تاثیر اعمال تحریم های جدید آمریکا بر بازار سرمایه

کارشناس بازار سرمایه گفت: تحریم باعث از بین رفتن فضای همکاری های بین المللی و خدشه دار شدن فضای امن اقتصادی در کشور می شود.

سعید خدایی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز درخصوص وضعیت کنونی بازار سرمایه گفت: هفته گذشته در آخرین روز معاملاتی عرضه‌های بسیار زیادی در بازار صورت گرفت، با توجه به اینکه طی چند روز متوالی بازار روند مثبتی را طی کرد اما روز گذشته شاخص با افت 88 واحدی همراه شد.


او بازگشایی نمادهای پالایشگاهی را بزرگترین امید بازار سرمایه برای حرکت شاخص ها به سمت صعودی شدن دانست و افزود: انتظار می رفت تا با بازگشایی نمادهای پالایشگاهی، شاخص از روی مقاومت کانال 81 هزارواحدی حرکت و تا محدوده 84 یا 85 هزار واحد پیش رود اما روز گذشته شاخص کل منفی شد و روند نزولی داشت.


خدایی در ادامه افزود: بازگشایی نماد شبندر (پالایش نفت بندر عباس) برخلاف تصور فعالان بازار بود و با قیمتی پایین تر از آنچه که تصور می شد باز شد، به دلیل جو مثبت بودن این گروه به واسطه گزارش های تعدیلی در صورتی که در روزهای آینده دیگر نمادهای پالایشگاهی مثبت باز شوند و جو بازار را مثبت کنند می توان به حرکت روند شاخص به سمت بالا امیدوار بود.


کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه یکی از اصلی ترین دلایل تشدید عرضه در بازار سرمایه ناشی از تحریم های جدید آمریکا بود، گفت: تاکنون برنامه ای از تحریم ها که به صورت عملیاتی باشد ارایه نشده بلکه تنها یک کلیتی به صورت برنامه جامع تصویب شده است بنابراین نمی توان به طور دقیق تاثیر تحریم ها را در بازار پیش بینی کرد و از میزان منفی بودن آن مطلع شد.


او با تاکید بر اینکه کلیت تحریم باعث از بین رفتن فضای همکاری های بین المللی و خدشه دار شدن فضای امن اقتصادی در کشور می شود، اظهار داشت: تحریم با از بین بردن همکاری های ایران با دیگر کشورهای اروپایی و یا تمام کشورهای دنیا همراه می شود، همچنین باعث کاهش میل سرمایه گذاری به واسطه کاهش درآمد ها و در نهایت افت بازار خواهد شد.


خدایی با بیان اینکه روند بازار تا پایان هفته بیشتر وابسته به حرکت نمادهای پالایشگاهی است، گفت: روال بازار نشانگر منفی بودن بازار در طی این هفته است اما در صورتی که نمادهای پالایشگاهی قادر به از بین بردن جو منفی بازار و غلبه بر جو منفی دیگر گروه های بازار باشند به طور قطع شاهد حرکت مثبت شاخص خواهیم بود.

401

کد خبر: 821306

وب گردی

وب گردی