کمبود ۲۰۰ قلم داروی کمیاب در کشور، بیماران را در روند درمان، دچار مشکل کرده است

مدیر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو گفت: کمبود ۲۰۰ قلم داروی کمیاب در کشور، بیماران را در روند درمان، دچار مشکل کرده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از میزان،اکبر عبدالهی در این باره گفت: سامانه ۱۴۹۰ علاوه بر راهنمایی مردم، به عنوان سامانه‌ای برای آگاهی از کمبود‌های دارویی داروخانه‌های محسوب می‌شود که مخاطبان با اعلام نواقص دارویی، نیاز‌های داروی را تا حدی مشخص می‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر بزرگترین مشکل دارویی ما در کشور، دارو‌های برند است که با وجود دارو‌های تولید داخل، بیمار و پزشک متقاصی برند خارجی هستند؛ که اخیرا ۲۰۰ قلم دارو جزو پر طرفدار‌ترین اقلام دارویی بوده است که از این تعداد، ۱۲۰ قلم آن مربوط به دارو‌های برند است و ۵۰ قلم مابقی، دارو‌هایی است که مردم نمی‌دانند از کجا می‌توان آن را تهیه کنند.


مدیر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: دارو‌های کمیاب در همه داروخانه‌ها قابل فروش نیستند و بیماران باید برای تهیه آن به برخی داروخانه‌های خاص در سطح شهر مراجعه کنند. یکی از کابرد‌های مهم این سامانه، معرفی داروخانه‌های خاص به متقاضیان و رفع نیاز به دارو‌های کمیاب است.

وی عنوان کرد: از بین ۲۰۰ داروی کمیاب، ۳۰ قلم آن به دارو‌هایی تعلق دارد که در بازار جهانی با کمبود روبرو است و یا شرکت‌های تولید کننده آن در عرضه به موقع دارو‌ها کوتاهی کرده اند بنابراین عدم دسترسی به آن بسیاری از بیماران را در بحث درمان، دچار مشکل کرده است و باید این روند پیگیری شود تا از مراجعه مردم به بازار سیاه جلوگیری شود.

عبدالهی یاد آور شد: سامانه سازمان غذا دارو دارای سیستمی سنتی است و نمی‌تواند تنها منبع اطلاع رسانی برای نواقص دارویی در کشور محسوب شود بنابراین داروخانه‌ها باید کمبود‌ها و موجودی دارویی خود را اعلام کنند. گفتنی است در نظر داریم سامانه ۱۴۹۰ را به روز کرده و قابلیت‌های دیگری راد در آن اعمال کنیم.

705

کد خبر: 821263

وب گردی

وب گردی