هپاتیت را با آنفولانزا اشتباه نگیرید/آنچه لازم است درباره  این بیماری بدانید

یک متخصص داخلی گفت:هپاتیت به معنای التهاب و ورم کبد است که به دو صورت حاد و مزمن وجود دارد. عامل اصلی ابتلا به هپاتیت، ویروس است ولی برخی عوامل دیگر مثل داروهای بیهوشی، الکل، کبد چرب نیز می توانند باعث ابتلا به هپاتیت شوند. 

دکتر مهرداد صابر متخصص داخلی در گفت و گو با ایسکانیوز در روز جهانی هپاتیت درباره علائم این بیماری گفت: هپاتیت به معنای التهاب و ورم کبد است که به 2 صورت حاد و مزمن وجود دارد. عامل اصلی ابتلا به هپاتیت، ویروس است ولی برخی عوامل دیگر مثل داروهای بیهوشی، الکل، کبد چرب نیز می توانند باعث ابتلا به هپاتیت شوند.همچنین ابتلا به بیماری هایی مانند سرخک و سرخجه نیز می تواند هپاتیت را به وجود بیاورد. هپاتیت انواع مختلفی دارد که از جمله آن می توان به هپاتیت آ،ب،سی،دی و... اشاره کرد.
وی ادامه داد:علامت های حاد این بیماری بسیار به آنفلوانزا شبیه است ،هپاتیت حاد می تواند از زمان ورود به بدن و بعد از دوره کمون یعنی زمانی که ویروس در بدن وجود دارد ولی به صورت مخفی است علائمی را به وجود بیاورد که به آنفلوآنزا شباهت دارد و از علائم آن می توان به بدن درد، تب، تهوع، استفراغ، کاهش اشتها، سرفه و آبریزش از بینی اشاره کرد.

این متخصص داخلی افزود: هپاتیت می تواند بعد از گذشت یک تا 2 ماه باعث ایجاد زردی شود که این مسئله با پررنگ شدن رنگ ادرار و کمرنگ شدن مدفوع همراه است و علائم اولیه در چنین حالتی کاهش پیدا می کنند. در چنین شرایطی حجم کبد افزایش یافته و در قسمت بالای راست شکم باعث دردشدید می شود.

وی اضافه کرد: هپاتیت مزمن اغلب اوقات بدون علامت است و تنها در برخی موارد با علائمی چون ضعف، بی حالی، خستگی زودرس، نداشتن اشتها و درد در کبد به صورت دائمی همراه است. زمانی که هپاتیت مزمن باعث سیروز کبدی شود و کارکرد بافت کبد مختل شود، مشکلاتی را برای بیمار ایجاد می کند از جمله آن می توان به زردی، بزرگ شدن طحال، آب آوردن شکم، خواب آلودگی و ورم دست و پا اشاره کرد که در نهایت فرد به سرطان کبد مبتلا می شود که آخرین مرحله بیماری است.

صابر بیان کرد: هپاتیت A یا یرقان در واقع یک بیماری عفونت گوارشی است که در نتیجه مصرف آب و غذای آلوده، بدن را دچار مشکل می کند. هپاتیت A می تواند در برخی موارد بدون زردی باشد، این نوع هپاتیت خود به خود درمان می شود و پزشک تنها درمان های حمایتی را برای بیمار در نظر می گیرد.

وی افزود: شایع ترین نوع هپاتیت که در همه دنیا شیوع دارد، نوع B است. این هپاتیت از نظر شیوع تقسیم بندی دارد و آن را با توجه به میزان شیوع به کم، متوسط و بالا دسته بندی می کنند. شیوع این نوع هپاتیت از نظر ناقلین بیماری در آمریکای شمالی، اروپای غربی و استرالیا کمتر از 2 درصد است و این مناطق در نقاط با شیوع کم قرار می گیرند.هپاتیت B در مناطقی چون آسیای جنوب شرقی، چین و آلاسکا شیوع بالایی دارد که آمار آن 8 تا 20 درصد است. علاوه بر آن تزریق فرآورده های خونی آلوده برخی از افراد مبتلا به تالاسمی و هموفیلی و اعتیاد تزریقی از دلایل ابتلا به این بیماری در این مناطق هستند. دلایل اصلی ابتلا به هپاتیت در مناطقی با شیوع متوسط،می توان به رابطه جنسی، اعتیاد تزریقی و فرآورده های خونی آلوده اشاره کرد.

این متخصص داخلی گفت: در مناطق با شیوع بالا، دلیل اصلی انتقال عمودی یعنی انتقال ویروس از مادر به جنین است، در چنین شرایطی نوزاد با هپاتیت به دنیا می آید، بدون اینکه بداند ناقل بیماری است و در آینده و بزرگسالی آن را از طریق زخم، خراش پوستی، تماس جنسی، سرنگ و ... به دیگران منتقل می کند. این نوع از هپاتیت به هپاتیت مزمن تبدیل شده و باعث سیروز کبدی و سرطان کبد شود.

وی افزود : هپاتیت C از خون منتقل می شود و پیشگیری و درمان آن بسیار گران است و در حال حاضر تحقیقات بسیاری روی آن در حال انجام است. هپاتیت D یکی از انواع هپاتیت است که وابسته به نوع B است و همیشه در شرایطی ایجاد می شود که فردبه هپاتیت B مبتلا باشد. هپاتیت های E و G، انواع دیگری از هپاتیت هستند که از طریق روابط جنسی و خون منتقل می شوند.

صابر اضافه کرد: یکی از انواع هپاتیت، هپاتیت برق آسا نام دارد و یک تا 2 درصد هپاتیت های حاد می توانند به این نوع منجر شوند. این نوع هپاتیت با کمای کبدی همراه است و علائمی چون خواب آلودگی، خونریزی معده، حالت گیجی، اختلال در انعقاد خون، افت قند خون و نارسایی کلیوی دارد و بین 30 تا 50 درصد احتمال مرگ وجود دارد. اگر فردی به این نوع هپاتیت مبتلا شود باید سریعا در بیمارستان بستری و درمان شود.

او گفت:این بیماری خطرناک، از طریق مادر به جنین، رابطه جنسی، و ترشحات بدنی مانندبزاق، مدفوع، صفرا و اشک، فراورده های خونی آلوده و سوزن مشترک در افراد معتاد تزریقی منتقل می شود، در این زمینه به افراد توصیه می شود بهداشت فردی خود را همیشه و در هر شرایط رعایت کنند و از استفاده قاشق و لیوان مشترک شدیدا پرهیز کنند.

به گفته وی،با واکسیناسیون هپاتیت B، نوزادان متولد شده از مادران آلوده به این ویروس در 12 ساعت اول تولد به این بیماری مبتلا نمی شوند.

وی تاکید کرد :برای پیشگیری از ابتلا به هپاتیت نوع A ،حتما دست های خود را به طور کامل پس از استفاده سرویس بهداشتی حداقل به مدت 20 ثانیه با صابون شسته و با دستمال کاغذی خشک کنید. افراد آلوده به این ویروس بهتر تحت مراقبت بیشتری باشند و ازسرویس بهداشتی عمومی استفاده نکنند.

خبرنگار:سولمازظریفی

702

کد خبر: 820998

وب گردی

وب گردی