آصفری: اقدام متقابل  از سرگیری دوباره فعالیت های هسته ای است

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به رفتار های اخیر آمریکا مبنی بر عهد شکنی های مکرر در برجام گفت: آمریکا از سکوت و خوشبینی مسئولین ما در حال سوء استفاده است.

محمد حسن آصفری نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز با اشاره به تصویب قانون تحریم های جدید ایران در مجلس سنا گفت :این اتفاق که شکل گرفته است بخشی از آن به این دلیل است که قرار بود ما در برابر اقدامات نقض کننده آمریکا اقداماتی را انجام دهیم ولی این کار را هنوز انجام نداده ایم.

وی ادامه داد: آمریکایی ها بیش از یک سال است که برجام را نقض کرده اند ،از زمانی که ما تعهداتمان را عملیاتی کردیم قرار بود آمریکایی ها هم تعهدات خود را انجام دهند ولی متاسفانه این اتفاق شکل نگرفت و اگر ما همان موقع اقدام متقابل انجام می دادیم آمریکا گستاخ نمی شد که حالا تحریم های جدیدرا علیه ایران داشته باشد.

آصفری اظهارداشت : موصبه ای که اخیرا آمریکا داشته با تمام بند های برجام مغایرت داردو نشانگر این است که آمریکا از سکوت و خوشبینی مسئولان در حال سوء استفاده است.

وی با اشاره به مصوبه مجلس نهم در مورد اقدام متقابل دولت در برابر نقض برجام از طرف مقابل بیان کرد:علی رغم آن که در مجلس نهم مصوبه ای تصویب شد که در آن آمده بود ،دولت در صورت نقض برجام باید اقدام متقابلی انجام دهد اما متاسفانه دولت به آن عمل نکرد و شاهد اقدامی از طرف مجلس برای اقدام متقابل نبودیم ، از این رفتار های ما است که آمریکا سوء استفاده می کند و هر جا ما کوتاه آمدیم آن ها گستاخ تر شدند.

آصفری ضمن تاکید به مصوبه اخیر مجلس در مورد اقدام متقابل در برابر رفتار های آمریکا گفت: هفته گذشته شاهد بودیم طرح فوریتی برای اقدام های متقابل با طرح های آمریکا مطرح شد ولی متاسفانه به محض این که قرار بود این طرح در کمسیون بیان شود مجلس به تعطیلی رفت.

وی ادامه داد: این گونه رفتار های مجلس و دولت است که آمریکا از آن سوءاستفاده می کند و چنین مصوباتی دارد، و وقتی آمریکایی ها می بینند ما در برابر رفتار های آن ها خوش بینانه رفتار می کنیم آن ها سوء استفاده می کنند.

آصفری اظهار داشت: امروز وقت نشستن ، سکوت و سخنرانی نیست امروز زمان اقدام متقابل است و اقدام متقابل خروج ایران از ان پی تی و کنار گذاشتن آن و از سر گیر فعالیت های صلح آمیز هسته ای است.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن تاکید بر این که آمریکایی ها چیزی به غیر از حرف زور نمی فهمند گفت: اعتقاد دارم رفتار های آمریکا از روحیه تساحل و تسامح مسئولان ما نشات گرفته است.

وی در مورد اقداماتی که ایران می تواند در برابر عهد شکنی های آمریکا انجام دهد اظهار داشت: ما برای اقدام نیازی به مصوبه مجلس نداریم و در این زمان بایدفعالیت های هسته ای را مجددا در چارچوب صلح آمیز شروع و با قدرت و توان نیروهای مسلح از آن پشتیبانی شود .

آصفری خاطرنشان کرد : باید از رفتار های عهد شکنانه آمریکا ازطریق مراجع قانونی بین المللی شکایت کنیم هرچند مراجع قانونی مستمسک آمریکا است ،ولی این شکایت را دنبال کنیم تا دیگر آمریکا رفتارهایی اینگونه با ما نداشته باشند.

نماینده سابق مجلس تأکید کرد: آمریکایی ها به دنبال برجام های 2 و 3 هستند و اگر امروز در برابر آن ها کوتاه بیاییم به دنبال مانع تراشی برای صنعت موشکی ما و بعد به دنبال مسائل حقوق بشر هستند و لذا تا آمریکا متوجه اشتباهات خود نشده است باید اقدامات قاطعانه ای را در برنامه هسته ای خود انجام دهیم.

کد خبر: 820850

وب گردی

وب گردی