برگزاری همایش نکوداشت هاتفی خرگردی در تربت جام 

همایش نکوداشت مولانا عبدالله هاتفی خرگردی خراسانی، از شاعران قرن هشتم هجری قمری، پنجشنبه شب در زادگاهش تربت جام برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا فرماندار تربت جام در این همایش که در تالار جامی این شهرستان برگزار شد، با اشاره به وجود مفاخر بزرگ فرهنگی در این خطه گفت: تلاش داریم تربت‌جام را علاوه بر منابع مادی و طبیعی‌اش، با استعدادها و منابع انسانی‌اش معرفی کنیم.
علی رستمی افزود: برخاستن 126 انسان بزرگ از این سرزمین علم و ادب و عرفان، تربت جام را به‌عنوان نمادی از اتحاد، همدلی تبدیل کرده و می تواند به عنوان عاملی موثر برای توسعه همه جانبه و پایدار برای منطقه مورد توجه باشد.
وی اظهار کرد: اگر بخواهیم به توسعه برسیم، باید کار را از توسعه فرهنگی آغاز کنیم و سپس آن را به ابعاد دیگر توسعه گسترش دهیم.
رستمی با بیان این که در 32 ماه اخیر، 16 همایش در سطح منطقه‌ای، ملی و بین المللی در حوزه‌های ادبی، فنی و تخصصی در شهرستان برگزار شده، گفت: باید تلاش کنیم تا تربت جام را به شان و منزلت واقعی خود برسانیم، چراکه امروز سیمای تربت جام در داخل و بیرون استان با سیمای حقیقی اش فاصله دارد.

** شیعه و سنی در این منطقه یک طایفه هستند
امام جمعه تربت‌جام نیز در این همایش گفت: هاتفی که گفته می شود خواهرزاده شاعر بزرگ عبدالرحمن جامی بوده است، به عنوان شاعری شیعی شناخته می شود در حالی که خود جامی اهل تسنن است و این می‌رساند که شیعه و سنی در این منطقه از یک طایفه هستند که در راه کسب فضایل و رسیدن به قله‌ها با یکدیگر رقابتی سازنده دارند.
حجت الاسلام جواد طاهری اظهار کرد: هاتفی با معیارهای عدالت خواهی و وحدت خواهی گام برمی‌داشت و در عین حال بر اصول اعتقادی خود استوار بود.
وی با بیان این که امنیت از رسالت ‌های هر دین و آیینی است، عنوان کرد: هاتفی در دوره‌های مختلف که حاکم زمان شیعه یا سنی بوده در عمل نشان داده که برای حفظ حکومت و تقویت امنیت تلاش می‌کند و نمی‌گذارد از طریق نخبگان هرج و مرج و ناامنی به وجود آید.

** وحدت در این منطقه شعاری نبوده است
امام جمعه اهل تسنن تربت‎جام نیز گفت: وحدت مردم این منطقه از قرن هشتم وجود داشته و مردم این دیار در عمل وحدت داشته اند و وحدتشان شعاری نبوده است.
مولوی شرف الدین جامی الاحمدی از مسئولان برگزاری سلسله همایش‌های «تا هزاره شیخ جام» درخواست کرد که همایشی نیز برای بزرگداشت و معرفی شخصیت علامه مولانا قاضی جلال الدین فقهی از عرفای معاصر این خطه برگزار کنند

** کمتر منطقه ای چون خرگرد این همه افتخارات را در خود دارد
معاون پژوهشی مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی وزارت امور خارجه نیز در این همایش گفت: منطقه تاریخی خرگرد، محور مهم حفظ و ترویج موسیقی مقامی و بازی‌های آیینی تربت جام است که اکنون به عنصر جدایی ناپذیر از فرهنگ و سنت مردم این خطه تبدیل شده است
مرتضی دامن پاک جامی اظهار کرد: هاتفی خرگردی در زادگاه خود از دنیا رفت و در همان باغی که خود ساخته بود به خاک سپرده شد، اگر چه برخی بدون هیچ استنادی مدفن وی را هرات دانسته اند اما صاحب «آتشکده آذر» و نیز نویسنده «تحفه سامی» به‌عنوان دو تذکره معتبر شعری، آرامگاه هاتفی را در خرگرد معرفی می‌کنند که مستندتر و منطقی‌تر به نظر می‌آید.
وی تصریح کرد: خرگرد با سابقه درخشان تاریخی، علمی و فرهنگی خود خاستگاه شخصیت‌ها و بزرگان علم و ادب عرفان ایران و جلوه‌گاه تبلور افکار و اندیشه‌های ناب زندگی وحدت آفرین و مسالمت جویانه اقوام مختلف ایرانی و مذاهب اسلامی و پرورش دهنده هنرمندان بزرگ عرصه موسیقی مقامی خراسان بزرگ و یکی از کانون‌های مهم ظهور اندیشه‌های اصلاح طلبانه و اعتدال گرایانه مشرق ایران زمین بوده است.
دامن پاک افزود: این ناحیه سهم بسزایی در رشد و اعتلای فرهنگ، تمدن و اندیشه‌های ناب عرفانی ایرانی-اسلامی در قالب وحدت فرق اسلامی در کنار زیست اقوام مختلف داشته است که امروز هم می توان جلوه‌هایی از فرهنگ و تمدن خرگرد کهن را در زندگی مردمان این منطقه جست و جو کرد.
وی بیان کرد: در همایش امروز اهل تفکر و اندیشه ابعاد مختلف علمی و ادبی این شخصیت را مورد بررسی قرار دادند و در دیار باستانی جام و حلقه پیرامونی آن، کمتر شهر و دیاری به اندازه این منطقه از خراسان توانسته این همه چهره‌های نامدار، مشاهیر افتخار آفرین، تاریخ برجسته و باستانی و جلوه های درخشانی از شعر و فرهنگ و هنر را در خود یکجا جمع کرده باشد.
علیرضا قیامتی، دبیر همایش نکوداشت هاتفی خرگردی نیز اظهار کرد: از مجموع 52 مقاله داخلی و 5 مقاله خارجی که به دبیرخانه این همایش ارسال شده بود 32 مقاله توسط هیات داوران علمی همایش پذیرفته و 12 مقاله در مدت برگزاری یکروزه همایش ارائه شد.
«هاتفی در عرصه حماسه‌سرایی»، «تحلیل آموزه‌‌های دینی در آثار هاتفی»، «نسخه‌شناسی آثار هاتفی»، «تأثیر‌پذیری هاتفی از شاعران پیشین»، «تأثیر هاتفی در شاعران پس از خود»، «هاتفی و جامی»، «بدعت‌ها و بدایع هاتفی در منظومه‌سرایی»، «هاتفی و فرمانروایان زمان»، «جایگاه هاتفی در ادبیات جهان» و «سبک‌شناسی و سنت عرفانی آثار هاتفی» محورهای مقالات ارائه شده در این همایش بود.
به گزارش ایرنا در پایان این همایش از چهار اثر 'خرگرد باستانی در گذرگاه جاده ابریشم'، 'گفت‌وگوهای تاریخی تمدنی جاده ابریشم'، 'خلاصه‌المقامات' گزیده احوال و آثار شیخ جام به نویسندگی یکی از نوادگان شیح احمد جامی و 'جستارهایی پیرامون روابط خارجی ایران'رونمایی شد.
مولانا عبدالله هاتِفی خرگردی خراسانی (858 – 927 هجری قمری) یا هاتفی جامی شاعر ایرانی اواخر روزگار تیموریان و اوایل دوره صفویان است. او خواهرزاده شاعر برجسته عبدالرحمن جامی است اما در شعرسرایی دنباله‌رو نظامی گنجوی بود و عمده شعرهایش حماسی اند.
وی از انواع شعر در مثنوی مهارت بیشتری داشت و خمسه‌ای به تقلید از نظامی گنجوی سرود که ناتمام ماند. از ویژگی‌های شعر هاتفی سادگی و روانی و تشبیهات دقیق در اوصاف اشخاص و اعمال آنان و میدان‌های جنگ و صف آرایی‌ها است.
مرکز شهرستان مرزی تربت جام در 167 کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

کد خبر: 820819

وب گردی

وب گردی