نتایج یک نظرسنجی: ایرانی ها تحریم های جدید آمریکا را نقض برجام می دانند

واشنگتن پست نوشت: نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می دهد که اکثر ایرانی ها تحریم های جدید آمریکا را علیه برنامه موشکی این کشور نقض متن و روح توافق هسته ای قلمداد می کنند.

به گزارش ایسکانیوز، روزنامه آمریکایی روز جمعه (دیروز) در گزارشی به قلم «آدام تیلور» گزارش داد: نتایج این نظرسنجی که بخشی از مجموعه نظرسنجی های انجام شده توسط موسسه «Iranpoll» مستقر در تورنتو است که به سفارش مرکز مطالعات امنیتی و بین المللی دانشگاه مریلند انجام شده نشان می دهد در حالی که اکثریت ایرانی ها تحریم های جدید آمریکا را نقض برجام می دادند، بسیاری از آنها معتقدند که اگر ترامپ توافق را لغو کند، دولت آنها باید با آغاز دوباره ابعادی از برنامه هسته ایش، این اقدام دولت آمریکا را تلافی کند.
نتایج تازه ترین نظرسنجی این تشکیلات حکایت از آن دارد که اکثر ایرانی ها همچنان از توافق هسته ای موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک حمایت می کنند. 67 درصد از ایرانی هایی که در نظرسنجی ماه ژوئن (خرداد) شرکت کردند گفته اند که قویا از این توافق حمایت می کنند یا تا اندازه ای آن را تایید می کنند. در مقابل 27 درصد از توافق ابراز ناامیدی کرده اند.
این آمار نسبت به نتایج به دست آمده در ابتدای سال 2016 بیشتر است هر چند که در مقایسه با روزهای پس از توافق کاهش یافته است. بلافاصله پس از توافق 75 درصد از ایرانی ها از توافق بدست آمده در آگوست 2015 (مرداد 94) حمایت کردند.
با این حال نشانه های قابل توجهی وجود دارد که نشان می دهد برجام انتظارات مردم را تامین نکرده است. بیش از 70 درصد از ایرانی ها همچنان در وضعی زندگی می کنند که بهبودی نسبت به دو سال قبل که توافق امضا شد، نداشته است. آنهایی که احساس می کنند استانداردهای زندگی آنها بهبود یافته فقط 4 درصد تغییرات مثبت حاصل آمده را «فراوان» توصیف کردند.
قابل ذکر است که بسیاری از ایرانی ها در باره مسائل دیگر مربوط به تحریم ها و محدودیت های برجام، مواضع سختگیرانه تری داشته اند. یکی از موضوعات خاص مورد اختلاف بین تهران و واشنگتن، برنامه کنونی موشک بالستیک ایران است که آمریکا گفته است قطعنامه سازمان ملل درباره برنامه بالستیک و روح برجام را نقض می کند. رسانه های دولتی ایران گزارش داده اند که ایران یک موشک ماهواره بر را روز پنچشنبه آزمایش کرده است. وزارت امور خارجه آمریکا آن را «اقدامی تحریک آمیز» خوانده است.
سنای آمریکا 27 ژوئیه (5 مرداد) طرحی را تصویب کرد که تحریم های روسیه، کره شمالی و ایران را افزایش می دهد. کاخ سفید از اعلام این که آیا ترامپ آن را وتو خواهد کرد یا نه، خودداری کرده است.
اوایل ماه جاری، آمریکا تحریم های جدیدی را علیه افراد و برخی شرکت های ایران دخیل در آزمایش های موشکی وضع کرد. حسن روحانی رئیس جمهوری ایران گفته است که ایران در صورتی که طرح تحریم ایران در کنگره درباره برنامه موشکی به قانون تبدیل شود، به آن پاسخ خواهد داد.
طبق نتایج این نظرسنجی نشان می دهد که 49 درصد از ایرانی ها در پاسخ به تحریم های آمریکا در ژوئن گذشته گفته اند که این اقدام «ناقض روح و متن برجام است»، 42 درصد گفتند که تحریم ها فقط روح برجام را نقض خواهد کرد. 55 درصد از ایرانی ها نیز در پاسخ به پرسش جداگانه ای گفتند که کشورشان باید به آزمایش موشک بالستیک ادامه دهد و تاکید کردند که این موضوع قابل مذاکره نیست.
این نتایج نشان داد که 63 درصد از ایرانی ها درخواست ها برای کاهش آزمایش موشکی را غیر قابل قبول می دانند. در مقایسه با سایر پرسش ها، فقط موضع مذاکره با اسرائیل به عنوان گزینه ای غیرقابل قبول توسط بخش زیادی از جمعیت ایران (66 درصد) عنوان شد.
این در حالیست که محدودیت در استفاده از مجازات اعدام برای جرائمی به غیر از قتل ظاهرا کمتر مناقشه آمیز است، هر چند که 48 درصد هنوز این خواسته را ناپذیرفتنی قلمداد می کنند.
ایرانی ها درباره واکنش به اقدامات آمریکا علیه ایران «در نقض برجام» دیدگاه های ضد و نقیضی داشتند. 55 درصد از آنها گفته اند که ایران باید با حفظ ابعادی از برنامه هسته ای که تعطیل شده است، به اقدام آمریکا پاسخ دهند. در عین حال 41 درصد عنوان کردند که ایران این موضوع را باید از طریق مذاکره با سازمان ملل حل کند. ایرانی ها همچنین قویا با درخواست ترامپ برای مذاکرات دوباره درباره برجام مخالفت کردند و 67 درصد گفته اند که چنین پیشنهادی باید فورا رد شود.
این نظرسنجی در تماس های تلفنی تصادفی با جامعه آماری بیش از 1000 نفر و با ضریب خطای مثبت و منفی 3.1 درصد انجام شده است.
مدیر این موسسه نظرسنجی گزارش داد که این جامعه آماری ارتباط نزدیکی با ترکیب منطقه ای، سن، جنس، تحصیلات و قومی ایرانیان بر اساس آمار سرشماری دارد.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا طرفدار توافق هسته ای دولت «باراک اوباما» (رئیس جمهوری پیشین این کشور) با ایران نیست.

منبع: ایرنا

801

کد خبر: 821006

وب گردی

وب گردی