جبار آذین: استندآپ کمدی های «خندوانه» تقلید سطحی از آثار کشورهای دیگر است

یک منتقد برنامه های تلویزیونی معتقد است: شوخی‌هایی که به شکل استندآپ کمدی در «خندوانه» ارائه می‌شود تقلیدی بسیار سبک و سطحی از این نوع آثار در کشورهای دیگر است.

به گزارش ایسکانیوز، حدود 80 درصد تولیدات تلویزیونی را برنامه های ترکیبی تشکیل می دهند این آمار را محمد شهبا، پژوهشگر تلویزیون در نشستی با موضوع «بررسی و آسیب‌شناسی ساختاری برنامه‌های ترکیبی تلویزیونی» اعلام کرده است.

آمارها نشان می دهد که با وجود آنکه برنامه‌های ترکیبی جز پربیننده‌ترین تولیدات تلویزیونی در ایران هستند و می توانند با تنوع در نوع اجرا و محتوا بر میزان اثرگذاری خود اضافه کنند اما اینگونه برنامه ها در ظاهر شباهت بسیاری با هم دارند و در محتوا هم هدف مشخصی را دنبال نمی کنند، به همین دلیل پس از مدتی که از پخش آنها می گذرد تکراری شده و مخاطبان خود را از دست می دهند.

** پای لنگ محتوا در «دورهمی» و «خندوانه»

جبار آذین، منتقد برنامه های تلویزیونی درباره دلایل ماندگاری آثار ترکیبی به ایسکانیوز، گفت: یک اثر هنری پویا و بالنده ترکیبی باید از مضمون خوب و ساختار مناسب تشکیل شده باشد یعنی اگر اثری حتی از منظر ساختار هنری عالی باشد اما دارای محتوای مناسب اجتماعی نباشد نمی تواند مخاطبان خود را پیدا کند.

او افزود: هنرمند حرف‌های جامعه را در جهتی مناسب برای ارائه در قالب هنری عنوان می‌کند اما در آثار ترکیبی صدا و سیما این کمبود احساس می شود؛ مثلا در برنامه‌های «خندوانه» و «دورهمی» که از پربیننده ترین تولیدات تلویزیونی هستند متاسفانه پای لنگ محتوا به خوبی قابل مشاهده است یعنی آنچه که در این آثار ارائه می‌شود حاوی نکات و نگاه سطحی به برخی مسائل پیش پا افتاده و روزمره است.

آذین ادامه داد: رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های سینما و رسانه ملی با توجه به نیازها، توقع‌ها، سلیقه‌ها و فرهنگ مخاطب باید برنامه‌های تولیدی خود را سازمان دهند و چنانچه، برنامه‌های رسانه ملی به جای اینکه بر مبنای سلیقه مخاطب تولید شود توجه به روش مدیران و مسئولین را معیار اصلی خود در برنامه‌سازی قرار دهد بدیهی است که آثار تولید و پخش شده به دلیل دوری از سلایق، فرهنگ و باورهای جامعه و همچنین فاصله داشتن با زندگی مردم مورد توجه بینندگان قرار نخواهد گرفت.

** «دورهمی» هیچ استاندارد نمایشی ندارد

این منتقد سینما و تلویزیون با اشاره به جای خالی کارگردانان با سابقه در زمینه سریال سازی تلویزیون، گفت: مدیران و برنامه‌سازان سازمان صدا و سیما تلاش کردند که جای خالی آثار خوب، استاندارد، ممتاز و درجه یک سیما را با برنامه‌هایی که کم و بیش می تواند مخاطب را سرگرم کند و خنده بر لب آنها بیاورد جبران کنند از این رو شاهد تولید و پخش برنامه‌های «خندوانه» و «دورهمی» هستیم اما با اینکه مجریان این دو برنامه از هنرمندان شناخته شده‌ هستند، اما مانند همه برنامه‌های دیگر، تاریخ مصرف خاص خود را دارند و اگر قرار است تداوم داشته باشند باید به آنها خلاقیت اضافه شود.

او افزود: «خندوانه» و «دورهمی»، کپی دسته چندم برنامه‌های ماهواره‌ای و هندی، آمریکایی هستند ولی با اغماض از این مساله دست‌اندرکاران آنها حداقل برای ایرانی‌ کردن آثارشان باید از فرهنگ مخاطب استفاده کنند و به جای ارائه آیتم‌های خطی و نمایش‌های سبک از مضامین خوب در قالب های مناسب حرفه‌ای و استاندارد بهره ببرند.

آذین در پایان تاکید کرد: در برنامه‌ «دورهمی» از هیچ استاندارد نمایشی استفاده نمی شود و یا شوخی‌هایی که به شکل استندآپ کمدی در «خندوانه» ارائه می‌شود تقلیدی بسیار سبک و سطحی از این نوع آثار در سطح جهان و تلویزیون‌های کشورهای مختلف است.

501

کد خبر: 821297

وب گردی

وب گردی