تایید حکم اعدام متهمان به جاسوسی برای ایران در دادگاه تجدیدنظر عربستان

خیرگزاری رویترز روز پنجشنبه گزارش داد که دادگاه تجدید نظر عربستان سعودی حکم اعدام 14 شهروند شیعه را به اتهام حمله مسلحانه تایید کرد.

به گزارش ایسکانیوز این خبرگزاری رویترز به نقل از روزنامه عرب زبان 'عکاظ' همچنین از تایید حکم اعدام برای 15 شهروند دیگر شیعه عربستان به اتهام جاسوسی برای ایران گزارش داد.
رویترز گفت: این خبرگزاری نتوانست با سخنگوی وزارت دادگستری و دیوان عالی کشور عربستان تماس حاصل کند.
به گزارش ایرنا، دیوان عالی کشور می تواند احکام تایید شده در دادگاه استیناف عربستان را تغییر دهد. و در عین حال احکام اعدام باید به امضای سلمان پادشاه سعودی برسد.
عربستان در ماه جاری چهار شهروند شیعه را به اتهام اقدام تروریستی اعدام کرده است. این اعدام ها پس از تشدید تنش میان ایران و عربستان انجام شد که مصادف با سفر ترامپ به ریاض برای ایجاد اتحاد کشورهای عربی علیه ایران صورت گرفت، ابعاد جدیدی یافته است.
به نوشته روزنامه عکاظ، 14 شهروند سعودی که به اتهام حمله مسلحانه به اعدام محکوم شده اند جزو 24 شهروندی هستند که پارسال متهم به حمله به پاسگاه پلیس عربستان در شهر عوامیه و شهر سیحت که هر دو در استان قاتیف بوده، هستند و جامعه شیعیان عربستان سعودی در آن استان زندگی می کنند.
9 نفر از متهمین به حمله مسلحانه در شهر عوامیه به سه تا 15 سال حبس محکوم شده اند و یکی از آنها از اتهام وارده تبرئه شد.
مدافعان حقوق بشر و افراد آگاه می گویند این متهمان از شهر عوامیه به ریاض آورده شده اند و آنرا نشانه ای از آماده سازی برای اجرای حکم اعدام می دانند.
یک مدافع حقوق بشر عربستان در تماس تلفنی به رویترز گفت: گفته می شود احکام بر اساس اعتراف متهمین صادر شده، اما متهمین اعتراف خود را پس گرفته اند و می گویند با فشار و شکنجه مجبور به اعتراف شده اند.
سازمان عفو بین الملل از سلمان پادشاه سعودی خواست از امضای احکام اعدام خودداری کند.
سما حدید مدیر خاورمیانه ای سازمان عفو بین الملل گفت: اکنون امضای سلمان پادشاه سعودی حکم زندگی و مرگ متهمین است.
این مقام سازمان عفو بین الملل گفت: شاه سعودی باید احکام اعدام را لغو کند برای اینکه آنها حاصل جلسه های ساختگی دادگاه هاست که به طور بیرحمانه ای در تناقض با استانداردهای بین المللی محاکمه عادلانه است.

منبع: ایرنا

کد خبر: 820735

وب گردی

وب گردی