«تو مثل طوطی» ترویج مفهوم آزادی است

کودکان تا نیمه‌ شهریور امسال فرصت دارند تا به تماشای روایت نمایشی و متفاوت از داستان «طوطی و بازرگان» بنشینند.

به گزارش ایسکانیوز از امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان،در این اثر کودکان علاوه بر شناخت مثنوی معنوی، با کشورهای همسایه‌ ایران آشنا می‌شوند. تلاش طراحان «تو مثل طوطی» این بوده است که ضربه‌ پایانی داستان برای کودکان، آشنایی آن‌ها با مفهوم آزادی و رهایی باشد.

بازرگان قصه‌ مولانا از دل کتاب بیرون می‌آید و به عنوان تنبیه مرد را به دنیای کتاب می‌برد. پدر مدتی با بازرگان همراه است و متوجه می‌شود اشتباه بزرگ زندگی‌اش عدم مطالعه‌ این کتاب بوده است.

امیرحسین انصافی یکی از کارگردان‌های این اثر می‌گوید: «البته این نمایش پیش‌تر به صورت دیگری ارائه شده بود. ما آن را در قالب طرح «کتاب، تئاتر، مدرسه» و با تکیه بر دو کتاب فارسی و مطالعات اجتماعی کلاس چهارم ابتدایی ارائه کردیم. در دل این نمایش به مخاطب جهت‌های جغرافیایی، کار با قطب‌نما و ویژگی‌های کشورهای همسایه هم آموزش داده می‌شد و تکیه‌ی اصلی آن بر ادبیات نبود.»

او اضافه می‌کند: «نمایش بالنامه‌ طوطی و بازرگان به عنوان نمایش منتخب گروه نمایشی انتخاب شد و مورد استقبال دانش‌آموزان و معلمان زیادی قرار گرفت. پس از آن شرایط اجرای حرفه‌ای‌تر این اثر فراهم شد؛ بنابراین کار نیازمند تغییرهایی بود. حالا ما به مضمون اصلی مثنوی توجه بیشتری کرده‌ایم و از زبان ساده و روان در بازگو کردن داستان مولانا بهره برده‌ایم. نام اثر هم که تغییر کرده است.»

بازیگران و صداپیشگان این کار امیرحسین انصافی و آرین ناصری‌مهر هستند و ساخت موسیقی آن را نیز امیرحسین انصافی بر عهده داشته است. این آهنگ‌ساز پیش‌تر در هشتمین جشنواره تئاتر ماه، بیست و یکمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، اولین دوره‌ جشنواره‌ تئاتر شهر موفق به دریافت جایزه شده است.

پرستو گلستانی هنرمند نام آشنای تئاتر و تلویزیون صداپیشگی دختر را در این نمایش بر عهده دارد. این نمایش به کارگردانی امیرحسین انصافی و آرین ناصری‌مهر تا 24 شهریور ساعت 17:30 اجرا خواهد شد.

علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره‌های 88980721 و 88966119 تماس بگیرند.

502

کد خبر: 821110

وب گردی

وب گردی