سمینار مدیریت رفتار درارتباطات زناشویی

کانون فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی با حضور جمعی از فارغ التحصیلان دانشگاهی ،سمینار «مدیریت رفتار در ارتباط زناشویی» را با حضور دکتر مرقاتی خویی استاد دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران برگزار کرد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر مرقاتی خویی با بیان اینکه 24 نوع دوستی می‌تواند بین افراد برقرار شود، تصریح کرد: تعامل کلامی و اجتماعی یک نیاز و خواستگاه طبیعی انسان است که گاهی موارد بین دو جنس مخالف برقرار می‌شود و انواع دوستی‌ها را شکل می‌دهد، اما از 24 نوع دوستی، تنها در دوستی رومانتیک است که کشش جنسی وجود دارد. این کشش نه در روزهای اول آشنایی بلکه در ماه‌های سوم تا ششم دوستی به وجود خواهد آمد.
استاد دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران سپس یکی از عوامل شایع در ازدواج‌های ناشیانه را برقراری رابطه و تجربه جنسی زودرس عنوان کرد و گفت: اگر مدت زمان ذکر شده برای شکل‌گیری یک رابطه صحیح جنسی طی نشود، رابطه به‌زودی تخریب خواهد شد، زیرا در محرک طبیعی و واقعی جنسی باید وابستگی وجود داشته باشد، و اگر رابطه جنسی ناشی از میل جسمی صرف باشد و زودهنگام و غیرقابل کنترل شکل بگیرد، هرگز به آن لذت عمیقی که انسان نیاز دارد و می‌خواهد تجربه کند، نمی‌رسد و این روابط به‌زودی پایان می‌یابد.
دکتر مرقاتی خویی در ادامه با طرح این سئوال که «آیا بدون عشق، رابطه جنسی لذت‌بخش و رضایت‌بخش خواهد بود؟»، تاکید کرد: این سئوال را تنها فردی که عشق را هرگز تجربه نکرده خواهد پرسید. اما در پاسخ به این سئوال باید گفت که لذت جسمی شاید پیش بیاید، اما هیچگاه آن خوشایندی و تقدسی را که در طول تمام زندگی باید برای طرفین یادآور شود، نخواهد بود.
دکتر مرقاتی خویی با تاکید بر اینکه خودشناسی جنسی عامل مهم هدایت رابطه‌های جنسی به شکلی صحیح است، عنوان کرد: باید به این خودشناسی برسید که انرژی جنسی‌تان زیاد یا کم است و بتوانید آن را به شکل صحیحی هدایت کنید. اگر این انرژی آگاهانه هدایت شود یک شکلی به خود می‌گیرد و اگر هدایت نشود شکلی دیگر. اگر در مسیر مثبت هدایت شود، می‌تواند در مسیر خودش به شکل سازنده‌ای عمل کند، جامعه امنی را به ارمغان بیاورد و تجارب تعاملات بین فردی ما می‌تواند به تجربه خوشایندی تبدیل شود. شخصی که کاملا به انرژی جنسی‌اش اشراف دارد و می‌تواند آن را در مسیر صحیح کنترل کنید، انسانی خودآگاه، سرحال، صمیمی، نوآور و خلاق و با اعتماد به نفس بالا خواهد بود، از زندگی‌اش لذت می‌برد و می‌تواند رابطه سریع غیرجنسی با دیگران برقرار کند. افرادی هم که کنترلی روی انرژی جنسی‌شان ندارند به افرادی منزوی و خجالتی تبدیل می‌شوند.
وی در ادامه تصریح کرد: شکوفا شدن انرژی جنسی در هر سطح و میزانی، وابسته به بستری است که در آن قرار گرفته است و برای به ظهور رسیدن یک تعامل جنسی باید بستر خاص و مناسبی برای آن انرژی وجود داشته باشد. دانشگاه بستر مناسبی برای این تعامل نیست مگر آنکه مدت زمان زیادی به آن اختصاص دهید.
دکترای تخصصی رفتارشناسی جنسی در مورد عوارض عدم شناخت انرژی جنسی و عدم کنترل آن، عنوان داشت: عادتها جنسی، اعتیاد‌ جنسی، آزارهای جنسی که در نزدیک به 40 درصد از موارد ناآگاهانه انجام می‌شوند و بیماری‌های انتقالی از عوارض این عدم شناخت هستند که ممکن است در اثر اعتمادهایی که روی تخته‌سنگ‌های ظریف ایجاد می‌شوند، باشند.

وی سپس معیارهای ارزیابی سلامت جنسی دو طرف را تشریح کرد و گفت: رضایت آگاهانه دو طرف یکی از مهمترین معیارهای سلامت جنسی است؛ این رضایت به کلام و بحث و گفتگو نیست و علائم و شاخصه‌هایی دارد. تساوی به معنای اینکه هر دو نفر بدون مسئله جنسیت حق و حقوق مساوی داشته باشند، احترام متقابل، اعتماد و امنیت از دیگر معیارهای سلامت جنسی است.
دکتر مرقاتی خویی تعهد، صمیمیت و علاقه را سه ویژگی عشق نامید و تاکید کرد: این ویژگی‌ها در افراد مختلف به صورت‌های گوناگون قابل ارزیابی است، اگر فردی قدرت تشخیص این ویژگی‌ها را ندارد با مراجعه به مشاور می‌تواند آنها را ارزیابی کند.
استاد دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران در ادامه با تاکید بر اینکه رابطه جنسی سالم در زندگی بسیار تاثیرگذار است، گفت: اگر رابطه جنسی خوب و سالمی داشته باشید 15درصد تضمین‌کننده زندگی خوب و در صورت رابطه جنسی ناصحیح تا 70درصد مسئول تخریب زندگی شما است.
وی در مورد رفتار جنسی گفت: رفتار جنسی خیلی گسترده‌تر از تصوری است که تاکنون داشته‌اید. همه اعمال و پاسخ‌هایی که بیانگر جنسیت فرد است، هر رفتاری که شامل پاسخ جنسی در بدن فرد باشد و همه اعمال و پاسخ‌هایی که لازم است تا لقاح صورت بگیرد، از رفتارهای جنسی هستند.
سخنران سمینار از ظرفیت جنسی، انگیزش و کارایی به عنوان سه فاکتور رفتار جنسی نام برد و گفت: ظرفیت جنسی آن چیزی است که می‌توانید انجام دهید، انگیزش شامل مواردی است که می‌خواهید انجام دهید و کارایی آن چیزی است که انجام می‌دهید. برای آنکه کارایی رابطه جنسی مناسب باشد باید بین انگیزش‌های جنسی طرفین هماهنگی وجود داشته باشد.
دکترای تخصص رفتارشناسی جنسی در بخش دیگر سخنانش گفت: رفتارهای جنسی به دو دسته تقسیم می‌شوند. اعمال و رفتار جنسی که عملکرد در آنها وجود دارد و دیده می‌شوند overt نامیده می‌شود. دسته دوم رفتارهای جنسی covert هستند؛ رفتارهایی که دیده نمی‌شوند زیرا ذهنی هستند، همچون خیال‌پردازی‌ها و واکنش‌های روانی که در مقابل محرک‌های جنسی نشان داده می‌شوند.
دکتر مرقاتی خویی در پایان جلسه به پرسش‌های دانش‌آموختگان پاسخ داد.

200

کد خبر: 820789

وب گردی

وب گردی