعریف دقیقی از اصولگرایی داشته باشیم؛ که در این جریان گفتمان ما چیست، غیریت ما چیست و ملاک و شاخص هایی که بر اساس آن باید اصولگرایی را سنجید که چه هست.

وی افزود: اگر که یک تعریف درستی از این موضوع نشود، ما همواره دچار ابهام خواهیم بود که برخی از چهره ها جزو اصولگرایان هستند یا خیر؛ چهره هایی را در مجلس هشتم شاهد بودیم که به عنوان یک اصولگرا از لیست جبهه متحد اصولگرایان رای آوردند که گرایش آن ها به تدریج دستخوش تغییراتی شد و در جناح مقابل قرار گرفتند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه خاطرنشان کرد: آقای مطهری یکی از نمونه های بارز این مسئله هست که گرایش وی دچار تغییرات شد؛ باید دید تعریفی که آن روز ما از اصولگرایی می کردیم اشکالی داشته، ایشان تغییر کرده و یا اصولگرایی به اندازه کافی تبیین نشده است.

اسلامی با بیان این که ابتدا باید در رابطه با اصولی که برای یک گفتمان مطرح می کنیم به تفاهم برسیم تصریح کرد: باید دید اصولگرایی بر اساس چه گفتمانی است، آیا همان گفتمانی است که دولت های نهم و دهم ازآن یاد می کرد و یا گفتمانی است که منتقدین دولت های نهم و دهم از آن یاد می کردند؛ تا زمانی که این موضوعات روشن نشود، تکلیف نو اصولگرایی نیز روشن نخواهد شد.

وی با اشاره به پیشینه و گذشته اصولگرایان فعلی اظهار داشت: پیشینه اصولگرایانی که امروز به عنوان چهره های شاخص این جریان شناخته می شوند، نمی شود به صورت یکسان تعریف کرد؛ برخی از آن ها در دوره دفاع مقدس مواضعی داشتند که به جناح چپ وقت نزدیک بود و برخی دیگر مواضعی داشتند که به جناح موافق دولت وقت نزدیک بود.

عضو حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: برخی از اعضای جناح چپ و راست دهه شصت امروز در یک جبهه قرار گرفته اند در حالی که خیلی از دیدگاه های اقتصادی و نگرش مدیریتی خودشان را تغییر نداده اند و کنار هم قرار گرفتن آن ها خیلی عادی و درست نیست.

وی با اشاره به شکست اصولگرایان در انتخابات های گذشته تاکید کرد: یکی از علت های شکست اصولگریان در انتخابات های گذشته، فقدان تبیین گفتمان شان است یعنی نتوانستند گفتمان خود را در جامعه به صورت روشن تبیین کنند؛ لذا جامعه زمانی که به یک چشم انداز روشن نرسید دچار ابهاماتی می شود که اقبال به آن ها را کم می کند.

اسلامی با تاکید بر این که چارچوب های یک جناح از اهمیت بالایی برخوردار است اظهار داشت: ما بر اساس این چارچوب ها تشخیص می دهیم که آیا نیازی به تعریف نواصولگرایی هست و یا تقسیم بندی جدیدی که می تواند خیلی از مرزهای فعلی را تغییر بدهد.

کد خبر: 820635

وب گردی

وب گردی