چین به آمریکا و کره جنوبی در باره «تاد» هشدار داد

چین با اعلام هشدار نسبت به آرایش سامانه ضد موشکی «تاد» آمریکا در خاک کره جنوبی اعلام کرد که این سامانه توازن راهبردی منطقه را به خطر می اندازد و باید هر چه سریعتر از شبه جزیره کره خارج شود.

به گزارش ایسکانیوز، واکنش چین به این موضوع با صدور بیانیه ای توسط وزارت امور خارجه این کشور صورت گرفت و این وزارتخانه اعلام کرد که اجرای این طرح تهدیدی جدی برای امنیت چین محسوب می شود.
اعلام موضع جدید چین پس از آن صورت گرفت که دولت کره جنوبی امروز (شنبه) اعلام کرد در پی آزمایش اخیر موشک بالستیک قاره پیمای کره شمالی تصمیم گرفته فرآیند استقرار چند واحد دیگر از سامانه دفاع موشکی تاد آمریکا را ادامه دهد.
تاد پیشرفته ترین سامانه موشکی آمریکا است که هم اکنون در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرق پایتخت کره جنوبی مستقر شده است و هزاران نفر در سراسر این کشور و بخصوص در این منطقه بارها نسبت به این اقدام اعتراض کرده اند.
کره جنوبی و‌ آمریکا سال گذشته میلادی برای آرایش این سامانه موافقت کردند و در حال حاضر شش بخش از رادارها و راکت اندازهای آن وارد کره شده که دو راکت انداز آن استقرار یافته اند.
«مون جائه این» رییس جمهور کره جنوبی گفته است که به رغم برخی مشکلاتی که وجود دارد دولت وی برنامه ای برای لغو قرارداد استقرار تاد با آمریکا ندارد.
از سوی دیگر دولت سئول اعلام کرده است که برای دومین بار مراحل ارزیابی زیست محیطی در باره استقرار تاد در این منطقه آغاز شده است.
با این حساب خبرگزاری یونهاپ از کره جنوبی اعلام کرد که این ارزیابی ممکن است بین ۱۰ تا ۱۵ ماه طول بکشد و تا آن زمان بعید است تاد عملیاتی شود.
«لو کانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین هم در مصاحبه ای در باره ارزیابی های زیست محیطی در خصوص تاد گفت که ما به طور اصولی با آرایش این سامانه مخالف هستیم و این مخالفت را بارها به اطلاع طرفین رسانده ایم.
چین و روسیه از مخالفان سرسخت استقرار این سامانه هستند و پکن معتقد است که رادار پیشرفته و قوی سامانه تاد می تواند به عمق خاک این کشور نفوذ کرده و اطلاعات نظامی آن را به پایگاه آمریکا در ژاپن منتقل کند.

منبع: ایرنا

801

کد خبر: 821103

وب گردی

وب گردی