ایجاد شبکه ذخیره گاه زیستکره کشورهای حاشیه دریای خزر

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به شرایط ویژه دریای خزر به عنوان بزرگترین دریاچه دنیا، ایجاد شبکه ذخیره گاه زیستکره برای کشورهای اطراف آن ضروری به نظر می رسد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، پروین فرشچی افزود: ذخیره گاه های زیستکره تحت نظر یونسکو شناسایی و مدیریت می شوند و اکنون حدود 669 ذخیره گاه زیستکره در دنیا وجود دارد که 12 ذخیره گاه در ایران به ثبت رسیده است.
وی با اشاره به نشت تخصصی مدیران ذخیره گاه زیستکره کشورهای حاشیه خزر در ایران ( 3 تا 5 مرداد ) گفت: برای مدیریت ذخیره گاه های زیستکره شبکه ای وجود دارد که بر اساس آن هر چند وقت یکبار مدیران این مناطق دورهم جمع و به تبادل نظر و ارائه تجربیات خود می پردازند و از آنجا که ایران در زمینه مدیریت این زیستگاه ها موفق بوده و همچنین به علت شرایط ویژه دریای خزر از این رو این نشست در ایران برگزار شده است.
فرشچی گفت: از سوم مرداد به مدت سه روز میزبان مسولان ذخیره گاه زیستکره دریای خزر خواهیم بود که از کشورهای قزاقستان، آذربایجان، روسیه، ترکمنستان و نماینده ای از رومانی به عنوان نماینده دریای سیاه در این نشست حضور دارند و چون شبکه ذخیره گاه های زیستکره در رومانی وجود دارد از این رو نماینده آن به ارائه تجربیات خود در این زمینه خواهد پرداخت.
وی با بیان اینکه تاکنون شبکه ذخیره گاه های زیستکره برای کشورهای حاشیه دریای خزر تشکیل نشده است افزود: برای اولین بار است که ایران از مدیران زیستکره دعوت کرده تا تجربیات خود را به اشتراک بگذارند و برای ایجاد چنین شبکه ای برای کشورهای حاشیه دریای خزر بحث و تبادل نظر شود.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه این شبکه مقر خاصی نخواهد داشت گفت: هر کشوری خودش فعالیت می کند اما اگر زمانی ضرورت به ایجاد هماهنگی احساس شد ایران می تواند کمک کند.
وی تاکید کرد: نشست فعلی برای تصمیم گیری نیست بلکه اولین نشستی است تا پتانسیل ها شناسایی شود و اینکه چگونه می توان کار کرد گفت و گو خواهد شد به عبارتی تاسیس شبکه ذخیره گاه های زیستکره کشورهای حاشیه دریای خزر بررسی می شود.
فرشچی گفت: ایجاد این شبکه به دلیل اینکه هم دید حفاظت و حفظ تنوع زیستی و هم دید ارتقای نقش مردم در حفاظت از تنوع زیستی دارد ، همچنین به علت حرکت در راستای توسعه پایدار با هدف برقراری ارتباط بین انسان و ذخیره گاه زیستکره ، نقش مهمی در فعالیت های اقتصادی که صدمه ای به محیط زیست وارد نمی کند، خواهد داشت.
وی تاکید کرد: بنابراین ایجاد این شبکه می تواند به خوبی ارتباط بین انسان و حفظ تنوع زیستی را حفظ کند و همزمان فعالیت هایی که موجب صدمه به محیط زیست نمی شود مانند ماهیگیری و گردشگری سنتی را تشویق و مدیریت کند.
فرشچی گفت: نشست تخصصی مسئولان ذخیره گاه های حاشیه دریای خزر روز گذشته سوم مرداد با حضور استرکیش لاروش مدیر و نماینده دفتر منطقه ای یونسکو در ایران، میگل کلاسنر رئیس مرکز تحقیقات و سیاست گذاری اکولوژی و تنوع زیستی یونسکو و نمایندگانی از کشورهای حاشیه خزر در سازمان حفاظت محیط زیست آغاز شد و تا 5 مرداد ماه ادامه دارد، البته این نشست در روزهای چهارم و پنجم در انزلی برگزار می شود.
زیستکره
زیستکره یا زیست‌ سپهریا بیوسفر به آن بخش یا لایه از کره زمین گفته می‌ شود که در آن زندگی وجود دارد. این لایه زیستگاه انسان و دیگر موجودات زنده همچون پرندگان، ماهیان و یا سازواره‌ها و موجودات خاکزی است و تا لایه‌ های زیرین از زمین که ریشه درختان و دیگر جانداران نفوذ می ‌کند ادامه دارد.
در زمین‌ های سخت، زیستکره فقط تا عمق چند متری ادامه دارد (به استثناء باکتری‌ها که در لایه‌های ژرف‌تری نیز حضور دارند.) در هوا زیستکره تا حدود هشت کیلومتر یعنی تا جایی که اکسیژن یافت می ‌شود حضور دارد و در دریاها تا ژرفای بسیار و حتی تا ۱۱ کیلومتر در زیر اقیانوس (در درازگودال‌ها) نیز ادامه دارد.
دانشمندان بر این باورند که زیستکره در پی یک فرایند زیستزایی که حدود ۳٫۵ میلیارد سال پیش آغاز شد شکل گرفته و تکامل یافته‌ است، کره زمین ۷۰ درصد از نور خورشید را جذب می‌ کند، یک درصد از این نور از سوی گیاهان و جلبک‌ ها طی فرایند نورساخت جذب می ‌شوند، ۳۰ درصد بقیه نور خورشید به فضا باز می‌ تابد، زیستکره بدون این نور که از خورشید می ‌رسد از میان خواهد رفت.
ذخیره‌ گاه زیستکره
ذخیره‌ گاه زیستکره ، مناطق حفاظت ‌شده طبیعی - زیستی بین‌ المللی هستند که علاوه بر حفاظت، دستاوردهایی نظیر ارائه سایت های مطالعاتی کم‌ نظیر به دانشمندان و تجربه مهارت انسان در پشتیبانی از توسعه پایدار را ممشخص می کند. اعلام ذخیره ‌گاه ‌های زیستکره برای جلوگیری از تغییرات برگشت ‌ناپذیر و بهره ‌برداری ناپایدار از منابع طبیعی، در عین نیاز به بهره ‌برداری از طبیعت (باتوجه به رشد روزافزون جمعیت) شکل گرفته‌ و به یکی از تقسیم بندی های مهم حفاظتی جهان تبدیل شده ‌است.
این مناطق حفاظت شده از طرف یونسکو تحت پوشش دفتر شورای هماهنگی بین ‌المللی برنامه انسان و کره مسکون (MAB) قرار دارند. از آغاز اجرای آن (دهه 1960 میلادی) تاکنون 669 ذخیره گاه زیستکره در 107 کشور جهان به ثبت رسیده ‌است.
ایران از سالها پیش برای حفاظت از منابع طبیعی و تنوع زیستی خود تقسیم‌ بندی‌های متفاوتی از حفاظت مانند پارک های ملی، آثار طبیعی ملی، پناهگاه‌ های حیات وحش، مناطق حفاظت شده و مناطق شکار ممنوع را به مرحله اجرا گذارده ‌است، علاوه بر مناطق تحت مدیریت ذکر شده
ایران در این زمینه از کشورهای فعال و موثر بوده و در سال 1976 میلادی با اختصاص 9 ذخیره‌ گاه زیستکره و پس از 34 سال با موافقت اختصاص دو نطقه دیگر (دنا و تنگ صیاد) و در سال 1394 خورشیدی با اختصاص دریاچه هامون توسط یونسکو، ایران اکنون 12 ذخیره ‌گاه زیستکره دارد.

703

کد خبر: 820673

وب گردی

وب گردی