توضیح یک وکیل درباره قتل عمد بودن یا نبودن مرگ بنیتا

یک وکیل پایه یک دادگستری در پاسخ به سئوال یکی از شهروندان در خصوص مرگ «بنیتا» کودک هشت ماهه که پس از چند روز از دزدیده شدن، جسدش داخل خودرو پیدا شد، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از تسنیم، «سارا نوئین» در پاسخ به سئوال یکی از مخاطبان خود در صفحه اینستاگرامش درباره مجازات ربایندگان «بنیتا» و اینکه آیا عمل این افراد مصداق قتل عمد محسوب می‌شود یا خیر گفت: طبق ماده 290 قانون مجازات اسلامی، جنایت در چند مورد، عمدی محسوب می‌شود که به طور خلاصه و به زبان ساده توضیح می‌دهم.

این وکیل دادگستری با بر شمردن مصادیق قتل عمد، پاسخ داده که « گاهی مرتکب، قصدِ قتلِ فردِ معینی را دارد مثلا با تفنگ به فرد مورد نظر خود شلیک می‌کند و از قبل هم قصد کشتن آن فرد را داشته یا به قصد قتل و با نقشه قبلی، او را با ماشین زیر می‌گیرد.»

وی توضیح داده است که « گاهی مرتکب، قصد قتل ندارد اما کاری که انجام می‌دهد نوعاً کُشنده محسوب می‌شود مثلا حین دعوا با بیل به سر دیگری می‌زند یا با تفنگ شلیک می‌کند. این اعمال نوعا خطرناک وکشنده محسوب می‌شود. یعنی روی هر انسانی انجام بدهیم با توجه به آلت قتاله و موضع حساس (مثل سر)، احتمال مرگ وی زیاد است هر چند که قاتل قصد و نیت قتل نداشته باشد.

نوئین اضافه کرده:« اگر مرتکب فقط قصد جنایت را داشته باشد اما فرد خاصی مدنظرش نباشد؛ مثل بمب‌گذاری در اماکن عمومی که فرد فقط می‌خواهد به واسطه این عملش، عده‌ای کشته شوند و برایش فرقی نمی‌کند که چه افرادی کشته می‌شوند.»

این وکیل دادگستری توضیح داده است:« گاهی قاتل قصد ارتکاب جنایت ندارد و عملی هم که انجام داده نوعاً کُشنده نیست اما در خصوص طرف وی با توجه به شرایطی که داشته مثل بیماری، پیری، ناتوانی،کودکی و...کُشنده محسوب می‌شود. عمل قاتلین بنیتا شامل این مورد محسوب می‌شود. رها کردن طفل هشت ماهه‌ای در ماشین زیر آفتاب با شیشه‌های بالا کشیده شده.»

وی گفته است:« زمانی که قاتل آگاه است طفل هشت ماهه قادر به بیرون آمدن از ماشین یا درخواست کمک نیست، مصداق بارز بند پ ماده 290 و قتل عمد است. مثلاً اگر قاتل حتی کودک 10 ساله‌ای که قادر به حرف زدن وکمک خواستن بود را اینطور رها می‌کرد شامل این مورد نمی‌شد چون کودک می‌توانست از رهگذران کمک بخواهد اما برای نوزاد هشت ماهه این عمل قابل تصور نیست چون نه قادر به حرف زدن است و نه توان آگاه کردن دیگران را دارد و ساعت ها زیر آفتاب ماندن در این هوای گرم مسلما خطر مرگ به همراه دارد و هر شخصی هم این موضوع را درک می‌کند.

این وکیل دادگستری در پایان یادآور شده که مجازات قتل عمد، قصاص است.

به گزارش تسنیم، 29 تیر ماه امسال بود که خبر ربوده شدن دختربچه هشت ماهه‌ای در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد تا اینکه پس از 6 روز و به رغم تمام تلاش‌ها، جسد این دختربچه در خودروی به سرقت رفته پدرش در پاکدشت ورامین کشف شد.

پلیس آگاهی تهران، ربایندگان خودرو و کودک هشت ماهه را دستگیر کرده و روز گذشته نیز با حضور متهمین در مقابل منزل این کودک، صحنه جرم با حضور مأموران پلیس آگاهی بازسازی شد.

آن طور که پلیس اعلام کرده، تحقیقات در خصوص پرونده یاد شده پایان یافته و فردا (یکشنبه) هشتم مرداد برای رسیدگی به دادسرا ارجاع می‌شود.

701

کد خبر: 821276

وب گردی

وب گردی