قاضی زاده هاشمی: دانشگاه آزاد اسلامی باید الگوی کیفی سازی در حوزه آموزش باشد

آخرین نشست معاونان آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور در دولت یازدهم، صبح امروز با حضور وزیر بهداشت و معاون آموزشی وزیر بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سید حسن قاضی زاده هاشمی در جمع مدیران آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور گفت: از سال 94 معاونت آموزشی با 11 بسته در راستای طرح تحول سلامت کار خود را شروع کرد.

وی با اشاره به اینکه موتور حرکت ما، هیات علمی و رضایتمندی آنان است بیان کرد: هرچند از برنامه پنجم توسعه در موضوع نسبت استاد به دانشجو جلو هستیم و الان نسبت استاد به دانشجوی ما یک به 11 است اما از استانداردهای جهانی بسیار عقب هستیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: هرچند در موضوع تعداد اعضای هیات علمی از برنامه ها جلو هستیم و الان نسبت استاد به دانشجو یک به یازده است اما در واقع از استانداردهای جهانی عقب هستیم.

هاشمی خاطر نشان کرد: بحث بسیار مهم در آموزش بهداشت و درمان فضای آموزشی است که از نظر من کشور ما در این مسیر راه درستی را پیش نگرفته است. متاسفانه در ٤٠ سال گذشته فضاهای آموزشی را به فضاهای درمانی تبدیل کردیم. فضای آموزشی باید اقتصادی باشد و از دانشگاه ها باید حمایت های مالی شود.

او گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در این مورد الگوی خوبی است. این دانشگاه خدمات خود را در سراسر کشور ارائه می کند و نمونه اقتصادی کردن آموزش است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: امتیاز بومی گزینی مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است. این امتیاز باید به مرور حذف شود. بومی گزینی آینده ای مثل سهمیه بانوان دارد.

او ادمه داد: باید از ابتدا محل خدمت شخص مشخص شود و مثلا برای دوره ای بگوییم کسانی که می خواهند در فلان رشته تخصص بگیرند باید یک دوره دوساله در این چند شهر خدمت کنند.

هاشمی با اشاره به مصوبات دو سال اخیر مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از در دروازه رد نمی شوند اما از سوراخ سوزن رد می شوند. بعضی از مصوبه ها 50 امتیاز در پذیرش افراد در رشته های تخصصی تفاوت ایجاد کرده و این یعنی کسانی که در هیچ دوره ای پذیرفته نمی شدند الان وارد دوره های تخصصی می شوند و این به سیستم آموزش پزشکی ضربه خواهد زد.

او همچنین ادامه داد: زمزمه هایی شنیده می شود که می خواهیم ظرفیت ها اضافه کنیم. من شخصا اعلام می کنم اجازه نخواهیم داد که حتی یک نفر هم به ظرفیت افزوده شود.

وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: ما مثل وزارت علوم نیستیم. کسانی که در حوزه پزشکی آموزش می بینند در آینده از ما تجهیزات و دوره های تخصصی مهارتی انتظار دارند و ما نمی توانیم پاسخگوی این موضوع باشیم.

وی افزود: تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه پزشکی از 27 هزار به 9 هزار نفر کاهش پیدا کرده که این نماد کیفی سازی است و این دانشگاه باید الگوی ما در کیفی سازی باشد.

گفتنی است در این مراسم از سامانه آموزش مجازی علوم پزشکی «نوید» با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رونمایی شد.

201

کد خبر: 821049

وب گردی

وب گردی