برای پیشگیری با آتش سوزی برنامه ریزی لازم انجام  شود

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد : برای مقابله، جلوگیری و کاهش آتش سوزی برنامه ریزی لازم انجام گیرد و نسبت به هرگونه علل و عوامل آن با جدیت تمام برخورد شود.

به گزارش ایسکانیوز، سیدموسی خادمی در جلسه ستاد بحران استان، افزود: با توجه به فصل گرما و افزایش تعداد آتش سوزی ها، همیشه تیم های فعال و مشخصی برای مقابله با آتش سوزی در هر نقطه از استان با همکاری همه دستگاه های اجرایی، سازمان ها و تشکل های غیردولتی و مشارکت مردمی آماده باشند.
خادمی اظهار داشت: در آتش‌ سوزی‌ های اخیر و ساله های قبل خسارات سنگینی به عرصه ‌های منابع طبیعی استان و مردم وارد شده است که به سختی قابل جبران است.
استاندار در خصوص راه های پیشگیری و مقابله با آتش سوزی جنگل و مرتع در استان، گفت: در این استان که نزدیک به 80 درصد مساحت آن جنگل و مرتع، کوهستانی و صعب العبوراست، باید راه های علت و جلوگیری از آتش سوزی جنگل ها و مراتع و خاموش کردن آن را جستجو و برای آنها برنامه داشت.
خادمی با بیان اینکه، برخی آتش‌ سوزی هائی که در عرصه‌ های منابع طبیعی این استان رخ داده است، علت اصلی وقوع آن یکسری عوامل فرهنگی است، گفت: در این خصوص باید آموزش و فرهنگ سازی لازم صورت گیرد.
استاندار ابراز داشت: سهل انگاری و یا عمدی بودن، یکی دیگر ازعلل وعوامل آتش ‌سوزی ها در منابع طبیعی استان بوده است و از این پس کسانی که به چنین اقدام نادرستی دست می زنند، باید با آنها برخورد جدی تر صورت گیرد.
خادمی تصریح کرد: از عوامل دیگری که باعث آتش ‌سوزی می گردد، افرادی هستند که برای تفریح به دامنه طبیعت می روند و ناخواسته باعث آتش‌ سوزی در جنگل‌ ها و مراتع می ‌شوند که در این رابطه هم باید نظارت ها، کنترل و فرهنگ سازی لازم انجام شود.
استاندار با اشاره اینکه، وقوع آتش ‌سوزی در منابع طبیعی تنها معطوف به استان نیست، تصریح کرد: اگر به هر دلیلی منابع طبیعی مورد آتش ‌سوزی قرار گرفتند، باید تمام مسئولان و ادارات برای مهار آن پای کار باشند و نباید کسی در این خصوص کوتاهی کند.
خادمی، شناسایی نقاط حادثه خیز و مستند سازی عرصه های منابع طبیعی که فراوانی بیشتری در زمینه آتش سوزی دارند را مهم دانست و افزود: با این روش می توان در مواقع بحران و آتش سوزی به نحو مطلوب تری مسائل را مدیریت کرد.
استاندار با اشاره به اینکه، برطرف کردن مشکلات تنها نیازمند اعتبار نیست، یادآور شد: تشکیل گروه های مردم نهاد در مناطق مختلف استان برای مقابله با آتش سوزی جنگل ها و مراتع در دستور کار نهادهای مربوطه قرار گرفته است.
خادمی، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری را متولی اصلی حفاظت از عرصه های طبیعی دانست و گفت: تجهیزات ادارات کل منابع طبیعی در استان کارآمدی لازم را ندارد و این سازمان برای تامین آن در مرکز کشور پیگیر باشد.
خادمی یادآور شد: همه مشکلات استان به پول برنمی‌ گیرد، گرچه در این خصوص مشکل داریم و پول و منابع مهم هستند اما باید اقدامات دیگری انجام دهیم تا این کمبودها را جبران کنیم.
استاندار تاکید کرد: برنامه ریزی برای پیشگیری از هر گونه وقوع آتش سوزی به عمل آید تا در مواقع لزوم در مناطق کوهستانی و صعب ‌العبور آمادگی لازم وجود داشته باشد.
خادمی، همچنین اطلاع رسانی و حضور سریع در محل وقوع آتش سوزی از سوی دستگاه های متولی با همکاری همه دستگاه های اجرائی و مردم را بسیار ضروری دانست.

901

کد خبر: 821142

وب گردی

وب گردی